Jump to content

marlin 60, noen med erfaringer?


tusserud

Recommended Posts

Er det noen som har brukserfaringer med marlin 60 og som kan gi meg noen svar på følgende spørsmål.

Hva slags presisjon kan en forvente med ammo den liker?

Vill den normalt funksjonere med sub. ammo?

Må man ha spesiallaget lyddemper eller finnes det standard dempere som går klar av rørmagasinet?

Hvor mange skudd tåler den før den er utslitt, moden for gjennvinning?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har brukserfaringer med marlin 60 og som kan gi meg noen svar på følgende spørsmål.

Hva slags presisjon kan en forvente med ammo den liker?

God presisjon og ikke kresen på maten. Men har ett svært dårlig avtrekk trekker ned presisjonen.

Vill den normalt funksjonere med sub. ammo?

Null problem.

Må man ha spesiallaget lyddemper eller finnes det standard dempere som går klar av rørmagasinet?

Nei, de fleste vil passe. Men vil du unngå avskruing av demper for hver lading av magasinet, begrenser utvalget seg en god del.

Hvor mange skudd tåler den før den er utslitt, moden for gjennvinning?

Tørr ikke tenke på hvor mange skudd min har skutt siden jeg kjøpte den ny på midten av 90 tallet.. Det er mange. Men rekylbuffer, tennstempel, sluttstykke, plastbolt i mekanisme og underbeslag m/avtrekker mekanisme (den er av plast og kan virke som den blir sprø med årene) måtte jeg nylig skifte. Men delene er veldig billig til denne rifla. Løp og kjøp om du kan leve med det dårlige avtrekket ;)

Link to comment
Share on other sites

Du Morgan, Kan du gi noen mere eksakt svar hva presisjon angår ca. mm på 5 skudd 50 m. og måtte du skifte både sluttstykke og tennstempel. Eller var det bare plastbolten og rekylbufferen du skifta? Ellers takk for svar herr Kane. I motsettning til deg trekker jeg meg på 1/5 sek.

Link to comment
Share on other sites

Mr Granmann,

intet modifisert. Skjøt kassevis av billig skiskytter treningsammunisjon som jeg hadde tilgang på dengang, disse lå akkurat under lydens hastighet. En skjelden gang kostet jeg på meg sub jakt ammunisjon, men kan ikke huske noen problem med funksjonaliteten. (som regel borret jeg bare ett hull i spissen på treningsammunisjonen når jeg trengte noe til jakt)

 

Mr Tusserud,

både bolten og nåla gikk heden. Nåla ble etterhvert såppas banket flatt i bakkant at den rett og slett ble for kort. Disse plast delene (rekylbuffer, plast bolt og underbeslag) jeg skiftet ut, tror jeg rett og slett ble morkne. Nye deler ble bestilt fra Midway og kostet overaskende lite.. ikke ille vedlikehold for såppas mye bruk.

Med ett heller skrøpelig avtrekk i tillegg, så høres Marlin 60 ut som ett heller dårlig valg, men er egentlig ikke det. Jeg har i allefall hatt mye glede av min.

Vil ikke anslå presisjonen, er såppas lenge siden jeg har skutt på papp med den.

Av de .22 børsene jeg hadde på samme tidspunkt, lå den ett hakk under skiskytterbørsa (Anshutz) og ett hakk over en Ruger 10/22.

..på 1/5sek rekker jeg å trekke kaffe'n i tilllegg ;)

Link to comment
Share on other sites

Mr. Kane Du snakker som om at det finnes standard lyddempere soim går klar av rørmagasinet.

Hva slags fabrikat og modell er det her snakk om? Vill feks. en Alm demper som har ytterdiameter på ø 24,6 mm gå klar av rørmagasinet? Og avtrekket er det omtrent det samme som remington 597 eller er det værre?

Link to comment
Share on other sites

Mr T, jeg har ikke prøvd mer enn to typer dempere på rifla.

Demperen jeg kjøpte sammen rifla på midten av 90 tallet hadde akkurat klaring med magasinstangen, trengte da ikke å skru den av mellom hver lading. Dette var en sak i stål med fjærer og skiver inni.. Har faktisk funnet fram kvitteringen her i bunnen av saltasken min, men desverre sier den ikke noe om hva den heter, kun "varenummer 5754501 medium lyddemper 22LR". Det varenummeret hjelper vel fint lite ettersom Aaserud ikke lengre eksisterer.. Beklager Mr T.

Uansett, demper nummer to er en ALM, trolig i den størrelsen du nevner.. Byttet over til denne da demperen med fjærer "rustet bort" etter 5 års lagring. Men den må skrus av ved hver ladning, kan sverge ved min colt at den forrige med fjærer dempet bedre.

Avtrekket føles litt som å dra Denver expressen etter pekefingeren mot Rio Grande, over en strekning der gringos har lagt steiner på skinnene.. Trenger litt tilvenning for å bli vant til det. Litt pussing og polering kan hjelpe, har sett det ligger i allefall en video om det på youtube. Kjenner desverre ikke til avtrekket på Remington 597.

Link to comment
Share on other sites

Demperen med fjærer høres ut til å være en Unique, en fransk forskrekkelighet som forsåvidt demper underlig bra, men ikke er helt pålitelig i min erfaring. Rusten er nevnt, men værre er at fjærene gjør at bafflene faktisk kan bevege seg under skyting! På min var bafflene avrundet utvendig slik at de lett kunne vri seg litt sideveis også. Etter Noen hundre skudd når statisitkken hadde gjort greia si, og Murphy hadde tid til meg, stilte en baffle seg på tvers inne i demperen på førsteskuddet. Neste skudd dempet usedvanlig godt. Ikke bare skuddsmell, men skuddvirkning. Kula stoppet i bafflen og bulket opp ytterrøret ganske imponerende. Det satte stopper for mine eventuelle Frankofile tilbøyeligheter på våpensiden...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Njaa.. skeptisk..

-man får en glatt avtrekker som i mine øyne ser litt for bred ut. En kjapp dremmel operasjon på den orginale vil være ett billigere alternativ.

-En stopp skrue, men som på ett såppas tungt og rufsete avtrekk ikke har all verdens betydning.

-Mer solid materialvalg

 

Kan ikke se noen andre fordeler.. avtrekket vil fortsatt være dårlig. For å forbedre avtrekket er det mekanismen som må gjennomgå. Flater som må files og poleres + fjærer som må reduseres eller skiftes ut.

http://votefordavid.blogspot.com/2009/02/marlin-model-60-trigger-job.html

 

Det er visstnok produsert over 11 millioner Marlin mod 60 rifler. Ville vært lett tjente penger om utskiftning av avtrekker løste problemet;)

Link to comment
Share on other sites

heisann

 

Eg har også en marlin mod 60. på den sitter en ALM demper med ytter diameter ca 24mm, her smyger magasin røret akkurat forbi demperen. Har også litt problemer med noen typer sub amo, men har også litt lade tull med Winshester xpert 22. ( tror ikkje dette er subsonic)

Link to comment
Share on other sites

Børsta ganske nylig støvet av min modell 60, den hadde vært uten både kikkert og baksikte i flere år, men så kjøpte jeg tilfeldigvis dette diopteret http://www.skinnersights.com/barrel_mount_6.html , og da var det brått fryktelig artig å skyte litt salong med åpne sikter igjen, har blitt endel hundre skudd på selvanvisern.

Som morgan nevner kan avtrekkerbøylen (underbeslaget) bli litt sprøtt, dette er sprukket på min, men som nevnt er delene billige, og jeg tror muligens det går an å få underbeslag i stål.

Min har veksla alt den har fått av ammo uten noen form for problemer.

Har aldri testa presisjonen på denne børsa ordentlig, men treffer nå stort det jeg sikter på :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...