Jump to content

Viktig med opplyst retikkel?


357

Recommended Posts

Her pirker du i et vepsebol 8) Religiøse konflikter blir småplukk i forhold til meningsutvekslinger på dette feltet...

Jeg hører til den moderate fløyen som mener det dreier seg om smak og behag. Personlig foretrekker jeg sikter uten lys, jeg mener dette setter en naturlg begrensning i at hvis du ikke klarer å se retikkelet mot målet er det for mørkt til å skyte forsvarlig. Jeg vet at mange her inne er uenig med meg.

Tidligere var det også et argument i at det var større fare for lekkasjer på sikter med lys, det samme gjaldt sikter med variabel forstørrelse og/eller parallaks og et par andre lure innretninger. Dette er kun av historisk interesse, disse problemene er overvunnet for lenge siden hos alle anerkjente produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nei.Det er ikke viktig!

 

Men er det nyttig,stilig,bedre??Der er svaret ja for min del.Jeg har jaktet i mange år uten lys,så ikke vitsen før jeg nå i fjor kjøpe ett med opplyst retikkel.Jeg kommer ikke til å velge kikkert uten lys igjen for å si det sånn.

Så har du råd,da bør du gå for opplyst retikkel 8)

Link to comment
Share on other sites

Opplyst retikkel hjelper ikke opp dårlig optikk :wink:

Du må ha rimlig optikk i grunden, at det siden blir bedre med en opplyst retikkel er selvsagt (?)

 

Har jaktet med tysk optikk uten lys og med rimlig retikkel - Bra

Har jaktet med Kinajunk med opplyst retikkel, såg inget dyr kun den opplyste retikkeln - Ikke bra

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

, jeg mener dette setter en naturlg begrensning i at hvis du ikke klarer å se retikkelet mot målet er det for mørkt til å skyte forsvarlig.

 

Jeg har opplevd forskjellige episoder hvor det har hvert godt skytelys hvor jeg ikke har sett trådkorset.

Eksempel våt hjort i sterkt måneskin.

Eller dyr som er uvanlig mørk i pelsen.

Link to comment
Share on other sites

@202 outack: Da får jeg sitereneste setning fra innlegget mtt over også:

Jeg vet at mange her inne er uenig med meg.

Hvordan jeg tenker er på ingen måte noen fasitløsning, jeg tviler ikke et øyeblikk på at du vurderer forsvarligheten i hver enkelt skuddstuasjon akkurat som jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent slik fikk jeg forklart av optikker hvorfor synet er dårligere i overgangen mellom dag og natt

 

Øyet består av tapper og staver hvor den ene av dem har med fargesyn og den andre bare har med lys disse ligger ikke på samme plan bak i øyet så i overgangen mellom lys med farge og "natt" ligger øyet å prøver å justere mellom disse tapper og staver siden de ikke ligger i samme plan har de heller ikke samme justering for skarpehet å man vil få ett bilde som ikke er optimalt i forhold til skarphet. Så hvis man bruker kikkerten etter at fargene har forsvunnet og tilfører farger i form av opplyst trådkors vil man uvilkårlig føre øyet tilbake til den samme tilstanden som ved grålysning. Dette uavhengig av hvor svakt man stiller lyset, så lenge det er så sterkt at man oppfatter farge så vil øyet automatisk begynne å jobbe med 2 skarphetsplan

Link to comment
Share on other sites

Gjelder

Omtrent slik fikk jeg forklart av optikker hvorfor synet er dårligere i overgangen mellom dag og natt

 

Øyet består av tapper og staver hvor den ene av dem har med fargesyn og den andre bare har med lys disse ligger ikke på samme plan bak i øyet så i overgangen mellom lys med farge og "natt" ligger øyet å prøver å justere mellom disse tapper og staver siden de ikke ligger i samme plan har de heller ikke samme justering for skarpehet å man vil få ett bilde som ikke er optimalt i forhold til skarphet. Så hvis man bruker kikkerten etter at fargene har forsvunnet og tilfører farger i form av opplyst trådkors vil man uvilkårlig føre øyet tilbake til den samme tilstanden som ved grålysning. Dette uavhengig av hvor svakt man stiller lyset, så lenge det er så sterkt at man oppfatter farge så vil øyet automatisk begynne å jobbe med 2 skarphetsplan

 

Gjelder dette uansett farge, og styrke på lyset?

Link to comment
Share on other sites

Nei slik jeg ser det nå etter og ha brukt begge deler en god del med både god og middels optikk så har jeg kjøpt min siste kikkert med lys . Problemet med alle er man tror man ser bedre i dårlig belysning men det er stikk motsatt, alle har for sterkt lys i dårlig lys selv på det svakeste . Nå har vi noen få merker i 20 tusenklassen som jeg kan si holder mål med lysstyrke . Om dagen har man jo ikke noe bruk for lys og derfor har min zeiss diavari 3-12x56 med tysk 4 kommet tilbake på børsa til åtejakta og da er jeg fornøyd. Den funker lenge etter at det er forsvarlig og skyte på store dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...