Jump to content

.32 i PPC?


OlavM

Recommended Posts

Sitter nå med et løpsemne i .38 som sannsynligvis blir fordelt mellom min .38 feltrevolver og .357 mag 1 revolver. Mine planer for feltrevolveren diskvalifiserer den for fremtidig bruk i PPC, da maks løpslengde er etter hva jeg har lest meg til er 6"

MEN jeg har en Smith mod 16 i .32 mag, noen som bruker det i PPC?

Kuler, hurtigladere... alt av interesse!!

Link to comment
Share on other sites

De fleste bruker nok .38 i PPC, tror faktisk ikke jeg har sett noen som bruker .32

Det finnes kuler som helt sikkert duger, for eksempel 100 gr HBWC fra H&N men tror nok bare HKS lager hurtigladere til .32 da vil du stille med et handikap i forhold til de som bruker Jet Loader og .38

Jeg har ikke personlig erfaring med kulefall på .32 men er det for stort kan det tenkes at du får problemer med å ha nok å justere siktet på hvis du bruker tri-set sikter. Da vil du måtte justere så mye på 50 yards at det kan tenkes at du vil få problemer å få stillt inn siktet på 7 og 15 yards. Men en vet jo ikke før en har prøvd, så det hadde vore moro om du hadde gjordt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Som HK416 nevnte vil du slite når det kommer til hurtiladere. Det finnes "automatiske"-hurtigladere fra SL Variant til .32 ...men de koster ca. tusenlappen pr. stk.

 

Det var en del rundt i europa som prøvde seg med .32 i begynnelsen, og samtlige har gitt opp.

Kan det være et hint tro... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt litt på PPC skive med .32 revolveren på 25 og 47m.

Lee swc på 90gr med 1,5gr 310 bak. Dette er jo en relativ slapp ladning, men kulefall fra 25 til 47m var ca 15cm, måtte ned en 7-8 knepp på siktet når jeg siktet på pila på 47m.

Presisjonen i ladningen var ikke bra nok på 47m, fikk ikke mer enn 58p fra liggende skyting, mest høydespredning, om det kommer av ujevn hastighet eller at jeg er uvannt med å sikte "på pilen" er jeg ikke helt sikker på enda. På 25m hadde ladningen en spredning på ca 25mm på seks skudd, men må nok køle på med mer krutt, får vel prøve meg fram med N320 tenker jeg.

Har nok tro på at jeg skal få revolveren til å gi god nok presisjon etter litt forsking, så får jeg bare bestille meg hurtigladere og sjekke hvor stort handicap disse gir meg kontra en jet-loader.

Link to comment
Share on other sites

Som gammel praktiskskytter, husker jeg at jeg lurte på hva jeg skulle bruke resten av tiden til når jeg tok PPC kurset...

Forøvri9g kan jo kanskje moonclips og slinder tilpassing løse omladnngs problemet. Personlig tror jeg at 50yards blir for langt for denv esle 32'n og at det er derfor den ikke brukes.

Link to comment
Share on other sites

Mulig at holdet kan bli langt for en gjennomsnittelig god presisjon i cal.32 Men min revolver er jo kamret for 32mag, så jeg kan nok gå en del over trykkstandarden til .32 S&W long. Men det er klart, får jeg ikke presisjon er det ubrukbart. Men er rimelig sikker på at jeg skal klare det. En wadcutter i .38 er heller ingen laserstråle.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt ivrig og fant frem en Hensley&Gibbs kuletang som ble min under en tuskhandel for mange år siden. Har ikke brukt den før fordi den ikke gikk under Lee støpegryta mi, men litt målrettet vold løste det problemet. Liker ikke å støpe med ståltenger, men etter avfetting og forvarming støpte denne tanga gode kuler med en gang, om den går godt er noe annet..

Den var som jeg håpet på noe tyngre enn Lee kula, den klokket inn på nøyaktig 100gr, den ser absolutt flyvedyktig ut.

 

spespist2011006.jpg

Har ikke kalibreringsdie for fett til denne enda, men får bruke liquid alox og Lee sizer. I moderat hastighet bør det gå bra. Hensley&Gibbs i midten, Lee swc tl til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Hei Olav

 

Noen av de som driver med Bullseye borte i unaiten, skyter presisjonsdelen med .32 på 50 yards. De fleste bruker .45, men .32 fantastene påstår at de får meget bra presisjon i Pardini osv på langholdet ved å lage nye løp av .308 rifle emne.

Virker muligens i revolver også. De bruker forøvrig wadcutter kuler. De påstår at de kan bruke både "holow base" og "dual end" kuler, med godt resultat. I Norge selges jo stort sett .32 kuler med .314 diameter, men det skal vel være mulig å kjøpe eller støpe noe som kan passe.

 

Tom L.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tom

Interessant det du skriver der, for jeg har nemlig en .308 matchpipe stående, og har såvidt tenkt i de baner..

Men først må jeg finne ut potensialet i orginalpipa.

I tankene har også en forkorting av tønna vært, samt da nødvendigvis sette et løpsemne inn i ramma slik at det passer. Men er vel max 6" pipelengde i PPC, så å sette ei pipe langt tilbake i ramma vil da stjele siktelinje. Mulig det går å flytte baksiktet litt bak for å kopmpensere, men det får være måte på å prostutiere seg 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Olav

 

i Pardini osv på langholdet ved å lage nye løp av .308 rifle emne.

Tom L.

 

Har prøvd dette konseptet i min Pardini og jeg var slett ikke fornøyd.

For det første måtte kulene sises ned mange størelser, som gjorde at de ble fullstendig deformerte. Dette ødela fullstendig pressisjonen.

Testet flere forskjellige kuler og fikk etter hvert brukbar pressisjon med ei 88grain kule fra Mimek, som var lagd etter mine tegninger.

 

Det er klart i en revolver, er det en helt annen setting som jeg ikke har testet ut med tanke på pressisjon på 50 meter.

I mine 32 revolvre har originalt løp alltid gitt tilfredstillende pressisjon, etter litt testing med div kuler og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Brassy skrev:

Det er klart i en revolver, er det en helt annen setting som jeg ikke har testet ut med tanke på pressisjon på 50 meter.

I mine 32 revolvre har originalt løp alltid gitt tilfredstillende pressisjon, etter litt testing med div kuler og krutt.

 

 

Klart at kulen blir klemt mye ned, og ser klart problemet, og et annet problem i revolver kan jo bli dimmensjonsforskjellene i tønnehalser/løp.

Ser for meg en form for friborring i løpet, eventuellt en veldig lang slak overgangskonus.

Men som du også sier, kan være at orginalløpet er gulle godt 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...