Jump to content

Huff, ikke lett å få enkle svar... Ikke her(?) men ellers...


StockII

Recommended Posts

Har sett på en del alternativer til våpen i 9mm, og 40sw (pga praktisk). Men saken er at jeg sannsynlig vil delta mest på bane 25m div. konkurranser, og felt. Har fått beskjed om å kjøpe våpen som inngår i production. Felt, bane etc. krever vel ikke de restriksjoner som praktisk? Bedre å skaffe et eget til praktisk, og et optimalt til felt og bane (feks. hurtig militær) som feks. tanfoglio gold match eller Eric 2007, hvis det er tillatt på alt bortsett fra konkurranser innen Praktisk skyting?? Eller tar jeg feil mht. reglene nå?

Link to comment
Share on other sites

Våpen:

- "Production" gir liten mulighet til modifikasjon av våpenet, men et godt våpen til "Production", f.eks CZ SP-01 er fullt brukelig til Militærfelt.

- Et våpen med kun single action-avtrekk, f.eks en STI Edge vil kanskje være bedre til felt, men du kan ikke skyte "Production" med det. Du kan derimot skyte andre praktisk-klasser.

 

Kaliber:

- 9mm er det vanligste i feltskyting.

- I "Production" så får man ikke høyere score for å bruke grovere kaliber, så da er man best tjent med 9mm her også (i hvertfall økonomisk sett.).

- I andre klasser enn "Production" få man høyere score utenfor A-sonen når man bruker et kaliber som er større eller lik .40 S&W.

 

(Min) konklusjon:

Det jeg tror folk prøver å si til deg er at dersom du ønsker å skaffe et våpen til både praktisk og felt, så velger du en 9mm som er godkjent til "Production". Den vil være helt grei å skyte "Militærfelt"/"Hurtig militær" og du kan bruke den i "Grovfelt", "Grovpistol og "Hurtig Grov" selv om du da konkurrerer med GSP'er i .32S&W.

 

Har du råd, så velger du en Sig 210/STI Trojan/Pardini til NSF-programmet, og en CZ SP-01 eller Glock 17 eller 34 til "Production". Eller du velger en STI Edge i .40 S&W og skyter praktisk "Standard".

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er å overhode ikke blande Felt og Praktisk.

 

Og skal du gjøre det, så velger du et våpen som er egnet for det du skyter mest i.

I ditt tilfelle har du sagt at Felt blir det primære, med en kanskje gjesteopptreden i pratisk på sikt (og kanskje ikke det engang)

 

Da velger du en pistol med SA avtrekk, justerbare sikter og du kan til og med gå for 6" løp om det skulle vere intressant. Og så glemmer du denne production klassen.

Da blir du fornøyd. Alt annet bli sånn kvasi.

 

Om du for selvfølelsen ønsker å ha et snev av kombi, der du likevel vil ha en god felt pistol, så kan du se på en typisk slik Tanfoglio Limited Custom eller STI IPSC.

Begge er med SA avtrekk, og går i Standard Minor, or Modified Minor klassen.

 

Å blande production og felt er det samme som å si at man kjøper noe som er 100% tilrettelagt for production (noe som man da kanskje ikke skal skyte), og så må man ta med alle restriksjoner og bakdeler som løpslenge, sikter, DA avtrekk til felt bruk (noe som da blir det primære). Med trådstarter sitt utgangspunkt der Felt blir det primære så blir dette 100% stikk motsatt all fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Er det slik at jeg da kan veldge hvilket som helst våpen i 6" løp til felt og feks. hurtig militær(bane), med kompensator++? Eller havner man også da i en annen "klasse", som man gjør i Praktisk skyting? Hvis jeg først kjøper en 9mm i SA avtrekk, vil jeg jo også få innvilget feks. en CZ eller StockII med DA til Praktisk skyting i etterkant, hvis jeg skulle ønske det...

Link to comment
Share on other sites

Da velger du en pistol med SA avtrekk, justerbare sikter og du kan til og med gå for 6" løp om det skulle vere intressant. Og så glemmer du denne production klassen.

Da blir du fornøyd. Alt annet bli sånn kvasi.

 

Velger man ett våpen med 6" løp, kan du stort sett glemme å skyte praktisk. Det da det ikke er lov i annet enn Open og der blir du knust med ett slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Er det slik at jeg da kan veldge hvilket som helst våpen i 6" løp til felt og feks. hurtig militær(bane), med kompensator++?

 

Kompensator er ikke tillatt hverken i felt, hurtig militær eller noen andre grener som sorterer under NSF, så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Da velger du en pistol med SA avtrekk, justerbare sikter og du kan til og med gå for 6" løp om det skulle vere intressant. Og så glemmer du denne production klassen.

Da blir du fornøyd. Alt annet bli sånn kvasi.

 

Velger man ett våpen med 6" løp, kan du stort sett glemme å skyte praktisk. Det da det ikke er lov i annet enn Open og der blir du knust med ett slikt våpen.

 

Ja, det skjønner jeg, men i spm mitt, tar jeg utgangspunkt i eget våpen til Praktisk...

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Er det slik at jeg da kan veldge hvilket som helst våpen i 6" løp til felt og feks. hurtig militær(bane), med kompensator++?

 

Kompensator er ikke tillatt hverken i felt, hurtig militær eller noen andre grener som sorterer under NSF, så vidt jeg vet.

 

Selvsagt.. uten kompensator..

Link to comment
Share on other sites

...........slik at jeg da kan veldge hvilket som helst våpen i 6" løp til felt og feks. hurtig militær(bane), med kompensator++?........

Til feltskyting er det ikke lov med porting eller kompensator. Det heller ikke lov med noe rødpunkt sikter og slike ting.

 

Det skrives opp og ned hvorvidt det også er noe vesentlig fordel med 6" løp til felt.

Her vil jeg ikke si noe om hverken det ene eller andre. Bruker selv en 6", men er ikke

så overbevist om at jeg ikke kunne gjort det like bra med en 'riktig' 5". Når jeg sier 'riktig', så er ikke en pistol en pistol. Vekt, ballanse, fordeling mellom dynamisk/statisk vekt osv gir alle forskjellige egenskaper.

 

Felt Skyting & PPC skyting er lettere og samkjøre på pistolsiden.

Da vil 6" løp også komme til sin rett.

 

Praktisk er en verden for seg selv, og der er det hele 7 klasser, og det virker som

at dem som er ferdige med Production klassen går over i Major klassen i dem andre gruppene, fordi det gir for lite utelling å skyte i minor klassen. Dem som er i dette miljøet vet sikkert mere om dette. Dem store linjene ser vel slik ut som dette, og

det er også noen regler for løpslengde og total lengde innefor dem enkelte.

 

Production : 9mm, DA

 

Standard Minor: 9mm, SA/DA

Standard Major: 40 S&W, SA/DA

 

Modified minor : 9mm, SA/DA

Modified Major : 40 S&W, SA/DA

 

Open minor : 9mm, SA/DA, Comp, Rødpunkt

Open Major : 38 super, 40 S&W, SA/DA, Comp, Rødpunkt...det meste er fritt

Link to comment
Share on other sites

Production : 9mm, DAO, DA/SA, "Glock el M&P" avtrekk

 

Standard Minor: 9mm, SA

Standard Major: 40 S&W, SA

 

Modified minor : 9mm, SA

Modified Major : 40 S&W, SA

 

Open minor : 9mm, SA, Comp, Rødpunkt

Open Major : 38 super, 9mm Major og lign kaliber. SA, Comp, Rødpunkt...det meste er fritt

I de andre divisjonene enn PD er det Single action som gjelder.

 

rettet litt på slik jeg ser det.

 

Jeg tror at jeg kanskje ville anbefale en 5" pistol med SA og god presisjon til en ny skytter da har man en pistol som kan brukes til felt og Standard i praktisk. Som SON sier kan det være en fordel med 6" løp og siktelinje, men jeg tror en ny skytter istedenfor å kjøpe en 6" til felt og en annen pistol til Praktisk, har mer nytte av en 5" og bruke resten på ammo og trening.

Link to comment
Share on other sites

Production : 9mm, DAO, DA/SA, "Glock el M&P" avtrekk

 

Standard Minor: 9mm, SA

Standard Major: 40 S&W, SA

 

Modified minor : 9mm, SA

Modified Major : 40 S&W, SA

 

Open minor : 9mm, SA, Comp, Rødpunkt

Open Major : 38 super, 9mm Major og lign kaliber. SA, Comp, Rødpunkt...det meste er fritt

I de andre divisjonene enn PD er det Single action som gjelder.

 

............Jeg tror at jeg kanskje ville anbefale en 5" pistol med SA og god presisjon til en ny skytter da har man en pistol som kan brukes til felt og Standard i praktisk........

Når Felt blir det Primære og Praktisk blir en gjeste opptreden og man på død og liv skal ha noe som passer her og der, så blir jo dette den beste løsningen. Sig X-Five, STI Edge, STI IPSC, Para 18-9, Tanfoglio Custom Limited, osv, osv.

(er vel ikke sikker på om alle er godkjent i praktisk, men det er jo typen gunner man vil frem til her)

Link to comment
Share on other sites

Nå vet vi ikke hva vi skal svare deg, for spiralen begynner på nytt.

 

Ja........det er en pistol med DA avtrekk, som vi da har anbefalt deg

til å ikke vere optimalt for felt skyting (som da blir det primære) , ei

heller er ikke løpslengden optimal.

 

Men bevares.......skal du ha i pose og sekk så kjøper du en slik, eller

cz, eller noe annet som er godkjent for production........for å bruke på felt.

Man venner seg til alt. Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja........det er en pistol med DA avtrekk, som vi da har anbefalt deg

til å ikke vere optimalt for felt skyting (som da blir det primære) , ei

heller er ikke løpslengden optimal.

 

Men han kan da bare skyte SA i Felt og begrense DA til praktisk?

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer alt dette DA gnålet fra?

Det er kun første skudd i PD som skal være DA og dette oppnås ved at man starter med nedspent våpen. Alle påfølgende skudd er SA.

En CZ75-SP01 Shadow feks er DA første skudd om du spenner ned hanen etter ladegrep. Deretter er den selvsagt SA helt til magasinet er tomt.

Unntaket fra DA første skudd er "striker" pistoler som Glock, Sphinx etc.

Siden PD nå er 15 skudd maks ladet i magasinet er ikke 9mm enerådende pga kapasitet lengre, men alle scores minor uansett.

 

Standard, Modified og Open er slett ikke delt mellom minor og major. Dersom du velger et kaliber eller en ladning som ikke når major så konkurrerer du alikavel mot disse.

 

Modified skytes omtrent ikke, klassen er kansje på vei ut. Skal du skyte open er det bortkastet å møte opp med en 6" trojan eller whatever uten komp og prikk. Open er formel-1 og du trenger en skikkelig plaffograf for å delta.

 

En G17, X-Five eller Shadow er alle gode til PD, selv om jeg holder en knapp på de to siste. Disse er "billige" og funker rett ut av eskapisme med stort sett alt av ammo.

 

SD og OD fordrer at du lader selv, både for å få mest ut av våpenet mtp presisjon, nå major og sikre funksjon i en 2011 som er disignet rundt COL til .45 og trenger at du lager lange patroner for å funke prikkfritt. En jam er en for mye...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...