Jump to content

Spørsmål gjeldende hund og sau.


KnutH

Recommended Posts

Som førstegangs hundeeier har jeg mange spørsmål jeg gjerne skulle ha hatt svar på :D

Hvordan har dere gjort det med deres hunder når det gjelder sauer. Det heter vel så fint at hunden skal være saueren for å få bruke den til løshund.

Odin er no 4 mnd, har dere gode råd/tips om hva jeg skal gjøre i tiden fremover.

Fikk råd fra de på kennel om at så fremt det er mulig, så skulle jeg prøve å unngå strømming.

Har tenkt tanken på å høre med noen saue eiere om man kunne komme med hunden, og hive den opp i stakken...

Ellera så er det vel bare å la det gå sin gang, og håpe på at han får kun fokus på elg og kun elg :D

Hadde en opplevelse i dag når vi gikk tur. Passerte et område der det er/har vært storfe, da ble han veldig gira på å oppsøke lukta. Kan det tolkes som at han vil oppsøke alt av dyr i område når han engang skal slippes løs i jakt sammenheng.

Bør jeg oppsøke plasser der hunden får treffe ku,hest og sau etc. Slik at han blir vant med dyrene?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare myte at man kan ødelegge hunden med strømming? Kravet til at det er noen som har peiling må jo selfølgelig være et must. Tror de kjører sånne saueren kurs på statsgården på Tjøtta. Da er det vel noen som er kvalifisert som gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

det jeg mener er det beste er og så ofte som mulig omgås sau, gjøre hunden så vant med sau at den ikke bryr seg om de.. småe korigeringer med knurring eller et NEI til hunden om hunden så mye som ser på sauene.. og når det sitter som det skal, så en strømming ;)

 

da får du hund som ikke er redd sau men ikke bryr seg om de.. :) min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen. Gammel mann 50+, godkjent aversjonsdressør sau/hund. Har også vært jeger siden 73 ( riktig 1973). Har selv hatt flere hunderaser.

Har erfaring fra noen hundre hunder og en læremester som understreket. VENT til du er sikker på at hunden er 100 % fokusert på sau. STRØM SÅ MYE at du ikke lager ei problembikkje, og sist STRØM ALDRI EN HUND SOM IKKE HAR GÅTT 14 DAGER PÅ FORHÅND MED DUMMI ( etterligning av strømhalsbåndet). Da er sjangsen for at hunden kobler smellen med båndet minimal, og alt er under kontrollerte former. Hvis hunden så får strøm. skal dummien på igjen 1 uke etterpå også. Etterkontroll etter minst 14 dager.

Det er mange forskjellige resultater av strømming, og min læremester tok med en engelsk setter som demonstrasjon. Det var grusomt å se hvordan hunden forandret seg da han satte på strømhalsbåndet. Den var feildressert og jaget sau uten halsbånd.Det er mange måter å dressere hunder på. Resultatet gjenspeiler dressør og meteode. Dressøren er dessuten under stort press fra hundeeier som "vil" ha beviset fortest mulig, og feil kan da lettere bli gjordt.

Videre sa min læremester: Er hunden tøff nok til å jage sau SELVSTENDIG, er den også moden nok til å strømmes.

Lykke til med sauereine hunder.

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Har positiv erfaring med aversjonsdressur (strømming) fra folk som kan jobben sin. Det har overhode ikke gått utover jaktegenskapene til hunden min. Om du ikke finner noen ute i øyene som kan gjøre jobben for deg trådstarter, så arrangeres det hver sommer i regi av Rana JFF. Men vent til hunden er moden for det ja.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Får høre meg rundt om det skal holdes kurs i nærområdet. Får men tilsendt slik dummi når man melder seg på? Har ikke hørt dette nevnt tilligere. Har hørt skrekkhistorier om at de har gitt hunden strøm uten at den har brydd seg om sauen i utgangspunktet. Så jeg er i tvil, en ødelagt hund er noe jeg ikke vil ha..

Link to comment
Share on other sites

Nevnt dette før, men flere av hundene mine har vært med i saufjøset jevnt som valp/unghund, og har blitt "sauvante". Har to drevere (litt usikker på den tredje), en plotthund og en halvstøver (NEG x halden) som alle kan gå fritt sammen med sauene uten problemer. Ingen av dem har en antydning av saueinteresse. Plotten ser i tillegg ut til å ha blitt klauvrein, men om det har noen sammenheng vet jeg ikke.

 

Litja160109.JPG

 

Vestlaikaen er også veldig glad i sau, men på en litt annen måte...

Link to comment
Share on other sites

Får men tilsendt slik dummi når man melder seg på? H

Teip sammen noen batteri fast til et vanlig halsbånd, så bikkja kjenner det er vekt som henger under halsen. Mer avansert behøver det ikke være. Personlig brukte jeg ikke dummy, men bikkja var erfaren og vant med peilerhalsbånd fra før og reflekterte neppe mer over dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godkjent aversjonsinstruktør. Bruk av strøm er det sikreste middel vi har for å dressere hund på bufe. Som nevnt skal alle instruktører være godkjent av NJFF. Unngå at hunden er i kontakt med sau før du skal til aversjonsdressur. Dette med alder er ikke nedfelt noe sted. Som Isbjønn skriver; Hvis hunden er tøff nok til å jage sau, så er den tøff nok til å få strøm.

Link to comment
Share on other sites

Metoden med å la bikkja gå sammen med sau er sikkert veldig grei men ikke mange som har den muligheten. Mine har blitt strømmet og det har fungert bra. Første sesongen har jeg holdt bikkja langt unna sau og gitt inntrykk av at det er noe farlig hvis vi møter noen. Bikkja må for all del ikke ha jaget sau før den får strøm.

Min første drever ble veldig sauerein :D Jaget rev inn i en sauegård og reven stakk ut der sauene sto. Bikkja var livredd og sauene jaget den rundt i innhegningen. Kom en snill sauebonde å løftet han over gjerdet så han kunne jage videre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor midt i saueland og kun èn av mine bikkjer har jeg hatt på aversjonskurs. Det var heller mislykket all den tid bikkja ikke ville ta sauen men "dressøren" mente det var på sin plass å skulle gi en karamell okke som. Så når bikkje løp til meg - så kom smellen. Kjempesmart å straffe for å komme til eieren liksom :roll:

 

Ingen av de andre bikkjene mine har blitt strømmet. Når vi går tur forbi dem så er det er ikke-tema å vise interesse og det har de heller ikke gjort. Bikkja er mer interessert i nabokatten for å si det sånn.

 

Aversjonsdressur er bra i de rette hender - men vær sikker på at du kommer til en som virkelig har peilingen. Ellers risikerer du å få en ødelagt bikkje og det er det ikke verdt.

Link to comment
Share on other sites

Forhør deg med din lokale JFF du. Det er som sagt NJFF som står for autoriseringen av instruktører, så det er JFF som bør kunne gi deg best mulig info. En god instruktør vil også forklare deg alt som kan og vil skje under seansen, FØR dere entrer hegnet. Det har uten tvil vært noen uheldige episoder vedr strøm og hund oppigjennom årene, men forholder du deg til godkjent instruktør idag, så synes jeg ikke du skal bekymre deg. Autorisasjonsprogrammet er solid, vi er tross alt snart eneste land i Europa som kan drive lovlig med slik dressur, det hadde vi ikke fått hvis ikke NJFF i samarbeid med dyrevernsorganisasjonene hadde utarbeidet et godt opplegg.

 

Mvh Knut H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...