Jump to content

"Kit" til å lage justerbar kolbekam


1983

Recommended Posts

@1983 - Det er enkelt å lage selv, man trenger en 10 mm bolt i rustfritt stål, så borer man et hull som ikke sitter helt i senter. Hullet kan være ex. 5 mm som man har en ny bolt inni som passer hullet. "Ene siden" av denne bolten er flat, slik at en z-skrue får anleggsflate. Den tykkeste delen av den bolten man lager med hull i borrer man opp og gjenger for en z-skrue. Monterer dette i kolben med epoxy, så blir det berre lekkert. Kan lage en beskrivelse når jeg får bedre tid.

Link to comment
Share on other sites

Nærmere beskrivelse av bolter for justerbar kolbekam på rifle med trestokk.

 

Matriell: Bolt 10 - 12 mm - rustfritt eller stål

Bolt 5 mm - rustfritt eller stål

Bor for stål i 2,5, 5, 6 og 11 eller 13 mm

z-skrue 6mm - 2 stk m/umbrako eller torx

Gjengetapp 6mm

Bormaskin / søylebormaskin

 

Fremgangsmåte: Først borer man et hull i den største bolten - offsenter - slik at man har ca 1 mm gods igjen etter ferdigborret hull på 5 mm - dette må måles frem. Man borer først med en tynn bor - ex. 2,5 mm. Deretter borer man med en 5 mm bor. (Hver bolt bør forsenkes ned i kolbekammen ca 20 mm - altså bør lengden på bolten være 20 mm.) Når man nå har saget ut det stykket på kolben man skal lage justeringen på, så er det klart til montering av den tykke bolten i kolben. Her borrer man hull etter hvor man ser det passer å ha de, monterer den tykkeste veggen mot den siden man skal ha justeringen og limer med epoxy. Når dette er herdet, så borer man hull for z-skruene. Disse skal komme i den tykkeste delen på den bolten inn mot hullet på 5 mm. Her må man måle seg til hvor hullet blir og borrer først med en 2,5 mm bor gjennom kolben og skruen som er limt fast - deretter med en 5 mm bor som deretter gjenges opp. Det kan være lurt å utvide hullet i kolben inn til bolten med en 6 mm bor. Så borer man 5 mm hullet i den tykke bolten dypere slik at man får ned de 5 mm boltene. Man senker de ned og skrur de fast, for deretter å merke på den løse kammen hvor de kommer. (man kan spisse de til med en slipeskive som en kjørner eller bruke bruke maling for å merke hvor hullet blir. Man borer så et 6 mm hull og limer med epoxy. Når man er ferdig med dette så oljes flatene inn på stokken som vi har saget og deretter pusset - som man gjør på en ny stokk. Og vips så har man laget en kolbeforhøyer selv. Lurer du på noe, så kan du ringe til meg - 98825752.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går sluttstykket med en slik kolbekam da?

Når jeg lagede just.kam på rifla mi merket jeg av sluttstykkets bakre posisjon + 5mm, og skar ut et buet stykke. Ikke bare rett inn fra kolbehalsen.

 

Til dere som vurderer å lage slik kolbekam, SJEKK sluttstykke gangen før dere kapper slik. Plutselig kommer den justerbare kammen i veien for sluttstykket, og du får ikke tatt skikkelig ladegrep.....

 

Jeg brukte 2stk 6mm vognskruer, til føringer. Fant tilfeldigvis hylser i rotekassa i kjelleren med Ø6mm innvendig hull til foringer, og en 4mm umbraco skrue som jeg lagde sett-skrue av. Slipte en vanlig mutter rund og litt kon som jeg limte inn som mutter til sett-skruen. Holdt fint med en sett-skrue for meg.

Kostet meg 50kr i matrealer....

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å kjøpe av børsemaker Nygård. Antageligvis et kit han bruker på skiskytterbørser. Koster ikke allverdens heller..

Mål slik som beskrevet lenger oppe-kapp-krabbe på plass. Det er nesten "Plug'n play"..

Link to comment
Share on other sites

@ sako. Sluttstykket gikk akkurat klar under lading, men skal det tas ut må kammen senkes. Dette er egentlig ikke noe problem, da det er lett å markere hvor kammen skal være fra gang til gang.

 

Videre så ble matriellkostnadene ca. kr. 30,- + litt strøm. Arbeidstiden var ca. 2 timer effektivt arbeide. Pga. liming tar det litt tid ;) (Brukte ikke hurtigherdende epoxy)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit, ja!

 

Tror dette må testes, på en m67 stokk jeg har liggende som prosjekt :)

Men har litt lyst på justering sideveis også om jeg skal gjøre dette på hagla

 

Dette var et bra tiltak RWA!!!!! Takker!

Link to comment
Share on other sites

Da er jo måten din enkel å grei :-)

Det kommer sikkert mye an på kort eller lang kasse. Har du kort kasse blir jo sluttstykke kort også. Jeg har Sauer, og den er det laaang kasse på. Jeg må også senke kammen for å få ut sluttstykke.

Streng tatt kostet ikke matrealene meg noen ting, alt lå i bua. Men skal man kjøpe matrealer, eks lim, kommer man langt med en femtilapp :-)

Link to comment
Share on other sites

Her er en veldig god beskrivelse av hvordan man kan gjøre det greit og billig. Jeg har brukt denne metoden på to skjefter nå med godt resultat. Jeg brukte en båndsag der han brukte en kontursag, og jeg limte popmuttere inn som hylser til settskruene.

 

http://www.waveform.eclipse.co.uk/WEB%20PAGES/TARGET%20SHOOTING/Cheek%20Piece.htm

 

 

En av mine; Savage MKII BV .22, med over 1" løft:

 

kolberight.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Hei.

Scarrpw;

Hvor fikk du tak i alt utstyret du trengte til den justerbare kolbekammen

i tre?

 

Jeg fant det i garasjen. :)

 

Det du trenger er to rustfrie M8-bolter, to M4 popmuttere og to M4 bolter som du kapper hodet av, skjærer spor i og bruker inne i popmutterene for å låse fast M8-boltene.

 

Ellers trenger du båndsag, boremaskin og sandpapir.

 

Sjekk linken i posten med bildet eller send meg en PM om du vil at jeg skal beskrive fremgangsmåten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...