Jump to content

.204 villkatt?


Recommended Posts

Jeg har en Savage rifle i .17 hmr, men synes kulene er litt lette. Er det noen her som mener den kan bygges om til .204 ruger kuler? Ved f.eks å korte og nekke .22 hornet evt. nekke .22 wmr. Tåler låskassa dette? Hva må gjøres? .22 hornet; bytte/borre løp,

borre kammeret,

modifisere sluttstykket og tennstift.

 

.22 wmr; borre løp og kammer.

 

Regner med at ammo må lades selv.

Hvilken løsning er mest egnet, billigst, billigst ammo?

Mesteparten av jobben må settes bort. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å tømme alt for mye kaldt vann her, så anbefaler jeg å lese det som står i linken under.

En med samme tanker spør om det samme på http://www.saubier.com

 

http://www.saubier.com/forum/showthread.php?t=4406

 

Her er noen tall klippet fra nevnte link ang kammertrykk

 

Here are the figures that I have in reference to chamber pressures for these calibers.

Maximum Chamber pressures for these calibers per SAAMI/CIP.

22 LR = 27557 PSI

22 RFM= 29732 PSI

17 HMR= 26600 PSI

17 AH= 43500 PSI

17 KH= 46412 PSI

22 H= 43500 PSI

5mm RFM= 36985 PSI

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det virket noe tvilsomt.

 

Jeg har ikke ladet før så jeg kjenner ikke prinsippene rundt dette, men er ikke .17 hmr en .22 wmr med mindre bly foran, i så fall ville vel .204 havne i mellom de to?

 

Ser ut (på nett) som om at forskjellen på Savage BTVS modell i .17 og .22 Hornet er riflestigningen.

 

Men rimfire er vel ikke det tryggeste å lade selv pga primer i kraven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

93R17-BV skreiv :

Det virket noe tvilsomt.

 

Jeg har ikke ladet før så jeg kjenner ikke prinsippene rundt dette, men er ikke .17 hmr en .22 wmr med mindre bly foran, i så fall ville vel .204 havne i mellom de to?

 

Vel det er mange faktorer som speler inn med kammertrykk. Og sjøv om .204 er i mellom .17 og .22, så er det stor forskjell på desse kalibrene. Det har med hylse størrelse/volum, mengde krutt, kulevekt osv...

 

Hvis det er .204 Ruger, du meiner, så fant eg dette :

Starting Load - Hornady 32 grain V-Max bullet, 26.0 grains of H335 powder, MV 3703 fps, 40,600 PSI.

Maximum Load - Hornady 32 grain V-Max bullet, 28.3 grains of H335 powder, MV 4044 fps, 54,800 PSI.

 

Starting Load - Hornady 40 grain V-Max bullet, 25.0 grains of H335 powder, MV 3508 fps, 47,300 PSI.

Maimum Load - Hornady 40 grain V-Max bullet, 26.8 grains of H335 powder, MV 3738 fps, 56,700 PSI.

 

These loads used Hornady cases and Federal 205M primers. They were developed in a 24" test barrel.

 

Dette betyr at det er atskillig meir spenstig patron ei .204 enn dei andre du sammenligner det med.

Så hvis du har tenkt å bygge om rifla di, må du først ta kontakt med Savage, for å høyre om dette er mulig, om børsa tåler det. Det andre er kor mykje ein børsemaker skal ha for å gjere dette. Tipper at det bli billigere å selge rifla du har og kjøpe ei i .204.

Link to comment
Share on other sites

93R17-BV skreiv :

 

Og sjøv om .204 er i mellom .17 og .22, så er det stor forskjell på desse kalibrene. Det har med hylse størrelse/volum, mengde krutt, kulevekt osv...

 

Jeg tenkte mest på ha en .204 (ruger) kule foran i en hylse fra .22 wmr el .22 hornet (som er kortet ned på lengden, tilsvarende tot. lengde .17 hmr). Derfor "villkatt".

Hvordan vil dette innvirke på trykket?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bumper min egen tråd for å høre om noen vet hvem som forhandler ammunisjon fra Aguila (mexico), om det er noen?

 

Fordi jeg leste på wikipedia at de produserer skal produsere 5mm RRM (.2045) fra 2008. :D

Ballistic:38gr, 640 m/s, 504 J, Trykk 33000 PSI/230 MPa.

 

Har ikke gitt opp helt ennå!

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke automatisk lavere kammertrykk ved å korte ned hylsa, men du kan selvfølgelig lade deg ned til noe børsa tåler. Personlig ville jeg aldri engang lekt med tanken, og heller gått for ei kasse som egner seg til formålet.

 

Så vidt jeg har forstått, er 204 Ruger basert på 221 Remington Fireball-hylsa, som igjen er en nedkortet 222 Remington-hylse. Det betyr at våpenet skal tåle arbeidstrykket til moderpatronen.

Link to comment
Share on other sites

Leste netopp på gunsandammomag.com at CZ´s 452 American skal leveres i den "nye" rimfire patronen 5mm Remington magnum. Da er det vel det som er veien å gå, ikke noe bygging og tull. Det er jo enklere å kjøpe ferdig, selv om det er vansklig nok å overtale fruen om denslags disponering av midler uansett. :oops:

 

Legger til net adr. http://www.gunsandammomag.com/cs/Satell ... surrection

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...