Jump to content

Skitt fra demperen nedi løpet


Hornetman

Recommended Posts

Jeg har tidligere vært ganske så lunken til å bruke lyddemper på salongrifla. Med demperen montert ble børsa lang og uhåndterlig, og framtung. At treffpunktet flyttet seg med og uten demper gjorde saken ikke bedre.

 

Fordi omtrent ”alle” bruker lyddemper og tydeligvis er strålende fornøyd bestemte jeg meg for å gjøre et nytt forsøk. Nærmest på impuls kjøpte jeg en liten A-tec, som både var lett og liten og burde fungere på salongen.

Etter å ha prøvd denne, og funnet ut at det faktisk fungerte helt greit, oppdaget jeg noe nytt.

Etter å ha skutt en del skudd, ble en patron ført inn i kammeret og sikret, for deretter å bære våpenet på skuldra mens jeg ruslet og kikket etter noen kråker jeg visste pleide holde til i nærheten.

 

Kråkene glimret med sitt fravær, men da jeg tok ut patronen av kammeret var det et tykt lag av noe som lignet på sand foran på patronen. En kikk i løpet viste at det var plenty av dette stoffet der også. En nærmere undersøkelse viste at det var ei blanding av krutt, sot, aske og slagg som hadde samlet seg i demperen og falt ned gjennom løpet. En del av partiklene virket rimelig harde når jeg gned det mellom fingrene.

 

Dette kan da umulig være særlig sunt, verken for presisjonen eller løpet? Hva gjør andre med dette? Lar det være fordi det ikke spiller noen rolle? Det må jo etter hvert bli problemer med kamring når dette legger seg på støtbunnen på sluttstykket på våpen det er skutt mye med? Hva med heldempede våpen med lyddemper mer eller mindre permanent montert?

 

Noen som har gjort seg noen refleksjoner angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Noen som føler for å ta en liten test? Først en serie innskutt, deretter ett skudd med rusk fra demper.

 

Samtidig ta en test med og uten sand i løpet :roll: , for det kan umulig være bra det heller :wink: (hehe, satt litt på spissen).

Jeg har laget en liten "bore-snake" som består av et fiskesnøre med en tynn spiker (tapet) og en litt tjukk skolisse som jeg alltid har med på banen i tillfelle jeg driter meg ut og får det "slagget" i løpet...

Link to comment
Share on other sites

Tviler vel på at det er direkte skadlig for løpet. Da burde noen ha oppdaget det for lenge siden når en tenker på hvor mye lyddemper brukes på salongrifler, og de færreste pusser vel demperen noe særlig.

 

Men ble overrasket over hvor mye det ble etter såpass få skudd, og kan ikke si at jeg syns noe særlig om all den dritten nedi løpet...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, noe slikt tror jeg virker!

Hadde smurt modulgjengene med noe kulelagerfett for å forhindre at de satte seg fast med tiden. Når jeg demonterte dempern for å tømme den for guffe etterpå, satt det masse slagg fast i fettet som var kommet rundt gjengekanten på innsiden. Smører en dette fettet eller noe tilsvarende på alle flatene inni tror jeg det hjelper betydelig!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt uttrykket "dieseling"? Brukes om å spraye flyktig olje i luftgevær for å oppnå selvantenning i løpet av skuddet og derved høyere effekt...

 

upålitelig, og trolig ikke helt trygt over tid heller.

Nå er det vel stort sett grovkalibrede dempere som popper og revner, men denne effekten kan nok skje om det er riktig oljedampblanding i en salongdemper også.

Noen hevder at dempeeffekten øker ved å ha en vannfilm i demperen. Jeg kan ikke si jeg klarer å høre forskjell i mine våpen, men vannet vil hjelpe til å binde støvet inne i demperen.

Sånn ellers så er hyppig rengjøring lurt. I hvertfall varmtvann og tynn flaskekost etter skyting. Praktiserer det på mine dempere og får ut ubeskrivelige mengder svineri.. skulle gjerne kjørt full demontering, men det er ikke mulig lenger etter adskillig tusen skudd. gjengene har grodd fullstendig igjen, regner med at det er blyavsetninger. Når da demperkroppen er aluminium er det begrenset hvor mye kraft jeg tør bruke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke demper på noen jaktrifler, men har på 22lr og en annen liten sak med pistolammo. Har smurt demperene i mange år nå. 22lr tror jeg er veldig greit da kruttet forbrennes etter ca 25.30cm, trykket i en 22lr tror jeg er minimal. Revner demperen i en 22lr av dette tror jeg det er på tide å forby demper på samtlige rifler i norge omgående.

Link to comment
Share on other sites

kjedeolje vil trolig være greit. Den er nokså seig, og fordamper ikke lett. Mer flyktige oljer vil ha et lavere avdampingstrykk, og kan derved lettere komme opp i laveksplosiv grense (blandingsforhold luft/gass)

Man er ikke nødvndigvis avhengig av åpen gnist for å oppnå antenning av en slik gassblanding. Kombinasjonen av brå trykk/temperaturøkning gir utslaget. Det farlige tidsvinduet hvor tenning i demperen kan oppstå er trolig ikke så langvarig. Nå har altså ikke hørt om salongdempere som har revnet, så problemet skal overhodet ikke overdrives. Men det kan være noe å tenke på før man smører dempere innvendig med de lettest flyktige våpenoljene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...