Jump to content

"drever syken"??


vestfoldingen

Recommended Posts

jeg har en drever hann på snart 14 måneder. forrige sesong slapp jeg bikkja en god del og den ble tøff og selvstendig svært fort. han hadde opptil flere tause jag. det ble felt et dyr for han lille julaften. det vi er redde for, er at den har tegninger som sier oss at bikkja kan bli for hard. er det noen som har noen råd for og få avverget dette? bikjja er ellers helt nydelig, men håper på og få "roet" jaktinnstinktene før de slår til for fullt. håper på fornuftige svar. og god påske:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,to ting og jobbe med her.Tren innkalling og atter innkalling.Når du føler dette sitter

prøv og kall inn Drever`n når den er i los.

Dette er særdeles viktig hvis du skal stille på prøver da.

 

Har selv en drever på nå 20mnd som er særdeles "ivrig" i skogen.

Brukt uffattelig mye tid på inkalling og gått veldig mye i langline på fersk spor i skog/mark. Da har jeg muligheten til og bremse den ned og jobbe med kontakten.

 

Har du tilgang på et harehegn ville jeg prøvd den der 1 eller 2 ganger for og fått ham inn på rett spor.

 

Men sånn er det og ha drever :)

Link to comment
Share on other sites

har kun erfaring fra en tidligere dachs, og disse to hundene er rake motsetningen av hverandre. noe som er ekstremt spennende :) for du tenker da på og ha muligheten til å kalle inn bikkja når det drar ut? mitt mål var egentlig og få bikkja til og slippe dyra, når det går for lenge, og eller går ut. at den fostår dette selv. hvis jeg klarte og forklare dette korrekt.

 

sånn er det og ha drever ja. he he

Link to comment
Share on other sites

Å trene innkalling er som over nevnt sikkert lurt, men om det hjelper på en drever av det tøffe slaget er en annen ting :wink: Min første hannhund var/ble en jaktidiot med lostider opp til 7-8 timer på rådyr. Den største tabben jeg gjorde, var å la han buste de første rådyra vi skjøt for han, det ble som å helle bensin på bålet...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

tror villdyret er inne på noe, er ikke vits å gire opp en overivrig drever.

tror vel ikke du får gjort all verden med en hard drever.

det er kosen med dem :lol: .

den forrige min tok et rådyr som var påskutt.

det gjorde han helt idiot.

men å trene kontakt og innkalling er nok det eneste som kan hjelpe litt.

Link to comment
Share on other sites

Bedre med en hund som jager enn en som ikke jager!

En bør være ganske strukturert og bestemt med en drever har selv hatt flere av dem,men er som regel ikke no problem syntes jeg.Ville vel heller kaldt det late mennesker syken jeg enn drever syken!

Link to comment
Share on other sites

1. Kjøp en bra hundepeiler.

 

2. Begynn med løpetrening, og fokuser på korte distanser (50-100m). På korte distanser har du en mulighet til å løpe inn fillebikkja..

 

Lykke til.

 

ha ha ha som om jeg skulle sagt det selv :lol:

 

men jammen er det bedre med en drever som jager bra og lenge istedenfor en som slipper fortidlig. veldig iriterende om du har en hjorte los som turer, og hunden gir seg....

Jeg har en drever som jager hele dagen. han er 6 år, og begynner å bli litt fornuftig nå.

en kompis har en unghund som jager 0,5-1,5 timer. disse to i samme tereng blir bra miks :D

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange som vil bytte bort en hund med lite jaktlyst mot din hund som henger på . En drever har og skal ha mye jaktlyst , og for min del er 3 timers los det ideelle . Selv om det ofte blir lengre loser enn dette , når en har nådd denne grensen også .

Bare pris deg lykkelig for at du har jaktlyst i hunden . Det er når du ei gang får en kortjager av en drever at du skjønner hvor godt det var med en hardhaus .

 

Ønsker du i snitt 1-2 timers los så bør du kjøpe dachs eller Basset vil eg tro . Selv om enkeltindivider av disse også kan jage vel og lenge .

 

Som regel blir hundene som eierene . Er eieren jaktidiot bruker ofte hundene også å bli d .

 

Et tips som har funket bra for min del med å få med seg bikkjene hjem , er at en ikke hiver dem rett i hundegården når en kommer hjem . At de blir tatt med inn og får i seg mat , og får vasket seg og slappet av . Da vet hunden at det ikke er " farlig " å bli med " Husse " hjem .

Ha mye kontakt med jakthunden .

Dette til tross blir det ofte mørkt før eg får tak i den eldste av mine hunder . Men det er jo ofte fordi en slipper " ei siste gang" i mellom ett og to på eftan .

 

Noe annet som også mange anbefaler er at en ikke skyter dyr på de lange losene .Da skjønner kanskje bikkja at de ikke er nødvendig å henge på i timer/dager for å få ragge litt .

 

" Bli kjent i din nabokommune , kjøp Drever !!! " heter det så fint !

 

Ære være god jaktlyst !

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra siste taler:) Et annet tips hvis man vil trene innkalling er å koble bikkja, for så å bare rusle litt og slippe bikkja nesten med det samme igjen. Da lærer bikkja at det ikke er farlig å komme på innkalling og bli koblet; "jeg blir jo sluppet fri igjen snart likevel" :) Det trengs seff jevnlige repetisjoner før bikkja skjønner tegninga.

 

Jeg mener forøvrig det ikke handler utelukkende om jaktlyst når ei bikkje jager lenge; vanens makt er minst like sterk. En basset som jager 1-2 timer tror jeg ikke har mindre jaktlyst enn en drever som jager 6-8 timer. Basseten er avlet fram for å slippe hvis drevdyret drar ut, og har ei "klokke" som sier stopp etter kortere tid enn drever. Det er snodig å se på; plutselig så stopper de bare opp og rusler baksporet inn til hundefører.

 

Bikkja mi hang på et rådyr som i november svømte over ei ca 30 meter bred elv, med isflak og god strøm. Bikkja svømte etter (ville ikke gjort det uten en god porsjon jaktlyst, tror jeg), og fulgte på med los ca 300 meter på andre sida av elva. DA fant han ut at han skulle legge av, og det bar baksporet over elva igjen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...