Jump to content

75 grs N150 bak ei 260 grs Accubond i 375 H&H - er det ok?


Lawman

Recommended Posts

Mine tidligere ladninger med 74 grs N150 ga ca. 840 m/s (65 cm pipe) og tilsynelatende et greit trykk.

 

Jeg har nå gått opp til 75 grs og registrert at andre har brukt denne ladningen - i min tidligere tråd. Ladeboken oppgir opp mot 76 grs (for Nosler Partition), men jeg ser til min lille bekymring at Vihtavuori oppgir 75,1 grs som maks. både for 250 og 270 grs kuler. Særlig da jeg skal bruke den i Afrika, hvor det kan bli godt og varmt, er jeg etter dette blitt litt usikker.

 

Det er egentlig bare dette jeg lurer på nå, og tar derfor sjansen på en ny tråd...

Link to comment
Share on other sites

Bruker Quickload.

 

For å få 840 m/s i den pipa med 74 grains N150, finner jeg en settedybde på kula på 14,9 mm, og COL lik 93 mm. Det gir et kammertrykk på 4216 bar.

 

Hvis du skal ha samme kammertrykk med 75 grains N150, må settedybde bli 13,45 mm, og COL 94,44 mm. Det gir det en økning i utgangshastighet på hele 3 m/s.

 

Teoretisk... :)

Link to comment
Share on other sites

I børsa mi er 75 grains med N150 heite saker. Ut fra husken bruker jeg 73 grain og magnumhette, og det gir ca. 835 ms i 24" Remington 700.

 

Jeg foretrekker ladedata fra de store krutt og kuleprodusentene fremfor Ladeboken og særlig Quickload.

Link to comment
Share on other sites

Lawman: Jeg skjønner kommentaren din... :)

 

Det jeg prøvde å si, var at med en konfigurasjon i Quickload (internballistikk-program) som gir Accubond ei fart på 840 m/s, får du et kammertrykk på 4216 bar, maks kammertrykk er satt lik 4300 bar eller 62366 psi.

Hvis jeg da endrer ladningen til 75 grains, så havner jeg på 4408 bar, som gir meg røde tall (overtrykk). Farta er forøvrig da 850 m/s.

 

For å redusere trykket litt (du har en fyllingsgrad på 108% = komprimert ladning), så kan man justere litt på settedybden på kula. Ved å trekke kula ut ca 1,5 mm, får du det samme kammertrykket, men heller ikke noe særlig mer fart (3 m/s).

 

Min anbefaling er derfor å beholde de 74 grains med N150, og si deg fornøyd med det. Eventuelt skifte krutt, for å få høyere hastighet, men samme kammertrykk.

(72,6 grains Norma 203B gir 860 m/s, men samme kammertrykk, maks kammertrykk (4300 bar) ved 73,1 grs og 865 m/s).

 

Hmm, dette ble kanskje ikke noe mer forståelig...? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjønte det vel ved nærmere ettertanke også. Men dette blir vel teoretisk, gjør det ikke?

Dette må jo bli teoretisk for alle andre enn deg (og dei som evt testskyt børsa di). Etter di vurdering gir 74grs OK trykk, og du lurar på om 75grs gjer det same? Det går berre an å finne ut sikkert gjennom testing av børsa di med kalibrert trykkskytingsutstyr, men dei som har erfaring med QL meiner at dette programmet oftast er i nærleiken av fasit.

 

Ladeboken oppgir 76grs, men det er med ei anna kule og ei anna børse og difor berre delvis relevant. Særleg med tanke på at du skal bruke denne ladninga i Afrika ville det kanskje vore meir interessant å senke kruttmengda for å ha litt å gå på i varmen? Det vesle du oppnår i hastighet med eitt grain meir merkar ikkje viltet, og det gir heller ikkje merkbare utslag på kulebanen den første halve kilometeren...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo de som har praktisk erfaring med tilsvarende og samme ladning. Det er jo interessant og blir det ikke så veldig teoretisk, selv om det ikke er børsa mi (Blaser R93).

 

Testskyting med kalibrert trykkskytingsutstyr er for de fleste ikke noe relevant alternativ. Ihvertfall ikke for meg.

 

74 grs ga ingen tegn på for høyt trykk og når ladeboka opererte med 76 grs på Nosler Partitition, som er ei veldig lik kule i denne sammenhengen, tenkte jeg at 75 grs burde være greit. Men naturligvis er jeg enig i annen kule og annen børse gjør at dette må tas med ei klype salt. I tillegg kommer det at ladeboka ikke oprerer med Magnum tennhette såvidt jeg kan se, noe jeg selv gjør. Magnumhetter skal vel også gi noe høyere trykk og som tommelfingerregel ca. tilsvarende 1 grs krutt.

 

Sikkert lurt å holde seg til 74 grs, men jeg rakk å lade opp 50 skudd med 75 grs, så jeg får vel ta noen testskudd å se ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...