Jump to content

Lyman vs. RCBS reloading kits


sirhitalot

Hvilket kit?  

55 members have voted

  1. 1. Hvilket kit?

    • Lyman Crusher II Expert kit
      23
    • RCBS Rock Chucker Supreme Master kit
      32


Recommended Posts

Hei, sitter å teller på knappene ang hvilket starter kit jeg skal kjøpe. Jeg har først bestemt meg for RCBS sitt Rock Chucker Supreme Master kit, men så så jeg Lyman Crusher II Expert kit til rundt samme prisen, og denne inneholder hylsetrimmer i tillegg... Har ikke hørt så mye om lyman, hvordan er dette settet ? Godt rykte? God tilgang på deler ?

 

takker

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl et RCBS Rockchucker supreme kit, og er kjempefornøyd med det. Jeg har riktignok byttet ut kruttmålet med et fra Harrel, men det er den eneste delen jeg var misfornøyd med.

Jeg har såvidt prøvd pressa og vekta som er med i Lymansettet, og jeg syns pressa føles litt "slarkete". Vekta hadde også litt billig følelse, men som sagt så har jeg begrenset brukererfaring med Lyman. Det fungerer helt sikkert udmerket.

 

Når det gjelder hylsetrimmer, bruker jeg Lee sin patent med hylseholder som settes i drill, og kutterhode med pilotstang. Enkelt og lettvint.

 

Lykke til med ladinga :D

Link to comment
Share on other sites

Enkelt sagt som testen i Jakt ga også. 4 bra sett. Redding, Lyman, Rcbs og Hornady

 

Beste ladesett Redding. Mest for penga Lyman.

 

RCBS og Hornady taper fordi de ikke leveres med hylsetrimmer i kittet og blir derfor minst 800 dyrere.

 

Rcbs leveres med håndholdt tennhetet isetter i stedet. Hornady's isetting av dier er suverent. Lyman leveres hettemagasin til presse inkludert i settet ved siden av trimmeren. Redding sitt kruttmål er flere lysår foran de andre.

 

Størrelse på pressa er Lyman ubetydelig bedre enn Rcbs/Hornady/Redding. Å jobbe med er Redding sin best da O'en er vridd noen grader til siden slik at pressa er mer åpen mot deg. Alle disse er mer enn store nok til vanlige kalibere. I full 375 lengde er alle litt i minste laget, men fungerer greit. Skal du lade mye STORE patroner er Redding Ultramag ett veldig smart valg.

 

Bruker Lyman en-stasjonspresse selv. Hadde sikkert være like fornøyd med en av de andre.

Link to comment
Share on other sites

Er festet for dier er likt, slik at man kan bruke dier fra dem om hverandre?

Dier har 7/8"X14 gjenger som std. Passer på de aller fleste presser som selges i dag(vet ikke om noen vanlige presser som selges nå som slike dier ikke passer på, kun lymans gamle nøtteknekker).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er typiske slitedeler i ladeutstyret (ting som ryker) som oftest i dien (utstøter til tennhetta osv)? Det er en stund siden jeg leste ladeboka... si at jeg kjøper lyman-kittet, men RCBS dier, for det er vel lettere tilgang på reservedeler til RCBS?

Link to comment
Share on other sites

Utstøterpinner er forbruksvare om du ikke er flink til å merke dine egne hylser. Det samme er tennhette isetteren spesielt med Norma og andre hylser med trange hettelommer.

 

Utstøterpinner er som regel hyllevare hos alle med litt utvalg. Pressemonterte hettearmen er den samme til begge merkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...