Jump to content

TIkka t3 30-06 demper


nebbet

Recommended Posts

hei, jeg lurer på hvilken demper som er noe og satse på til 30 06 på en tikka t3 lite....

hvordan blir rekyldempingen i forhold til uten demper, noen forskjell?

 

har bestemt meg å for å kjøpe tikka t3 lite, men lurer litt hvilket kaliber, skal kunne skyte alt norsk vilt... derfor har jeg tenkt meg 3006.. da har jeg et kaliber for alt er tanken.

 

takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

hei uannsett hvilket kaliber du kjøper av 6,5x55/308 win/30.06 så ville jeg ha anbefalt å ha lyddemper på jeg har en A-Tec MAXIM lyddemper på tikka min i 6,5x55 anger ikke en enste dag på at jeg kjøpt den den modulen er av stål pluss at det er 6 moduler med demper til kr 2500kr fordel er at man kan bygg den ut med kjøpe flere moduler plus at lyddemper blir litt inn på våpen og ikke ut på muninngen vist du ikke enda har kjøpt våpenet lønner det seg også høre om du får pakkepris med lyddemper

Link to comment
Share on other sites

man vil ikke få vekk kullesmellen men lyden rundt rifla pluss at man sparer hørsel sin å lyddemper er fordel på skumrings jakt eller måneskinsjakt får de som har mulighet til det plus man blir kvit rekyl på men nå snakker jeg om 6,5x55 kan ikke tenke men at det blir store forskjæld på 30.06

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt inn tikkan min til jaktdepotet for å gjenge og montere demper og den er på veig i posten til meg nå!

 

Benyttet meg av tilbudet deres som er en sonic demper. gjening, kapping og demperen for 2000 kr. rifla er en t3 i 30-06, så er veldig spent på hvordan det blir :)

Link to comment
Share on other sites

har ingen ting i mot ctm4 a-tek men a-tek maxim veier omtrent det samme demper omtrent det samme men det dobbelt så billig plus at demper går inn på våpenet og ikke sitter på muninga! men smaken er som baken delt i to deler hovden saken er at man selv er fornøyd med rifla lyddemper og kikertsikte sikt si og er konfurtapbel med å skytt med den

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel Maxim en del tyngre en CTM men, som sagt smak og behag :wink:

Har en Tikka 695 i 30-06 som jeg kappet løpet til 52cm og satte en CTM demper på.

Jeg syntes det gir en god vektbalanse på rifla!

CTM demper ikke like mye som de tyngre demperne, men passer dersom det er balanse du er ute etter.

har demper av diverse sk\lag på riflene mine, men det er kombinsjonen med CTM som er best å bære i skauen.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

hei uannsett hvilket kaliber du kjøper av 6,5x55/308 win/30.06 så ville jeg ha anbefalt å ha lyddemper på jeg har en A-Tec MAXIM lyddemper på tikka min i 6,5x55 anger ikke en enste dag på at jeg kjøpt den den modulen er av stål pluss at det er 6 moduler med demper til kr 2500kr fordel er at man kan bygg den ut med kjøpe flere moduler plus at lyddemper blir litt inn på våpen og ikke ut på muninngen vist du ikke enda har kjøpt våpenet lønner det seg også høre om du får pakkepris med lyddemper

Men herregud, hva skjedde med punktum?

Link to comment
Share on other sites

trodde vi diskutert lyddemper ikke at folk hadd skrivefeil eller så man kan holde seg til team eller dritte hakke på folk som envultet har skrive feil

 

 

Helt rett Seb!

 

Du har til og med skrevet det i signaturen din, sånn at selv de mest opplyste skal få det med seg :)

 

Jeg har også valgt Sonic 45 til min kongsberg 393 30-06.

Gleder meg til hesten slutter å sparke :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i 3år nå med en Tikka T3 uten demper, og i år gikk jeg til det skrittet å kjøpe en A-tec Maxim. Og det er et valg jeg ALDRI kommer til å angre på. Hadde jeg visst at den ble så god å skyte med hadde jeg gjort det for lenge siden. Pga av den lette stokken har jeg syntes at børsa har sparket litt med f.eks Lapua mega. Dette er nå helt borte. Jeg kappet den ned til 47 cm og har fortsatt en fin balanse i rifla. Men har også prøvd Tikkaer med 52 og 50 cm løp og de føltes også gode. Like greit å kjøpe en demper først som sist. Du kommer aldri til å angre..

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpt demper min i fjord eller har jeg jakt med rilfe uten demper men å få demper på rifla er ingen ulempe akkurat ser fordelen med den i allefall på skumring jakt å måneskins jakt på hjorten mens det er enda lov slipper stikkflamen med demper plus man får vekk litt lyd å rekyl

Link to comment
Share on other sites

Testa den ikveld faktisk.

 

Har ei kongsberg 393 i 30.06 og har Sonic 45 med 1mm stigning.

 

Kappa løpet til 51 cm og monterte demper.

 

Treffpunktet gikk 10 cm ned etter montering.

 

Har ingen erfaring med andre lyddempere, men denne gjør iallefall jobben.

Lite smell og ingen rekyl å snakke om.

 

Surhesten er nå blitt snill :)

Link to comment
Share on other sites

har bestemt meg å for å kjøpe tikka t3 lite, men lurer litt hvilket kaliber, skal kunne skyte alt norsk vilt... derfor har jeg tenkt meg 3006.. da har jeg et kaliber for alt er tanken.

Har du planer om å kappe løpet (50 cm eller kortare)når du skal montere dempar? Eg ville i så fall vurdert 308 i staden for 30-06. Den utnyttar kortare løpslengde litt betre grunna raskare krutt, og mindre hylsevolum gir mindre kruttgassar som skal gjennom demparen - og i alle fall teoretisk mindre belastning på demparen. Det finst vel heller ikkje den elgen/hjorten/bjørnen som bryr seg om kva det står på hylsebotnen når kula går gjennom bogen... Men 30-06 har liksom fått eit betre rykte - av ein eller annan grunn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...