Jump to content

Registrering av luftgevær


Martin Ruter King

Recommended Posts

Ja, jeg har tenkt på det jeg også, men er det ikke sånn at børsa skal ligge i samma possisjon etter hvert skudd? Og åssen skal du evt. knekke opp børsa mens den ligg stille? Jeg tenkte liksom at skuddene kanskje måtte komme fra eksakt samme retning på en måte, for at du kan sammenligne skuddene?

 

En ting til: Hvor mange "klikk" på de knottene på kikkerten må til for å justere... eller Feks. is jeg treffer 5 cm til venstre, og 5 cm nedenfor punktet skal jeg da skru 20 opp og 20 til høyre? eller feks. 3 opp og 3 til høyre. Kort fortalt: hvor følsom er den justeringa?

dette var sikkert veldig forrvirrende, :forvirra: men klarte ikke å forklare det bedre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man skyter inn et luftgevær på samme måte som man skyter inn alle andre kulevåpen, bare på kortere avstand. Er bare å regne seg frem til hvor mye et knepp utgjør på kortere avstand.

 

Fornuftig innskytingsavstand for luftgevær med kikkertsikte til bruk utenom faste baneanlegg hvor man skyter på samme avstand hele tia er 25 meter synes jeg. Da treffer man midt på rundt 10 meter og på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg (vi) bestilte luftgeværet på nett. på moren min sitt navn, (vil lagde konto på nettsiden dems) også fikk faren min hente den, fra postkonntoret uten moren min. betyr det at den ikke er registrert på noen da? eller gjorde de bare en tabbe på postkontoret? en ting til, vis den er registrert på moren min, kan jeg da registrere den på meg siden jeg har begynnt på skytterklubb og bruker den der?

 

Fordi i august når jeg skal begynne på vgs så bor jeg ikke hjemme, og da er det en fordel å ha den der, så jeg slipper å dra hjem å hente den.

Link to comment
Share on other sites

Om luftgeværet er i caliber .177 er det ikke registreringspliktig. Om det er .22 må det registreres.

Om så er tilfelle ville du ikke fått kjøpt uten godkjent søknad fra politiet hvor registreringen foregår.

Registrering skjer ikke på posten eller andre steder enn hos politiet..

Link to comment
Share on other sites

Registrering skjer ikke på posten eller andre steder enn hos politiet..

 

Nei det var ikke det jeg mente... men moren min måtte skrive navnet sitt og adresse og nummer Osv. når vi kjøpte luftpistol, og han fyren sa at det var registrering (dette skjedde i butikken :) )

men jeg kan likevel ikke ha luftgeværet hos meg, i våpenskap? når jeg er under 18?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...