Jump to content

sporleggerstav eller sprutflaske?


SittingDuck

Recommended Posts

Hei!

 

Jämtvalpen er 4 måneder og har gått noen få blodspor.

Han sporer utmerket og går med nesen nedi marka.

 

Jeg har brukt sprutflaske til nå og lagt dråpene

der jeg tråkker.

 

Noen sverger til å legge spor med stav ut til siden, mens

noen sier at hunden bare vingler mellom blod og tråkk da.

 

Hvordan er et blodspor lagt på en prøve?

Og hva mener folket er best?

Link to comment
Share on other sites

Et blodspor slik vi tobeinte legger det vil for en hund fortone seg som en bred veg med lukt, gitt at det er en hund med nese som virker. Og det gjør de fleste. Jeg legger en dråpe eller to med ketchupflaske med jevne og ujevne mellomrom. Flaske fordi det er enklest og minst søl i ryggsekken. Har også lagt med stav og svamp-bit, fungerte bra det også men så ingen annen adferd på hunden i sporet.

Prøve seg frem er vel det beste, også på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at dei fleste legg spor med ketsjupflaske for det er enklast. Ikkje minst på prøve.

 

Å prøva å skilja mellom lukt av sporleggar og blodlukt er bortkasta tanke-energi. Mange ReodorFelgen-kandidatar har tenkt ut sinnrike innretningar. Å forklara kvifor dette ikkje har nokon hensikt, får eg eller andre gjera ein annan gong.

 

Du får berre stola på meg (eller andre): Det er ikkje her hemmeligheiten ligg. (Det er berre å trena, ikkje så ofte at hunden blir lei. Passa på at hunden tykkjer dette er kjempemoro. Det gjer dei oftast. Verre er det ikkje.)

Link to comment
Share on other sites

PederK.

 

Et tips du bør få med deg, det er å få andre til å legge sporet. Jeg bommet på dette, så da gikk hunden søndagstur på 2 prøver vi prøvde oss på. Testet dette hjemme også med naboen som sporlegger, ble en søndagstur det også.

 

Men i ettertid har andre lagt sporet, og det har gått høvelig bra når dachsen min ble eldre, skjønt hva matfar ønsket kanskje! :)

 

Testet også med sporleggerstav(svamp og lang stav) Bare masse klin i grunn. Så ketchupflaske er fint. :)

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Flaske eller kjepp - det betyr ingenting. Sjølv bruker jeg bare flaske med hull i korken ene og alene fordi dette er myyye lettere enn å dille med kjepp og boks til blodet (jeg har tryna kan du si og det var IKKE festlig).

 

Det er vel litt ulikt hva man gjør på en sporprøve; så lenge blodet blir fordelt på de gitt metrene så har det ikke noe å si. Jeg har vært med på prøver i andre land der de dypper en svamp i blodet, vrir ut det meste og drar den etter seg i et tau langs hele sporet.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar :)

 

Jeg gikk med brusflaske med hull ikveld, og valpen sporer bra.

Var uheldig og gikk meg på elgspor som ifølge bikkja var ganske fersk.

Blei litt tull, men satte han på sporet litt lengre frem og da spora han utmerket

til sporslutt. MEN hvor i heeeeelveette er skanken?

Jo (valpen heter Jo) fortsatte på et spor rett frem og etter 30 meter fant vi skanken.

Sikkert mikkel som var på ferde :D

Link to comment
Share on other sites

Skanken bør festast med ståltråd. Snøre går som regel bra, men rev/hund KAN slita/gnaga det av.

 

Elles trur eg det er lurt at du gjer sportreninga så ENKEL som muleg og ikkje brukar bortkasta energi på finurlege måtar å leggja sporet på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

... eller vanlig flaske der du lager et lite kryss i korken med kniven. Da renner ikke blodet ut dersom du mister flaska og du har full kontroll på mengden du skviser ut. Sjølv har jeg også en tett kork som er på flaska under transport så jeg slipper søl.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig i de overstående tips. Ville bare nevne et par ting.

Jeg synes nok det er litt lettere å ha kontroll på merkingen med en sporleggerstav. Da kan man gjøre markering på andre sider av trær, osv, enn der man går selv. Jeg lager sporleggerstav av gamle brøytestikker av bambus, de er stive og lette. Til svamp bruker jeg Alfa Laval sine skumgummipropper til vasking av melkeanlegg, de holder bedre på blodet og søler ikke så mye som vanlige svamper jeg har prøvd, man kommer lenger for hver dypping, og får fordelt blodet jevnere. Fåes kjøpt på Felleskjøpet rundt omkring.

Jeg bruker også ketchupflaske, kommer ann på bedømmelseskravet på sporet. La litt mer arbeid i NM- spor enn på godkjennnelsesprøver og trening.

Link to comment
Share on other sites

Skanken bør festast med ståltråd. Snøre går som regel bra, men rev/hund KAN slita/gnaga det av.

 

Det er bedre å miste ein skank som er butten med snøre enn å ha ein hund som biter over ein spiss ende på ståltråden!

 

Til sporlegging så foretrekker eg ketchupflaske, brukte stav med svamp før men tykkjer eg får bedre spor med flaske. Og ikkje minst vert det mindre søl.

Link to comment
Share on other sites

Viss du går på den eine sida av td eit tre medan du legg blodet ut med sporstav på den andre sida, då MÅ du for all del ikkje korrigera hunden viss han fylgjer fotspora!!!

 

Ser nokre bekymrar seg for å få hundekjeften øydelagd av ståltrad. På sporprøvane, i alle fall for nokre år sidan, meiner eg det vart sagt på sporprøvar at skanken skulle festast med ståltråd.

 

Eg ha opplevd på prøve at skanken var vekke. Truleg hund som hadde knabba han.

 

I praksis på trening let eg ofte skanken liggja laus. Eg ser ikkje noko problem i det....

Link to comment
Share on other sites

Argumentet for ståltråd var vel at "reven" ikkje skulle kunna gnaga av tråden og stikka av med skanken. Slik forstod eg det i alle fall.

 

Elles vil eg (tilbake til tema) poengtera at alle "Reodor Felgen"-innretningar som går ut på å få stor avstand mellom fotspor og blodflekker, det er misforstått sporarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Herlig!

 

Ja det må du! Bare begynn tidlig med leverpostei spor og lignende.

Jeg gjorde det andre dagen valpen var i hus, og han eelsker å spore nå.

Sporer alt han kommer over, og når vi går på tur følger han fotsporene slavisk tilbake om han får lov.. :)

 

Lykke til med valpen. Blir noen hektiske uker med tiss på gulvet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler blodet mitt direkte fra slakteri til 12 kr literen. Matblod funker bra det også, men personlig synes jeg det har en tendens til å klumpe seg i flaska.

 

Jeg begynte også sportreningen samme uke som valpen kom i hus; lyst og lek så klart :)

Link to comment
Share on other sites

 

Eg ha opplevd på prøve at skanken var vekke. Truleg hund som hadde knabba han.

 

I praksis på trening let eg ofte skanken liggja laus. Eg ser ikkje noko problem i det....

 

Er best slik du beskriver, går som regel greit, men det temmelig kjipt om skanken forsvinner på prøve. Har opplevd det noen ganger med skanken knyttet i hyssing. En gang gikk hunden som skulle prøves, ut av sporet et lite stykke for sporslutt, ca 12-15m ut av sporet, og fant skanken med rester av hyssingen på, bra mye gnagd på, hehe.

 

Om skanken er borte og hunden ikke markerer sporslutt, men leiter rundt, og vil videre?

Hvordan dømmer man det?

Jeg vet hva jeg gjør/gjorde, men man kan få endel problematiske diskusjoner i forhold til hundefører. Vel, er vel egentlig ikke noe stort problem, ville bare nevne muligheten, ikke får å starte en veldig diskusjon. Ellers er både rev og grevling potensielle kunder sammen med eventuelt hund.

Link to comment
Share on other sites

Om skanken er borte og hunden ikke markerer sporslutt, men leiter rundt, og vil videre?

Hvordan dømmer man det?

(Men det var SETESDØLEN som skreiv dette... !)

 

Skanken er vel meir eller mindre ein "minimalistisk" erstatning for eit heilt rådyr, ein hjort eller ein elg. I tilfelle som du beskriv ovanfor vil eg gjerne sjå den dommmaren som trekkjer hunden for noko som helst. Altså hunden skal ikkje ha trekk.

 

Viss hunden leitar rundt og vil vidare, går han sannsynlegvis på sporet etter sporleggjar, evt spor et etter den/det som har knabba skanken.

 

Eller kva seier beagle, jaktlykke mfl... ?

Link to comment
Share on other sites

Ser nokre bekymrar seg for å få hundekjeften øydelagd av ståltrad. På sporprøvane, i alle fall for nokre år sidan, meiner eg det vart sagt på sporprøvar at skanken skulle festast med ståltråd.....

 

Då ein byrja med sporprøver så var det vanleg med ståltråd til å binde skanken med i vårt distrikt eies. Grunnen til at me gjekk vekk fra det var faren for at hunden skulle stikke seg på den.

 

På alle mine sporprøver (som deltaker og som dommer) har skanken kun vært festet med et lite tau. Jeg har aldri hørt at det skal festes med ståltråd; det står ikke nedfelt noe sted.

 

Det er heller ingen stader i regelverket det står at skanken skal bindes med tau.

Link to comment
Share on other sites

...I tilfelle som du beskriv ovanfor vil eg gjerne sjå den dommmaren som trekkjer hunden for noko som helst. Altså hunden skal ikkje ha trekk.

Eller kva seier beagle, jaktlykke mfl... ?

Bare som en digresjon; da jeg var i Finland på sporprøve så var reglene klare: sjølv om bikkja har gått et superduperfantastisk spor og kommer til sporslutt der skanken er borte vekk så ble det 0. Jeg var sjeleglad for at skanken var på plass for å si det slik.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bare som en digresjon; da jeg var i Finland på sporprøve så var reglene klare: sjølv om bikkja har gått et superduperfantastisk spor og kommer til sporslutt der skanken er borte vekk så ble det 0. Jeg var sjeleglad for at skanken var på plass for å si det slik.... :roll:

 

Sjuke sjuke finner...

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange spor ligger du til Jo nå? Ka vansklighetsgrad er dere kommet oppi til nå?

 

Jeg hentet 300l (!) blod hos en slakter på Førde. Han driver med blodsportrening selv, så viste kor kjekt det var å få tak i mye blod. Betalte 200 kr.. :)

 

(nei alt blodet var ikke bare til meg, fordelte den rundt til bekjente som også driver med blodsportrening)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Han har gått 300 meter med 3 timer liggetid, og 200 meter med 6 timer liggetid.

Begge med 2.5 dl blod, men det siste var i delvis knusktørr skog, så vi brukte mye blod på de tørre områdene og derfor ble sporet kortet ned...

 

Skal straks ut å legge dagens spor. Det blir forhåpentligvis 300 meter+ og skal ligge i 8 timer.

Så vi får se :)

 

300 liter blod høres fantastisk ut! Her er det LANGT til slakter, så vi holder oss til Rema1000.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har fått deg en god sporhund. Jobber 100 % hele tiden og søker seg fint tilbake på tap.

Tempoet er veldig bra også.

 

Neste gang vil jeg anbefale deg å få noen andre til å ligge sporet for deg, og ikke merke sporet underveg. Kun 1 ved sporstart og en ca 50m etter( slik er det på sporprøver). Då må du stole på hunden din hele tiden(sier ikke at du ikke gjør det) og det vil være veldig god trening for deg.

 

Stå på, dette går så det griner dette!

Link to comment
Share on other sites

Kun 1 ved sporstart og en ca 50m etter( slik er det på sporprøver).

 

Dette er feil :!: På sporprøver skal det etter regelverket for blodsporprøver merkast slik: Fra sporstart skal det være tydelig merking i fluktrettning så langt som man antok man kunne se dyret, men ikke lenger enn 25 meter.

 

PederK, dette ser veldig bra ut. Men som jegerak vil eg og oppmode deg om å kutte ut merking av sporet slik du har gjort det på filmen. Det er lett å lære hunden til å oppsøke merka om den mister sporet! Om du ser på filmen sjølv og studerer kva som skjer, så vil du sjå at ved avhoppet/ sportap så søker hunden opp merkinga av sporet 2 ganger før den finn ut av det. Om det er tilfeldig, eller om den har lært at ved dei kvite lappane så finn den sporet er vanskeleg å sei. Men for meg så ser det ut til at den bevist søker opp den kvite lappen.

 

Tykkjer det er positivt at fører "styrer" hunden til å følge blodsporet. Sagt på ein annan måte, hunden får gå på sporet men når den ikkje er på sporet så står han i ro. Som fører må han da vere veldig bevist på kva hunden gjer, og alltid la hunden gå når den er på rett spor. Stiller krav til at fører veit kvar sporet er. Men etterkvart så vil ein merke at hunden dreg litt hardere i lina når den er på rett spor, og kan "kontrolere" kva hunden arbeider med ved å halde litt igjen når ein er i tvil.

 

Lykke til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd og skryt :)

 

Ja jeg er klar over dette med merkingen, det så jeg mens jeg gikk sporet også.

Har bare gått 2 spor som har vært merka sånn som dette.

Og dette ble det siste... hehe.

 

Ja jeg prøver å styre hunden på sporet og stopper når jeg vet han leter.

Han er ganske lett å lese, selvom vi nettopp har begynt :)

 

Gleder meg til neste spor. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...