Jump to content

Spørsmål! fort!:)


D.D

Recommended Posts

har akkurat kommet fra ett møte om jakt. og der blir det stilt 2 spørsmål som vi ikke ble enige om.

Jeg skal ringe njff i morra og høre, men jeg greier ikke vente så lenge så jeg spør dere.

 

1. har man lov til og skyte rådyr med hagle når man er 16 år alene? (jeg mener at man ikke har lov til det)

 

2. har man lov til og jakte småvilt alene med rifle når man er 16 år? (jeg mener man har lov til det)

 

så, må jeg legge meg flat og innrømme jeg har feil? eller kan jeg stråle av jubel?:P

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan bekrefte det "sachs motor", "vestlandsjeger" og du sier! Synes stadig dette temaet dukker opp, og i veldig mange av tilfellene har de som spør blitt fortalt noe annet av sine jegerprøveinstruktører!! Kanskje på tide med en oppfrisking av kunnskapene hos mange av disse instruktørene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

har akkurat kommet fra ett møte om jakt. og der blir det stilt 2 spørsmål som vi ikke ble enige om.

Jeg skal ringe njff i morra og høre, men jeg greier ikke vente så lenge så jeg spør dere.

 

1. har man lov til og skyte rådyr med hagle når man er 16 år alene? (jeg mener at man ikke har lov til det)

 

2. har man lov til og jakte småvilt alene med rifle når man er 16 år? (jeg mener man har lov til det)

 

så, må jeg legge meg flat og innrømme jeg har feil? eller kan jeg stråle av jubel?:P

 

Loven skiller BARE mellom storvilt og småvilt, og ikke om det er hagle eller rifle som brukes. Jakte småvilt alene er 16 år. Jakte storvilt alene er 18 år. Dermed:

1) Nei! Rådyr er definert som storvilt, og har dermed 18årsgrense alene, uansett våpen!

2) Ja! Som sagt, loven skiller ikke mellom hvilke våpen som blir brukt, men om det er storvilt eller småvilt. Fullt lovlig å jakte med rifle på småvilt som 16åring.

 

Håper dette var til hjelp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...