Jump to content

Et lite spørsmål om dresur!


KnutH

Recommended Posts

Hei og god påske.

Som sakt så har vi en neg valp på 5 mnd no. Han er begynt i den senere tid i å motsette seg min bedre halvdel, særlig når jeg er gått ut.

Eks:

Jeg går ut en tur. Når jeg er forlatt huset, så setter han segopp til frune. Med bjeffing og litt knurring. hvordan skal vil løse dette? Skal jeg komme brått inn og rette han, eller må fruen vise hardere hvem som er sjef.

Hva er det vi har gjort feil?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg at jeg har kjempe erfaring med hundedresur, men synes jeg har fått til min egen sånn nogenlunde bra iallefall ;)

 

Fruen må helt klart vise hvem som er sjefen, og at hunden må forstå at den er nederst på rangstigen! Hun må fortelle hunden at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Hvis hun ikke klarer å sette seg i respekt for hunden kan dere få problemer senere.

Det kan være vanskelig for en valp å skjønne et den ikke er nr 2 (etter deg) iom at du sikkert nok gir den mere oppmerksomhet enn fruen ;)

 

Når du kommer hjem til hund og kjerring, gi fruen en klem og snakk med henne først. Så kommer bikkja til slutt, dette vil hjelpe på for å få hunden til å forstå hvor på rangstigen den hører hjemme.

 

Likedan når det kommer besøk, hunden skal være den siste som hilser på besøket.

Link to comment
Share on other sites

Ja etter boka skal det vel være slik. :roll:

Vi prøver no etter beste evne, jeg mener ho "tar" han ikke hardt nok. Han virker som en meget sta liten tass. Ser også at han biter litt i skoene til barna. Hvis de springer, så springer han no etter og kan bite litt i skoene. Dette er noe jeg ikke vet helt hvordan jeg skal få han til å slutte med. Stopper hvis jeg gir beskjed, men glemmer fort.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om "ta" bikkja; det handler om konsekvens og rettferdighet. Hun utstråler tydeligvis en slags ubestemmelighet i og med at valpen går i opposisjon til henne. Det er fullstendig uakseptabelt at en valp skal knurre mot sin egen matmor! Han nærmer seg også den rette alderen i forhold til fysisk kjønnsmodning så da er de litt teite i hodet. Derfor er det ekstra viktig å la hunden forstå at visse ting tolereres bare ikke (akkurat som unger det).

 

Det er hun som må ta tak i det; hun kan ikke ha andre til å ordne opp i ting for seg. Den dagen du ikke er der og bikkja er 30 kg og ikke vil høre, hva gjør du da..?

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt tips har med mat å gjøre. Jeg vet ikke hvem som mater bikkja i huset ditt,men det kan være greit å la fruen,barna gjøre dette i større grad. Få bikkja til å sette seg,og ikke la den få maten før den får lov. Dette er en enkel og naturlig måte for valpen å lære å respektere sin plass i flokken på.

La også fruen ta større del i dressur/håndtering/lek på hjemmebane så vil dette gå seg greit til:).

Link to comment
Share on other sites

Ja misforstå meg rett. :D Mener ikke å ta Odin i den forstand. Ser ikke akkurat at hun gir etter når det gjelder han. Men ser antydning når jeg er hjemme også. Hvis ho sier at han feks skal gå på plass, så er han mye mer motvillig enn når jeg gir beskjed. Tror kansje det er et resultat av at jeg har vært hjemme mye siden vi fikk han. Har en jobb der jeg siden vi fikk han, kansje har vært borte bare en 3-4 uker. Så vi har knyttet gode bånd om dagene. Men det er vel bare å jobbe videre. Må vel greie å plukke av han unotene.

 

Når det gjelder mating, tur, lek/trening osv så er det vel bra likestilt. Så jeg tror ikke det kommer av noe vi gjør feil der.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg at jeg har kjempe erfaring med hundedresur, men synes jeg har fått til min egen sånn nogenlunde bra iallefall ;)

 

Fruen må helt klart vise hvem som er sjefen, og at hunden må forstå at den er nederst på rangstigen! Hun må fortelle hunden at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Hvis hun ikke klarer å sette seg i respekt for hunden kan dere få problemer senere.

Det kan være vanskelig for en valp å skjønne et den ikke er nr 2 (etter deg) iom at du sikkert nok gir den mere oppmerksomhet enn fruen ;)

 

Når du kommer hjem til hund og kjerring, gi fruen en klem og snakk med henne først. Så kommer bikkja til slutt, dette vil hjelpe på for å få hunden til å forstå hvor på rangstigen den hører hjemme.

 

Likedan når det kommer besøk, hunden skal være den siste som hilser på besøket.

 

 

Vi gjorde slik med en Vorsteh og etter en stund fikk han det banka inn hvem som er over han på rangstigen.

Han er utrolig hard og sta av seg. Men vi var bare konsekvent og da skjønte han at Samboern min var over han på Rangstigen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Ja, ikke riktig så mye som meg, men en god del. Vi får stå på videre. Skal greie å løse dette også. Jeg har vel gitt han litt for mye oppmerksomhet. I min higer etter å gjøre alt rett, så har jeg vel gitt han vel mye oppmerksomhet i forhold til resten av familien, så det er vel min feil. Men no skal jeg gå ut å legge et blodspor. :D Så vi har noe å jobbe med i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...