Jump to content

Bygge ein ''heilårs'' gamme


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har fundert på om eg skulle bygge meg ein gamme lengst inne på hjorteterenget mitt. Eg er ikkje særleg praktisk, 10 000 tommeltottar og alt det der :oops: Så eg hadde eit håp om at eg kunne kjøpe ein lavo som kunne stå ute heile året. Men har skjønt at det ikkje er særleg egna, då dei ikkje er meint for heilårsbruk.

Eg har sett ein gamme som såg grei ut, den var bygd som ein lavo med kvista stammer av gran, kledd med presenning og torv.

Noko som har bygd noko liknnande og kan komme med tips, bilete osv?

Link to comment
Share on other sites

Bygg deg en Lavvu av tre, som denne:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=284&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=4cba9eb910bc682507935654f05d16b2

Denne har nå stått værhardt i 6 år og har ikke hørt annet enn at den står enda.

 

Vi kjøpte denne ferdig, men skulle jeg gjort det igjen skulle jeg bygget den sjøl, og så ville jeg ikke malt eller beiset den, men satt den inn med jernsulfat sånn at treet blir grått og går i ett med naturen rundt, holder i årevis.

Vi har åpen grue i vår, det er det en del plunder med å få til å være behagelig (mye røyk) men det går an dersom det er lufttilførsel i rør under grua fra utsiden. Jeg ville heller brukt en liten ovn egnet til formålet (fra http://www.forsvarsbrukt.no f.x.).

 

 

Tommeltotter kan øves bort, det er utrolig hva man får til om man bare tør prøve ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo en del telt varianter som kan stå hele året. Sjekk ut http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... =venor&gid de har flere muligheter. Enten en lavvo med alu. Stenger eller ei venor gamme. Å bygge ei gamme er jo også fint. Lavvogamme som du foreslår er greit å bygge. Tar ikke så lang tid og står greit i noen år. Var jeg deg ville jeg bygd med ovn i stede for åpen ild. Pass også på at den ikke blir for høy, da forsvinner varmen opp i taket.

Link to comment
Share on other sites

og så ville jeg ikke malt eller beiset den, men satt den inn med jernsulfat sånn at treet blir grått og går i ett med naturen rundt, holder i årevis.

 

 

Kun jernsulfat gir ikke noen som helst beskyttelse mot råte eller fukt, kun aldringsfarging. Du måtte nok satt inn med olje i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe ferdige Gammer er desverre uaktuelt, er student for tida så det blir for kostbart.

Men å bygge ein lavogamme, burde jo la seg gjennomføre.

 

Men hvis ein kjøper ein lavo frå magasinet (dovrefjell sin modell) Vil den tåle å stå ute nokre mnd om hausten, om ein setter den på ein plass der det ikkje er for ille med vind?

Link to comment
Share on other sites

Vi bygde en gamme, til bruk som forsamlings rom, mest brukt under elgjakta.

 

normal_17.jpg

 

Her er det støpt såle, som vi festet de 4 bærende stolpen i og som nå er fundament for en ovn/grill. Etter på ble den kledd med diverse bakbord mm. Vi målte opp ca bredde på torvflak vi klarte å frakte med oss og montert "holdere" av bord, horisontalt, tilpasset bredden på torva vi tok ut i ruller, så ikke torva skulle skli ned. Uten på treverket brukte vi sort grunnmursplast, sånn litt knudrete for at torva skulle få noe å feste i og holde fuktighet ute.

 

normal_P9040021-Web.jpg

 

Her er inngangen og gamma ferdig kledd med torv. Vind og vanntett og grei å fyre, ovnen under bygging til høyre. Har flere bilder, men der er det folk med, som kanskje ikke liker å bli publisert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...