Jump to content

Innstikksløp i drilling


Recommended Posts

Ser det selges en del brukte drillinger med innstikksløp i 22 wmr.

Men kun med er kikkertsikte. Hvis man skyter inn feks rifeøpet i 7x57R med det kikkertsiktet, hvordan er treffpunktet med innstikksløpet i 22 wmr da??

Ser ikke helt at det blir det samme, hva er da hensikten med et slikt innstikksløp?

Kan jo fungere om man har to kikkertsikter, og skyter inn et for 7x57R og et for 22 wmr. Eller? noen som har drilling med innstikksløp som kan opplyse meg :P

 

Og hvordan er dette innstikksløpet å ta ut. må det settes fast og er tungvindt å ta inn og ut, eller er det en enkel prosess?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig med eget kikkertsikte til korte innstikksløp. Har selv et slikt fra krieghoff. Når løpet tilpasses justeres små settskruer mot kammeret i haglepipa til treffpuktet samsvarer med riflepipa i drillingen. Siden kan du ta det ut og inn uten og miste denne innskytingen, fungerer svært bra. Men det er selvfølgelig kun med den ammo løpet er justert for. Min 22mag har kun høydespredning med lette vs tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Når løpet tilpasses justeres små settskruer mot kammeret i haglepipa til treffpuktet samsvarer med riflepipa i drillingen. Siden kan du ta det ut og inn uten og miste denne innskytingen, fungerer svært bra.

 

Ja ok, da ser jeg at det kan fungere.

Kunne jo da vært litt ok på tidlig høsten på rypejakten med et løp i 22 wmr. Og jakter i nærheten av en hytteby av og til og et riflesmell som sier kaboom er litt mindre ok en et som sier piff som fra 22 wmr'en der :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tyskerne liker flere kalibre i samme våpen. Jeg ser på egun.de at det selges en del bergstutsen, med to riflekalibre (for eksempel 5.6x52R og 7x65R), og også rifledrillinger der de to riflepipene har ulike kalibre, slik som denne http://www.egun.de/market/item.php?id=3234366. Jeg kan ikke helt se poenget... Det er da ikke så mye man kan skyte med 6.5x57r som man ikke like greit kan skyte med 30R Blaser..? Men dem om det.

Link to comment
Share on other sites

En trenger ikke egen kikkert for innstikk selv om innstikkspipa er kort, har selv innstikk i 22mag. Innstikkspipa kan jeg ta ut og inn som jeg vill uten treffpunkt forandring. Jeg har skutt inn rifleløpet (7x65R) på 100m og har valgt 60m for innstikk (sitter justerings skruer i bak kant av pipa) . Dette passer best for mitt behov (jakter med finskspets). Er meget godt fornøyd med innstikkspipa på bare 40 cm. Samlinger på ca 20-30mm på 60 meter.

Link to comment
Share on other sites

Min er bare et par og tyve cm. Den går overraskende godt og er lettvinn å ha med seg! Monteres på 10 sek! For min del er det ingen grunn til å velge en lengre variant!

 

Egentlig merkelig at ingen har laget et konsept på vanlig over & under hagler f.eks Beretta, der man fikk med et innstikksløp i 22 wmr, og klargjort for svingmontasje.

Måtte jo vært et genialt rype/skogsfugl våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo saktens waldläufer børsa. Sideliggerhagle med ei 22wmr pipe i skinna! Festlig sak, burde være topp verktøy for fuglejegern. Ellers er det i og for seg ingenting i veien for montere innstikkspipe i ei hagle, men siktemidlene er jo en utfordring!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...