Jump to content

Dispensjon? Våpenskap?


moes

Recommended Posts

Hei alle mann! :)

 

Nettopp tatt jegerprøven, gøy den, men det er fortsatt ting jeg lurer på som jeg ikke fikk spurt inspektørene om..

 

1. MÅ våpenskap boltes fast i bakken med 300 kg? Hva med brannsafe som du kan ta en vital våpendel i?

2. Hva gjør du når du skal kjøpe ammunisjon, må du ha våpenkort og jeger bevis med deg?

3. Dispensjon, jeg er straks 16 og skal søke disp. Kan jeg bare ta turen til nærmeste politi stasjon og få sånn skjema der å fylle det ut? Og hvor stor sjanse er det at jeg får den godkjent? Jeg har plettfritt rulleblad, bestått jegerprøven, kjøpt våpenskap(Jeg skal ha det før jeg søker) Jeg er med i Njff men ikke i en aktiv skyte klubb. Det spørs jo sikkert litt på hva slags våpen jeg søker om og hva slags kaliber. Kommer sikkert til å søke på en 12/76 hagle sideligger(har en svakhet for sideliggere).

 

Håper dere kan hjelpe meg!

Link to comment
Share on other sites

1. Ja ifølge forskriften må det boltes fast i gulv/vegg

2. Når du skal kjøpe ammo må du vise våpenkort i butikk.

3. Du får en våpensøknad enten hos lensmann eller hos noen som forhandler våpen, den må du fylle ut for det våpnet du ønsker.

Det du må gjøre er at en av dine foresatte må skrive under på søknaden å stå som verge til du fyller 18 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk KAOS :wink:

Ja mine foreldre er positive til at jeg skal begynne med jakt og få mitt eget våpen.

Men sånne småe brannsafer som du kan ta en vital del i, skal de og boltes fast? haha

Og en ting til er det vanskelig å bolte fast et sånn våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

Små brannsafer er nødvendigvis IKKE godkjente for våpenoppbevaring!

Det du skal kjøpe er et FG godkjent skap. Veier dette under 300 kg

SKAL det boltes fast.

Å bolte fast et skap er lettvindt, men avhenger jo av underlag og plassering.

Betong med armering OG varmekabler / rør kan fort by på uante problemer... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Vis skapet er 300 kg/eller over trenger det IKKE å boltes fast, men vis det er under 300 kg så skal det boltes fast (minst 4 skruer). Vis det Feks. veier 150 kg så kan du sveise/bolte på en "Mettalkladd" som veier 150 eller mer og da trenger du ikke å bolte det. Men husk at skruene på den "kladden" ikke må kunne nåes utenfra. ;P

Link to comment
Share on other sites

Det siste der stemmer ikke helt med utalelser fra FG nemda, de fokuserer på at våpen og annet du lagrer i skapet, ikke teller med i vekta (men det er helt klart en fordel å feste ett lodd som ligger løst i skapet med en bite buntebånd eller lignende. Da er man helt sikker på at ingen kan krangle på om det er en del av skapet eller ei). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...