Jump to content

Hei! Ny i gamet og trenger råd og alle tips jeg kan få :-)


MNordberg

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er helt fersk når det gjelder skyting, og er inne i min første måned som aktiv klubbmedlem

i en pistolklubb. Akkurat nå så er jeg i en periode hvor jeg prøver å få testet flest mulige forskjellige pistoler

av diverse slag og kaliber for å finne ut hvor jeg ønsker å gå. Det er fortsatt en god stund før jeg anskaffer

meg våpen selv, men som dere skjønner så har jeg blitt veldig ivrig og tenker stort sett på hva jeg kommer

til å kjøpe.

 

Jeg ser på diverse 9X19 pistoler da jeg tviler på at det blir noe grovere til å begynne med. De aller fleste

virker som de har fast sikte. Vertfall om man tenker på pris under 10 lapper. Er det stort sett mulig å få

skaffet justerbare baksikter til de aller fleste modellene? Et eksempel er S&W M&P9L og om det finnes sikter

til denne? All logikk for min del sier at jeg er lønnt med å ha justerbare sikter. Eller kanskje det ikke er så veldig

viktig? Det blir vel stort sett presisjon og felt. Nå er jeg fortsatt litt usikker på alle grenene og hva de kalles

bare så det er sagt.

 

Tar i mot alle råd og tips med takk :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne, da jeg også er ny, og tenker akkurat likt!

Har fått prøveskutt en del forskjellige panger, og det er mye snasent der ute! Men ettersom jeg er på studentbudsjett kommer jeg i løpet av sommeren til å overta en eldre Ruger MKII, også blir det en rimelig 9mm mot høsten. Tror jeg har havnet på CZ 75 som første 9mm, men jeg vurderer også å ta utfordringen jeg ser for meg kommer med en Glock :P

Ser for meg at en .22 og en 9mm er en god plass å starte. God (og billig! :lol:) mengdetrening med .22, og litt mer futt i 9mm til felt.

 

Jeg lurer også på dette med fast kontra justerbart sikte. Er vant med å justere siktemiddel på .22 for å "flytte" samlingen inn i svarten. Hvordan blir dette når man ikke har noe å justere?

Link to comment
Share on other sites

Mitt aller, aller beste tips er å starte med ein .22 pistol (forutsatt at det er NSF vi snakkar om). Bruk denne eit år eller to for å lære deg det grunnleggande. Seinare kan du utvide med ein 9mm eller .38 revolvar for å skyte militærfelt/revolvarfelt etc. Har sett så alt for mange nybegynnarar starte med 9 mm eller grovare, og som ikkje treff noko særleg, og vips vekk er dei... Ein .22 pistol er alfa og omega både i starten og i fortsettelsen... Legg gjerne litt pengar i det heilt frå begynnelsen å få deg ein skikkeleg konkurranespistol. Mykje bra brukt å få kjøpe, Walther GSP, Pardini SP etc...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er lurt å gjøre som du selv sier , å prøve så mye som mulig før du kjøper.

 

Men når det er sagt så anbefaler jeg ikke M&P våpen generelt, de er utviklet for å bæres på kroppen over lengere tid , les lav vekt..

 

 

Men gjør som du sier å prøv mye.. Lykke til og velkommen til en fin sport.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått testet en del 9mm, og pistoler som Glock, HK USP, Walther p99 etc spretter så veldig at de er nesten ubrukelige som grovpistoler. Du kan ha en sjangs i militærfelt kanskje, men da synes jeg man skal ha en fet .45. Alt annet en 1911 er uakseptabelt :)

 

Har hørt og observert at .32 gjør det best i grov hvis man skal krype oppover på resultatlista. Eller så har du noen veldig gode 9mm-pistoler som SIG Sauer, CZ og Tanfoglio. Det er metallklumper som ikke spretter ut av hånda di når du skyter. I grov så er det jo bare en hand. Bare tenk deg hurtig grov med en Walther P99... :shock:

 

Og husk at hvis du kjøper en 9mm før .45 så kan du få problemer med å få en .45 senere. :P

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :-)

 

Ja jeg har faktisk testet en glock selv og jeg må si at jeg omtrent ikke traff skiva i det hele tatt (25m)

Så hvis alle den type våpen (glock, m&p etc) er like så skal jeg absolutt styre unna. Når du sier det har

jeg alltid vært meget glad i alle 1911 pistoler, altså utseende-messig. Og det virker som ALLE har noe

positivt å si om S&W 1911 modeller :-)

 

Nå har jeg tenkt å søke om flere pistoler/kaliber i samme slengen, så får man invilget søket så er det

vel ikke noe problem å kjøpe 9mm først og evt kjøpe 45 senere? Innen fristen på innvilget søknad selvsagt..

Link to comment
Share on other sites

Et godt nybegynnertips er å kjøpe seg en 22 pistol som kan brukes i alle fin-øvelsene på bane i tillegg til finfelt, så en 9mm som kan brukes i militærfelt og til nød i grovfelt selv om det ikke er no fordel å skyte 9mm der.så kjøper du en 357 magnum med 6" løp, som du også kan bruke i grovfelt i tillegg til revolverfelt med 38spes og 357 magnum i magnumfelt-stevner. med 3 panger kan du da delta i både baneskyting feltskyting spesialfelt og praktiskskyting med både pistol og revolver... Som nybegynner er du utrulig godt dekket med de tre våpnene, og du trenger ikke utvide mer på lenge.

 

for å ramse opp øvelser som de tre våpna dekker:

finfelt

grovfelt

standardpistol

hurtigfin

hurtig grov

hurtigrevolver

hurtig militær

nais fin

nais grov

militærfelt

revolverfelt

spesialfelt magnum1

praktiskskyting i minor

for å ta de æ huska i farta.

resultatet er at du kan skyte alt du makter og har råd til uten særlige begrensninger i våpenklasser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :-)

NP :)

 

Nå har jeg tenkt å søke om flere pistoler/kaliber i samme slengen, så får man invilget søket så er det

vel ikke noe problem å kjøpe 9mm først og evt kjøpe 45 senere? Innen fristen på innvilget søknad selvsagt..

 

Kanskje, kanskje ikke. Du må søke i riktig rekkefølge. Hvis du søker på 9mm før .45 så vil den som sagt dekke militærfelt/hurtig militær. Man kan få begge hvis man justerer avtrekket på grov slik at det ikke går i felt. Men spørs på hvilken pistol man kjøper. 1360g vs 1000g.

Her er en tråd på emnet: viewtopic.php?f=15&t=52539

 

Du får også 1911 i 9mm. Mange som skyter praktisk har 1911 også :)

http://pvas.no/?PageID=1176&ItemID=1486" target="_blank :) Også kjent som pistolen som ble brukt i Hitman-filmen (2007)

 

Jeg har ikke skutt lenge, og har hatt pistoler i rundt 6mnd. Fant kjapt ut at Glocken ikke var så lur hvis jeg skulle komme noen vei i konkurranse på grov, men fy søren så gøy det er å skyte med! Du bommet kanskje på skiven pga det utrolig seige avtrekket på den. Er en tendens til å nappe nedover.

 

.22 banepistol har ingenting å si på rekkefølge, med mindre du kjøper noe som går i spesialpistol først (som en walther p22). Saken er at man søker våpen etter hva man skal skyte, og passer noe i en annen klasse så anser man behovet som dekket.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne jeg, da jeg er inne i prosessen med å kjøpe våpen. Hadde sett for meg en Glock17 4.gen (har fått med meg at den egentlig ikke heter det).

 

Stramt budsjett gjør at det må prioriteres.

 

kan det være lurt å kjøpe en rimeligere 9mm, f.eks, brukt 3.generasjons glock, cz75 og handle masse skudd. og kanskje en rimelig 22 for bane.

 

Er det noe å spare på selvlading for en nybegynner som ikke helt vet hvor mye man kommer til å skyte? eller: hvor mange skudd må man skyte før et godt selvladeutstyr er tjent inn?

 

Blir nok mest feltskyting, kanskje noe praktisk og militært, bane blir nok en kuriositet.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke mye vits å skrive om hva som er lurt, fordi det blir ikke fulgt likevel.

 

Skal du bli god i pistolskyting og ha mye mengdetrening så er det 22 L.R man satser på.

(Egentlig skulle man sagt at Luftpistol er det lureste, men da smeller det ikke).

 

Når du kjøper 22 L.R, så kjøper du en anatomisk konkuransepistol slik at den sitter godt

i neven og at du stortrives med å skyte den. Da kan du skyte bane, felt og ha råd til mye mengdeskyting.

 

Når du så er i miljøet og får både prøvet og snakket med andre som har grovere våpen, så kan du kjøpe et godt feltvåpen når du har fått prøvet at alt annet en Glock vil vere bedre i 9mm eller større. Da snakker jeg ikke om hva som går 10.000 skudd uten å pusse (som noen har som målestokk), eller hva man kan 'venne seg til'....og slike ting. Da snakker jeg om at avtrekk, våpentyngde og slike ting er bedre egnet sammenlignet med noe annet som er lettere og har dårligere avtrekk.

 

Leser om budsjett og prioritering.....det eneste som henger sammen med det er 22 L.R som prioritet no.1.

Link to comment
Share on other sites

Første prioritet for meg blir nok en god .22. Enten Benelli eller Walther. Deretter blir det nok en 9mm

av et eller annet slag som er rimelig og bra. Har slått fra meg tanken om M&P, Glock etc.. Blir enten CZ

eller Para-USA. Para-USA bare fordi jeg liker 1911 utførelsen og den er rimelig. Samtidig har jeg som mål

å skaffe meg en god luftpistol til vintersesongen :) De sa til meg at den beste treningen ligger i å skyte

med luft. Og jeg må si jeg skjønner hva de mente nå som jeg har fått testet ut litt forskjellig :-)

 

Takker nok en gang for gode tips/svar!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å ligne på noe.

 

Gode 22 som Walther, Pardini, Hammerli, Benelli og Morini er trygge valg. Det vil man aldri angre på. Det er alltid noen som mener ett eller annet som er feil med dem fleste, men det

er også litt opp til den som eier desse og ta vare på dem også. Jeg har skutt SSP i mange år og har aldri noe tull. Tror ikke jeg har hatt klikk eller forkiling en eneste gang på noe stevne, men det er kanskje farligt å si det, for da skjer det :-)

 

Mye bedre å dra til med noe skikkeligt på 22, og så heller vente til man får seg en skikkelig 9mm. CZ, Para, STI, Pardini er også trygge valg. CZ og STI spartan får man ned i 6-8 lapper nye, og Para og Pardini må man kanskje opp i 11-12 (eller mere)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ligger noen slike Unique og Fas der ute. Vist alternativet er

å se på desse kontra Ruger MK eller buckmark stil, så sier jeg som Gringo at det er bare å kjøpe selv om det er gammelt.

 

Jeg ville imidlertid sett litt lenger frem. Nå ser det ut som den Moderne gruppen av brukte 22 match pistoler kanskje lander rundt 10.000,- etpar 3 eksempler er jo her.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28203849

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28117539

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28492751

 

Jeg ville lagt litt kroner i en god 22. Det angrer man ikke på, og man skal ikke se blindt

på utgangsprisen på noe som er gammelt. Kanskje så må man ha et nytt skjefte for at det skal passe en nye eier, og så ryker det 2.000,-, og så vil man ha tennstifter og andre ymse ting i reserve siden det er gammelt, og så er en 6.000 kroners pistol blitt 10.000 likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Første prioritet for meg blir nok en god .22. Enten Benelli eller Walther. Deretter blir det nok en 9mm

av et eller annet slag som er rimelig og bra. Har slått fra meg tanken om M&P, Glock etc.. Blir enten CZ

eller Para-USA. Para-USA bare fordi jeg liker 1911 utførelsen og den er rimelig. Samtidig har jeg som mål

å skaffe meg en god luftpistol til vintersesongen :) De sa til meg at den beste treningen ligger i å skyte

med luft. Og jeg må si jeg skjønner hva de mente nå som jeg har fått testet ut litt forskjellig :-)

 

Takker nok en gang for gode tips/svar!

 

 

Hmm.. Ble ikke heeelt sånn akkurat.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...