Jump to content

Når kasserer dere hylsene?


Sako 30-06

Recommended Posts

Heromdagen, mens jeg satt og presset hylser til 6x45'en, var jeg nødt til å kassere en to-tre stykker (av ca. 50 totalt) pga. begynnende sprekkdannelse i halsen. De var skutt fem ganger uten noen form for gløding -- ikke engang etter ompressingen -- så det var liksom ikke dypt sjokkerende. Men det fikk meg til å fundere litt: Når kasserer man hylsene? Man hiver selvsagt slike som ikke ser godt ut lenger, men ellers, da? Sjekker folk for begynnende hylseseparasjon slik Bibelen (Ladeboken, altså) beskriver, hiver man dem etter et visst antall omladinger, etter et visst antall trimminger, eller bruker man andre indikatorer på at messingen har gjort jobben sin og bør pangsjoneres?

Link to comment
Share on other sites

Når alt anna ellers er ok, så er det antall trimmingar som set grensa for når hylsa skal/bør kasserast. Dette pga at svinnet av messing for kvar trimming fortel litt om svekkinga av hylsa i området hylsehode/-kropp (trykkring). Offisielt heiter det seg vel: kasserast etter 4-5 trimmingar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare Lapua hylser.

 

I 6,5x55 lader jeg til halsen har sprekt, er det noe "grums" i bakerste/nederste del på hylsa blir det vurdert i hvert enkelt tilfelle. De hylsene jeg har nå i 6,5 har vel blitt ladet 20-25ganger. Pipa har til nå gått ca.6500skudd og samler fortsatt.

 

I 6PPC så aner jeg ikke hvor mange ganger de er ladet? Eneste hylsene jeg har kastet her er de jeg har mistet i bakken og blitt skadet av dette. Trond hadde vel antall i den ene pipa si på hvor mange ganger han hadde ladet hylsene, her mener jeg å huske at det var oppe i 50-60ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare Lapua hylser.

 

I 6,5x55 lader jeg til halsen har sprekt, er det noe "grums" i bakerste/nederste del på hylsa blir det vurdert i hvert enkelt tilfelle. De hylsene jeg har nå i 6,5 har vel blitt ladet 20-25ganger. Pipa har til nå gått ca.6500skudd og samler fortsatt.

 

I 6PPC så aner jeg ikke hvor mange ganger de er ladet? Eneste hylsene jeg har kastet her er de jeg har mistet i bakken og blitt skadet av dette. Trond hadde vel antall i den ene pipa si på hvor mange ganger han hadde ladet hylsene, her mener jeg å huske at det var oppe i 50-60ganger.

 

Jeg gjør også det samme, men kanskje ikke så mange rundene som Poacher gjør. Med 6,5x55 kan man kjøre mange rundene før de kasserers. Etter 7-8 omladninger (avhengig av hvor harde ladninger) så trimmer jeg og samtidig gløder halsen (setter alle hylsene i ett vannbad til vann akkurat over skuldra og bruker blåselampe raskt over alle sammen) da holder de normalt 6-7 omladninger til men som sagt avhengig av hvor harde omladninger. På magnumkalibere holder nok hylsene litt kortere etter min erfaring (7mm Rem Mag). Har jeg lett tilgang på hylser gidder jeg ikke drive med alt dette, da kjører jeg til de bør trimmes og legger de vekk/kaster de i bromkassa.

 

Etterhvert vil du oppleve at hylsene vil virke ujevne i hylselengden etter ca 5 - 6 omladninger. Dette merker du når du setter i kula, noen ganger vil du kjenne at det butter imot før ladearmen er nede, (Ikke press videre da, da vil du stuke hylsa ) noen vil du ikke merke noen ting (jeg setter kulene med en bitteliten krymp) og må følgelig skru kuleisetterverktøyet helt til jeg kjenner det tar i hylsehalsen.

 

Generelt så er det viktig å sjekke hylsene etter hver gang de er avfyrt, ser du tegn til tretthet på hals og hylsekropp (spesielt) nederst (ved Full pressing) kasser hylsen med en gang.

 

det beste vil alltid være å necksize hylsene da former du bare hylsehalsen, og du slipper da og strekke metallet i hele hylsen, samt at disse patronene blir skreddersydd til rifle, med topp presisjon som resultat.

 

Hylsen som blir fullpresset blir presset så mye at den skal passe i det trangeste kammeret i kaliberet, da vil den utvide seg forholdsvis mye i ett våpen med romt kammer, denne trakkingen vil også slite på hylsen. Dette slipper du ved necksizing.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...