Jump to content

Real Turmat / Mountain House - Billigst å få tak i?


Gullars

Recommended Posts

Hepp!

 

Har planer om å gå litt lengre turer i sommer & høst. Jeg er ikke så kresen i matveien så Real Turmat og amerikanske Mountain House er helt supert. Men de er relativ dyre. Mountain house kan du få dem for ca 55 kr pr stk på Amazon UK.

 

Real Turmat har jeg konkludert er billigst på XXL til ca 61 kr +/- pr stk.

 

Noen billigere butikker? Evnt andre forslag til turmat som ikke tar så mye plass & vekt.

Link to comment
Share on other sites

Havregryn til havregrøt...å vanlig gryterett fra Toro. Hvis jeg ikke husker feil så gir gryteretten mere energi en Real pr.100 gr færdig vare. Å den går utmærket å spise uten kjøtt/kjøttdeig. For å korte ned koketid/drivstoff forbruk så kan di la gryteretten svelle i kaldt vann 1 time før du begynner å koke på den.

Link to comment
Share on other sites

Potetstappe m/melk har blitt min favoritt på tur. Ta med en liten klype salt så er man der. Tar ikke store plassen og er enkel og rask å lage.

 

Havregrøt er også bra, men tar større plass. Tomatsuppe m/makaroner har jeg også hatt med meg. Det fins mye i våre egne butikkhyller som er like bra. Jeg syns personlig Real/mountain blir for mye mat. Jeg personlig klarer ikke å spise opp en hel real selv med STOR fysik aktivitet iløpet av lang tid. Samt at alle smaker likt uanfaensett hva dem heter.

Link to comment
Share on other sites

Ris på ei halvliters plastflaske, potetmos, rett på kroppen poser.

Tørkakjøtt, margarin på sprutflaske...

 

Kok ris, ha i tørkakjøtt og ett par poser rett på kroppen blomkålsuppe... :thumbup:

 

Fiskestang er en selvfølge, med myran's panther, svart kropp med gullprikker og blank skje.

 

Melblanding i dobbel pose til å steke fisken.

Stekepanne eller folie...

 

Til kokfisk, ha med salt.

Fisken kan og ligge lengre om en salter litt i buken.

 

Real turmat sin steinbitgryte er den jeg hater minst...

 

God tur! :wave:

 

Edit: må bare hive på eksempel å.

 

image39.jpg

 

Og det en ikke greier å ete opp selv...

 

image40.jpg

 

image42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter Egil sitt svar og flotte bilete blir alt anna litt stusseleg, men likevel.

 

Både Småfolk og Nestle har svært næringsrik og smakfull baby-grøt som kan anbefalast på det varmaste. Kjøp nokre pakningar og smak - du finn fort ein favoritt eller to!

Link to comment
Share on other sites

Aj aj aj! Her var det mye godt! Skal absolutt undersøkes nærmere.

 

Jeg har et spørsmål til. Det er snakk om en 6 dagers tur, med en del gåing. Hva anbefaler dere til lunch?

Jeg tenkte på noen av de rett i koppen (de med pasta etc), med et knekkebrød eller 2!

Link to comment
Share on other sites

Syns sjølv at Real og denslags er ganske enkelt og greit, og smakar sånn heilt ok. Men ein blir jækla lei av dei.

 

Støttar dei forslaga som er komne her til alternative rettar!

- Hurtigris veg ingenting og er kjapt å lage, men tar litt plass. Salt, krydder og smør, so får ein litt smak på det. Glimrande som tilbehør til steikt fisk!

- Toro gryte eller betasuppe. Blir eit himmelsk måltid til fjells om ein har med nokre pølser som ein kan kutte opp. Pølsene veg nokre gram, so det er greit å ta denne retten ein av dei første dagane. Eventuelt kan ein steike kjøt eller kjøtdeig på førehand. Vil ein spare vekt kan ein tørke nevnte kjøt/kjøtdeig.

- Potetmos er nevnt.

 

Ellers er det berre å eksprimentere og prøve seg fram. Lukke til :)

Link to comment
Share on other sites

6 dager er jo ikke lengre tur enn at man kan ha med seg litt ordentlig mat. Trenger ikke komme med alt for mange kreative løsninger med babygrøt og tvilsomme halvfabrikata. Må selv le litt når jeg ser folk som skal på 2-dagers påsketur planlegger dietten i detalj (og da ikke etter smak, men etter max kalorier per 100 gram) og står hjemme med frysetørkeren for å lage Børge Ouslands ekspedisjonsmat.

 

Mitt tips ville vært graut til frokost, rugbrød med pølse/tørkakjøtt til lunsj, og fortrinnsvis selvfisket fisk til middag;-)

 

 

 

(Kjenner selv folk som gjerne tar en Real Turmat til middag hjemme i sine egne hjem. Deres smaksløker må være perverterte!)

Link to comment
Share on other sites

Siden du er så heldig å bo i Bergen, kan du kjøpe med deg noen pølser fra Solheim kjøtt, også pølser fra Bønes Gård slakteri er gode å ha med seg, Detter er pølser som metter.

Kan varmes på en stekehelle/stein.

Ikke de "billigste" pølsene, men noen av de beste.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hat mye ymsk mat med meg på tur før med blannet resultat! Noe av clue her var å få vekten i sekken ned! Jeg er ikke noe særlig kresen i matveien!

 

Noen av dere som har spesielle bokser som dere oppbevarer krydder, salt & pepper i? Jeg er forøvrig en stor fan av Tobasco saus og tar med meg en slik! Mye rart er kamuflert i chilli saus oppover årene! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Både Obs og XXL kjører innimellom lokketilbud på Real Turmat. Har sett det nede i 29kr. Da er det bare å hamstre.

 

Innrømmer at jeg selv tar en real på tur i ny og ne. Det er tross alt spiselig, bekvemmlig og null oppvask. Spesielt på vinterturer med kummerlige kår kan det være smarte saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...