Jump to content

første rifla?


joakim88

Recommended Posts

Har sett på en del rifler som kan være mulige første gangs kjøp. Jeg er links og har egentlig vært plaget med at det ikke er like lett å skaffe som rett rifle.

 

Det jeg har satt meg som mål er at det må være .308 kaliber.

 

er det noen som kan si litt mer om denne rifla her: http://jaktdepotet.no/webshop/default.a ... =55&uid=87

 

er ikke intr i og betale så mye mer for min første rifle, og skal kun ha en prøve sesong i år på storvilt. er det noen som har erfaring med denne modellen ?

Link to comment
Share on other sites

totalt vet jeg ikke, men rundt den prisen for rifla er nok for meg foreløbig, optikken kan jeg heller se på seinre:)

kritikken på denne rifla er veldig god på de plassene jeg har sett, men om det er andre modeller og merker til ca samme prisen så er det selvsagt godt motatt det også :)

så lenge det er links så er det ikke noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo se på Weatherby Vanguard/howa 1500 på xxl.no til 4000kr eller 6000kr med kikkert og montasje.

Eller du kan se på Thompson Centure til 5000kr på Wingevapen. Dette er vel to fine våpen etter det jeg kan skjønne.

Men hvis du hadde sagt litt om pakkens totale pris hjelper dette veldig, spesiellt da vi vet hva du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha boltrifle er nok zastava det beste alternativet i forhold til prisen. Weatherby Vanguard er jo kjempefine rifler i forhold til prisen, men de leveres dessverre ikke i links. Hvis du er åpen for andre mekanismer kan jo en remington 7600 eller Ruger no. 1 også være et alternativ, da slipper du å lete etter spesialutgaver for at de skal passe for en linksskytter. Kan jo legge til en liste med våpen jeg vet om som passer for linksskyttere: (i rimelig prisklasse)

 

Boltrifler:

- Zastava

- Ruger M77

- Remington 700

- Sabatti mod. 90

 

Bøylerifler (ingen av de vanlige bøyleriflene leveres i .308, men tar med de også i tilfelle du bestemmer deg for et annet kaliber. Disse kalibrene forutsetter at du lader selv)

- Marlin 1895 (.45-70)

- Marlin 308MX (.308 marlin)

- Marlin 336 (.30-30)

 

Pumperifler

- Remington 7600

 

Enkeltskudd:

Ruger no. 1

Baikal enkeltskudd

Link to comment
Share on other sites

ruger m77 har jeg faktisk sett på, men den ble veldig dårlig motatt av det jeg har sett på nett. dårlig avtrekk og masse feil produksjon på kolben ?

 

men hva er det som gjør en zastava dårlig ? er den ikke god og skyte med eller er det små finish detaljer som gjør at den ikke er i topp sjekte?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mest finishen som gjør at Zastavaen er dårligere. Jeg har lest at repeteringen ikke er like "smooth" som på dyrere rifler, og den virker litt "uferdig". Men dette har selvfølgelig ingen praktisk betydning på jakt. Presisjonen er uansett mer enn god nok for jakt.

Link to comment
Share on other sites

da blir det nok den jeg går for ;) blir veldig mye sitting på post tenker jeg, og det er ikke nødvendig med børser opp i 20K klassen for at det skal duge... takk for svar folkens, jeg handler zastava så fort søknaden min kommer tilbake med ett positivt svar :D

 

hva slags opptikk er det og anbefale til en nybegynner til en ok pris ?

Link to comment
Share on other sites

Skal man gjøre det ganske så rimelig med kikkertsikte, går det jo an å titte på en slektning av han derre Leupold! Nemlig Redfield: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31134&prodid=15903

 

Skal du postere på elg eller annet som fort kan komme på litt kort hold, ville jeg kanskje satset på en 1,5-6x42 - det typiske "elgsiktet", med stort synsfelt på minste forstørring. Fin for raske skudd på kortere hold da man lettere finner målet med større synsfelt, samtidig som elgen synes som bare det på 150 meters hold og, om man føler det er en grei avstand.

 

Jakt&friluft har en brukt Schmidt&Bender: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26267640

 

Føler du at økonomien tillater bittelitt til, er dette et bra kjøp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26828960. XXL har også denne til samme pris.

Link to comment
Share on other sites

Legg mest penger i optikk du!. Det vil du ikke angre på. Jeg jaktet i "mine første år" med en billig og lyssvak kikkert, og en ny verden åpnet seg da jeg kjøpte en Meopta Meostar 3-12 x 56 på mi første rifle. Er mye brukt og bra i kikkerter rundt om, bare her på salgs sidene til Kammeret er det masse. Ellers har feks XXL gode priser på div Zeiss modeller, og da særlig den Zeiss Classic, som er mye kikkert for pengene. Av egen erfaring er de Europeiske lagde/merkene de beste valgene, bla Zeiss, Swarovski, Meopta, S&B, Khales osv.

 

Er sjøl links, men synes det er mye å velge i for det. Den Zastavaen er sikkert ei ok nybegynner rifle det. Litt morro at ikke alle første gangs rifle kjøperene kommer hjem med Tikka T3. Alle i jaktlaget mitt har Tikka T3.

 

Et annet alternativ er feks å se på finn.no på brukte links rifler m kikkert på. Der er det til tider endel å velge i, til gode priser.

Link to comment
Share on other sites

har ikke helt bestemt meg enda for hvilke kikkert, men det er posteringsjakt som er tingen her, og jeg vil mest sannsynelig sitte på en fast plass og vente.. avstandene kan vel variere, men fra 10-100M er vel stortsett det som vil forekomme hvertfall det området jeg jakter på:) litt kjedelig og kjøpe en kikkert som er massiv men er så full med zoom at det bare blir hår i siktet:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...