Jump to content

Valg av zeiss kikkert 8x eller 10x


chkongen

Recommended Posts

Hei!

 

Da jeg sto overfor samme valget falt jeg ned på 8x. Det er litt bedre å bruke på frihånd, mindre synlig skjelving synes jeg. Nå driver jeg mest reindyrjakt så strengt tatt ville nok en 10x ha passet bedre, men i og med at Zeissen koster et par Frogner-tiere så valgte jeg en mer "allround" forstørrelse. Sant å si har jeg aldri savnet 10x på reinsdyrjakta heller, det blir mange timer med kikkertbruk og jeg tror 8x forstørrelsen gjør at jeg ikke så fort blir sliten.

 

Du vil ikke gjøre et galt valg med noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg falt på samme valget som kjeppen, 8x, og av samme grunn. Jeg er helt fantastisk godt fornøyd med denne kikkerten.

Nå bruker jeg den mest på bukkejakt og elgjakt, så trenger ikke 10x. Men kan se for meg at 10x er alright på rypejakt..?

 

Jeg har ikke testet 10x, så vet ikke om det er slik som jeg har antatt, at den er vanskeligere på frihånd, men høres fornuftig ut.

 

Tror ikke du kommer til å bli misfornøyd uansett hvilken av de to valget skulle falle på. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja har lest litt om dette ang forstørrelsen. Viss eg har forstått dette rett :) 8x: - bedre i skumring. - enklere få "stødig bilde" 10x: - ser detaljer bedre, men ikke kjempe og se i lenge?(svimmel følelse?) takk for svar folkens, kjempe med fler innspill også :) ikke billig investering dette, så vil være sikker :) hehe jakt er dyyyyrt men så gøy!!

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss 10x. Liker den veldig godt. Speider etter hjort oppi fjellsidene, og da er det litt å gå på når jeg går opp til 10x. Har 8x på skumringskikkerten. Den blir litt knapp når holdet er opp mot 1 km oppi fjellsidene. Har bino-caddy. Bærer kikkerten hele dagen. Når jeg bruker den til speiding sitter jeg med ryggen mot noe. Kviler armene på knærne og kan sitte leeenge uten å bli sliten. Mulig jeg kunne sittet lengre med 8x, men i mellomtiden har jeg spottet dyr, fastslått kategori og er på vei oppi.........

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss 10x. Liker den veldig godt. Speider etter hjort oppi fjellsidene, og da er det litt å gå på når jeg går opp til 10x. Har 8x på skumringskikkerten. Den blir litt knapp når holdet er opp mot 1 km oppi fjellsidene. Har bino-caddy. Bærer kikkerten hele dagen. Når jeg bruker den til speiding sitter jeg med ryggen mot noe. Kviler armene på knærne og kan sitte leeenge uten å bli sliten. Mulig jeg kunne sittet lengre med 8x, men i mellomtiden har jeg spottet dyr, fastslått kategori og er på vei oppi.........

Takk for info :)

Link to comment
Share on other sites

Har 2 hoved kikkerter til jakten sjøl, men det er den i 8x jeg bruker stortsett. Den er utviltsomt best i dårlige lysforhold når en trenger kikkert mest. Det er litt forskjell med 8x vs 10x kl 06 en september mårra, når du trenger den mest.

 

Mitt råd er, skal du bruke kikkerten mest i dårlige lysforhold både mårra & kveld, gå for en 8x. Blir kikkerten mest brukt i dagslys og på lange hold velg en 10x. Det er litt forskjell på 8 vs 10x, og forstørrelse eter lys, så det er litt å tenke over.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 hoved kikkerter til jakten sjøl, men det er den i 8x jeg bruker stortsett. Den er utviltsomt best i dårlige lysforhold når en trenger kikkert mest. Det er litt forskjell med 8x vs 10x kl 06 en september mårra, når du trenger den mest.

 

Mitt råd er, skal du bruke kikkerten mest i dårlige lysforhold både mårra & kveld, gå for en 8x. Blir kikkerten mest brukt i dagslys og på lange hold velg en 10x. Det er litt forskjell på 8 vs 10x, og forstørrelse eter lys, så det er litt å tenke over.

Takk for svar, men forstår jeg deg rett mener du 8x er best "allround" kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...