Jump to content

Benelli Montefeltro - noe for damene?


ko-stens

Recommended Posts

Glaner etter hagle til øverstkommanderende da hun snart er ferdig med jegerprøva.

 

Har foreløpig vurdert opptil flere ekstra titter på Sabatti og Fair i 20/76 i short/ladyutgaver, men så finnes det "halvautofriker" som sier at hun MÅ jo ha halvauto! Og da er selvsagt Benelli det eneste som duger (de jeg kjenner har Benelli...).

 

Har sansen for Benelli, og har nesten våte drømmer om den stygge andungen, Vinci, selv, så om det blir halvauto, er det nok Benelli som gjelder.

 

Montefeltro har jeg funnet ut kan være aktuell. Kaliberet stemmer (20/76 - da jeg akkurat har investert i en skitbillig, brukt Fabarm da jeg bare hadde lyst å prøve kaliberet, og da det er greit med to hagler i samme kaliber) og vekta ser bra ut, lurer jeg på om dette er bra greier.

 

Vil jo anta den holder bra, men lurer jo litt på om noen kjenner til børsa. Hvordan er rekylen i en Montefeltro 20/76 kontra en Sabatti Lady i 20/76, feks? Fruen får jo blåmerker bare hun ser på bilder av hagler, så lite rekyl er kjekt!

 

Hvor hendig i skogen er en slik hagle kontra en smekker o/u? Halvautoene ser unektelig litt mer "klumpete" ut...

 

Edit: Har egentlig Beretta noe bra alternativ til denne? Kunne jo evt provosert Benellifansen litt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Nesten ikke rekyl høres fint ut.

 

Fruen klarte å få seriøst blåmerke av min o/u på skytebanen for et par dager siden, så lite rekyl er tingen. Nå er ikke det damehagle, så kolben var for lang, og blåmerket kom på overarmsmuskelen og ikke på skuldra. Men en blir fort litt skuddredd når en vet blåmerkene kommer! Kjedelig å grue seg til å skyte og.

 

Står en brukt en hos Børselars til ti tusen, så kan jo hende med litt smisking at en kunne fått lånt den litt...

 

Hvordan er det med tilpasning på slike? De må vel kanskje kappes i kolben, eller er de korte i utgangspunktet og kommer med mellomleggsskiver (shims?) så en kan forlenge ved behov?

 

Ble nesten litt halvskuffet over rekylen på 20/76'en min. Smekker og fin, og nydelig å håndtere, men det var da ingen nevneverdig forskjell fra 12/70'en jeg hadde (Yildiz lettvekter på 2,8 kg, mens Fabarm'en er tyngre, ca 3 kg). Det var jo bare lerdueskudd vi skjøt med og.

 

Det grusomme her er vel at om fruen vil ha halvauto, så blir vel jeg frelst og... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Endel gode forslag her gitt! :)

 

Har akkurat fått låne med hjem en Benelli Centro (eller hva den nå heter) av en kompis for at fruen skal få tukle litt på den og vurdere halvauto. Hun har jo aldri satt sine ben i en slik. Hun skjøt jo sine første hagleskudd noensinne på torsdag!

 

Til tross for at dette er en "herrehagle", altså stokk som ikke passer, syntes hun den var god å holde i, og hun syntes den passet bedre enn min o/u. Spørs om det ikke nærmer seg en halvauto da.

 

Franchi Fast virker interessant, men kan ikke se de fås i 20/76, men det kan jeg sjekke nærmere.

 

Benelli Ultralight virker veldig interessant, men finner ikke det i noen butikk her. Er det samme som Becaccia tro? Den virker ikke så voldsom med tanke på forskjefte. Synes halvautoer gjerne blir litt "gedigne" med store låskasser og forskjefte, men Ultralight ser mer hendig ut: http://www.benelliusa.com/shotguns/benelli_ultra_light.php. 5,2 lbs tung står det på kal 20. Det betyr 2,3 kg! :shock: På den annen side, rekylen blir kanskje litt sterkere når våpenet er så lett?

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering.

 

Fikk hyggelig telefon fra Våpensport i Kristiansand i dag, importøren av Benelli. Ble en lengre samtale med en trivelig kar som hadde greie på de ulike versjonene. Ultralight i USA er det samme som Becaccia her. Han ville imidlertid heller anbefale å se på Comfort-utgavene pga vesentlig mindre rekyl. Interessant i grunn, men de er vel bare i kal 12 og har ikke korte kolber tror jeg. Glemte å spørre om det. Fikk høre litt om ulike låskasser også, så det var en lærerik samtale.

 

Mye mulig det blir en lettere brukt Montefeltro hos Børselars da, men. De har en der som kan passe greit. Fruen har planer om å bli med og titte, så får en se litt. Den må tilpasses endel, men hun i andre enden av telefonen gikk og monterte mens jeg snakket! Og hun sa den passet henne bra, men kolben må kappes. Det er en smal sak, og balansen i børsa blir ikke vesentlig dårligere siden løpet er 65 cm.

 

Og nedpå hos Børselars har de en brukt Benelli Vinci til 15 lapper og... Og den har jeg ikke råd til nå... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, vel...

 

Liten oppdatering. Da ble det ikke halvauto på fruen. Det blir en Sabatti Lady 12/76. Fikk kanonpris på en ny en, den ene de hadde i butikken hos den nye jaktsjappa på Elverum, og da var det ikke noe å lure på! :) Seks høvdinger for en som også har utskiftbare choker må da være en god pris. Lånte den hjem i går få fruen fikk fikle på den og montere litt.

 

Da blir det å få ledelsen til å teste ut på bane og se om det trengs mer tilpasninger utover det å være standard damehagle. Selvfølgelig burde en jo fått prøveskutt først, men det er jo ikke så lett å få lov til med helt ny børse (kanskje?), samt at man da også burde få en ekspert i faget til å se hvor godt den passer, noe som kanskje heller ikke er så enkelt i farta.

 

Så får'n far sjøl glane etter en halvauto om et års tid, tenker jeg. Grubler stygt på en Benelli Vinci. Styggere enn juling, men tøffere enn toget. Dessuten virket det som om Benelli laget akkurat den hagla jeg tuklet på i fjor til akkurat meg, så man får se... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...