Jump to content

Lading .45 acp


Morten Kildahl

Recommended Posts

Skal lade 180gr kule fra klette rund med flat nese..minste i lade boka med 310 er 5gr, men syntes den er litt kvass..

vil ha litt "slappe" ladinger til mil felt.

Noen tips?

 

Er det ikke bare å lade nedover til den ikke kaster ut hylsa og så plusse på 0,5 grain, så den funker igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

200grainer fra kulegrossisten med 5,2grs N320 bak er en grei ladning i en 1911 med original rekylfjør.

 

Er det Kulegrossistens 200 grs RN eller SWC? Patronlengde? Er ny på .45acp lading, og har kjøpt inn akkurat de to kulene. Greit å ha noen data å starte med.

Link to comment
Share on other sites

Semiwadcutter og .45ACP:

- Sett kula så langt ut at den så vidt butter i riflingen (ta ut løpet og slipp den ferdige patronen nedi kammeret. Lag patronen akkurat så lang at den blir stående flush med tangen på løpet.).

- Sjekk deretter at patronen går i magasinet - hvis ikke så må du redusere lengden til den passer i magasinet også.

- SWC skal settes slik at den sylindriske delen står litt over hylsemunningen:

45ACPSWC.jpg

- 4.5 grains med N310 er mer enn nok til å drive 180-200grains SWC, kan sikkert redusere dette til 4.0 grains, men vær obs på at da går det både 2 og 3 ladninger i hylsa før det renner over, så vær nøye med at hylsa bare får en dose.

 

Vet at halvautoer i teorien skal "head space'e" på hylsemunningen, men det forutsetter at kammeret har riktige mål og at hylsene har rett lengde, at de sizes korrekt etc. For at ting skal funke uansett, så lager produsentene hylser som er litt korte og flensen hylsemunningen skal stoppe mot, sitter litt for dypt i kammeret. For presisjon er det derfor gunstig å "head space'e" vha nesa på SWC-kuler.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kulegrossistens 200 grs. Semiwadcuttere ja - disse er jo nesten berømte for presisjonen - også er Tor Amundsen en hyggelig fyr og driver avslappa og bra service. Bildene er fra 2 X 8 skudd i Ramson Rest, 25 meter. Kruttet er N310 og ladninger 3,8 grs og 3,9 grs med de nevnte kulene. Patronlengden min er 3,15 cm, jeg tar dem heller marginalt kortere, slik at jeg er sikker på at de "bånner" helt. Våpenet er en Colt Gold Cup, NM. Det ER 8 skudd i bilde nr 2 :) Jeg fyller alltid magasinet fullt med dummy-patroner før jeg begynner å lade skarpe skudd, da det noen ganger kan skje at nederste delen av magasinet kan oppleves noe trangere, eller at patronene står i en litt annen vinkel her sammenliknet med øverst. (Bare sånn at funksjoneringen/matingen er kvalitets-sikret.) Mvh!

 

 

dy9449.jpg

 

2aiosvb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...