Jump to content

Treningsskyting på privat område


nepa

Recommended Posts

Er det noen regler som forbyr trenings skyting utenom jaktsesong på privat område så lenge grunneier tillater det?

 

Hvis jeg kjøper inn egne leirduer, og kaster, hvor kan jeg bruke dette utstyret, og når?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det vilt-loven (som gir jakt-retten til grunneier og den grunneier er villig til å la jakte) og at naboer og andre i området ikke plages unødig (Viltloven det også, under "human jakt"?) ?

 

Hvilke lover/forskrifter er det egentlig som gjelder her? Om noen kunne gitt lenker og de relevante §-numrene her, hadde det vært flott.

Har spurt en kompis om faren (som eier gård i Bergen) ville latt meg skyte der. Det er dog andre hus i nærområdet, altså nærmt nok til at kanskje skytingen vil kunne være plagsom over tid...).

 

Hva er reglene hva gjelder avstand til naboer og sjenanse og den slags? Hva er egentlig tettbebygd strøk?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tror det skal gå greit å trene på privat område så lenge grunneier tillater det og det ikke plager naboer, og bakgrunnen du skyter mot må selvsagt være sikker.. men jeg skal ikke si noe helt sikkert om det er helt lovlig eller ikke, men det skal nok ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Tror det skal gå greit å trene på privat område så lenge grunneier tillater det og det ikke plager naboer, og bakgrunnen du skyter mot må selvsagt være sikker.. men jeg skal ikke si noe helt sikkert om det er helt lovlig eller ikke, men det skal nok ikke være noe problem.

 

Leser dere politivedtektene for den enkelte kommunen kan det hende at dere finner noe om hvor lovlig det er,

Link to comment
Share on other sites

og går du til naboene og spør de om det er greit så er det sannsynligvis lettere å beholde naboskap enn om du forstyrrer de midt i middagsluren hver dag :D og så blir de ikke redde siden de vet at det er du som plaffer løs :)

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet slik at alt som ikke er forbudt ved lov, er tillatt. I lover og sentrale forskrifter er det ingenting som legger hinder for å skyte på privat grunn, så lenge det foregår på en sikker måte som ikke er til unødig sjenanse for naboer og andre.

 

Men fortell naboen hva du har tenkt å drive med, det er som regel alt som skal til for at han skal føle seg trygg.

 

Og som andre har nevnt, sjekk de lokale forskriftene. Der kan det være politivedtekter eller annet som legger føringer for hvordan dette skal foregå i din kommune. Disse forskriftene finner du på lovdata.no, under "lokale forskrifter" og "kommune".

 

En vanlig ordlyd i lokale politivedtekter er at det er "forbudt å skyte med gevær eller annet skytevåpen på, ut over, eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted". Da vil det være forbudt å skyte f.eks. i en hage i et boligfelt, uansett hvor trygt det er, men tillatt på et jorde der det er langt til noe som kan regnes som offentlig sted. Veger, parker osv. er regnet som offentlig sted, og "i umiddelbar nærhet" vil som regel være dersom det du driver med lett kan observeres fra et slik offentlig sted.

 

Det skal uansett som regel litt til før dette blir straffbart, så lenge det blir utøvd på en forsvarlig måte. I verste fall ser jeg for meg et pålegg om å holde opp fordi omgivelsene blir plaget. I veldig mange kommuner er det også forbudt å spille kort på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted... Når ble noen sist straffet for det?

Link to comment
Share on other sites

Og det er forbudt å urinere på offentlig sted, eller drikke alkohol, eller...........

 

Dette med skyting på privat grunn har vært diskutert et par ganger tidligere her på Kammeret, som det sies, det er i utgangspunktet ikke noe forbud mot det, men det er referert noen som har opplevd "storming" med tungt væpnet politi etter at "noen" (naboer eller andre) har meldt fra om skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det har nok skjedd, at politiet bevæpner seg før de rykker ut på melding om skyting som ingen vet hva er. Og det er forståelig.

 

Men det er fortsatt ikke straffbart, selv om de fleste er enige om at det kan være ubehagelig å få besøk av bevæpna politi.

Link to comment
Share on other sites

Har forhåndsvarslet politiet en gang vi skulle skyte relativt mye leirduer i et sandtak her jeg bor, de var ikke lei seg for den forhåndsvarslingen.

Ellers når jeg skyter inn noen rifler i sandtaket så blir det ikke så mange skudd, så da varsler jeg ikke.

Og greit at alle som bor på landet er vandt med at det smeller litt nå og da syntes jeg.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel skryte på meg å ha noen hundre mål tomt å skyte på, og skyter stort sett inne i skogen. Jeg tror ikke jeg plager noen med litt skyting på blink i ny og ne. Men jeg har hørt noen negative bemerkninger om skyting med "automatvåpen", noe som jeg tror refererer til rask skuddtakt. (Uansett, det var ikke meg.) Med andre ord så tror jeg at man bør begrense morro-skytingen hvis det er muligheter for at det kan være til sjenanse.

 

Og ja, jeg innrømmer gjerne (i en alder av 34 år) at det er litt morsomt å klemme av et magasin i rask rekkefølge med halvatomat for å se hvor godt man treffer. :oops:

 

EDIT: Leif, Skrive var her...

Link to comment
Share on other sites

Er det vilt-loven (som gir jakt-retten til grunneier og den grunneier er villig til å la jakte) og at naboer og andre i området ikke plages unødig (Viltloven det også, under "human jakt"?) ?

 

Hvilke lover/forskrifter er det egentlig som gjelder her? Om noen kunne gitt lenker og de relevante §-numrene her, hadde det vært flott.

Har spurt en kompis om faren (som eier gård i Bergen) ville latt meg skyte der. Det er dog andre hus i nærområdet, altså nærmt nok til at kanskje skytingen vil kunne være plagsom over tid...).

 

Hva er reglene hva gjelder avstand til naboer og sjenanse og den slags? Hva er egentlig tettbebygd strøk?

 

Prinsippet om grunneigars einerett til jakt og fangst på eigen grunn blei innført i Norge i 1899. Du finn den lovheimla i dag i Viltlovas kapittel sju, paragraf 27.

 

Som ein kurositet kan det nemnast at Norges Jeger og Fiskerforbund, som blei oppretta i 1871, den gong var lobbyist og talerør for at allmenn jaktrett skulle bort og at jaktretten skulle tilhøyre grunneigar åleine. Gjennomslag for dette fekk dei altså knappe 30 år seinare.

 

Forbundets slagord i dag, 113 år etter endringa, er pussig nok "Jakt- og fiskeglede til alle – for alltid"... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...