Jump to content

woodlore


zeissoem2

Recommended Posts

Heldigvis mange som lager liknende kniver både i Norge og England :wink:

Har du noen konkrete tips? Jeg har blitt litt betatt av disse bushcraft-knivene i det siste. Kunne tenke meg et blad eller to i O1 eller tilsvarende stål.

 

Hjemmesiden til Trond Pedersen ser ut til å være ute av drift, er det noen som vet om han fortsatt lager "Fellesskap" knivbladene og hvor de evt kan kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

^Takk for tilbudet, knivene dine er virkelig flotte de, men det var nok helst "løse" fulltangeblader med "bushcraft"-profil og i passende stålkvalitet (O1 eller A2) jeg er ute etter. Jeg er ikke så ivrig på kjøpekniver, mesteparten av moroa for min del er å lage skaft og slire selv.

 

Men jeg har fortsatt ikke funnet noen som lager blader av den typen jeg er ute etter. Noe i samme gate som Wilkinson-bladet lenger opp i denne tråden, eller Alan Wood og Trond Pedersen sine versjoner.

Link to comment
Share on other sites

Takker for nyttige linker! Jeg har kjøpt noen Nordell blader i RWL-34 og tidligere i ATS-34, men jeg var ikke klar over nettsiden hans.

 

Jeg ser for meg at RWL-34 kanskje ikke er helt ideelt til en kniv med skandinavisk slip og som skal tåle litt røff bruk? Men jeg er ingen ekspert på stål og jeg kan godt ta feil her!

 

Jeg likte veldig godt EnZo Trapper bladene. Leveres i O1 med skadinadinavisk egg, kanskje litt kort, men ellers midt i blinken for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg at RWL-34 kanskje ikke er helt ideelt til en kniv med skandinavisk slip og som skal tåle litt røff bruk? Men jeg er ingen ekspert på stål og jeg kan godt ta feil her!

 

RWL-34 er ikke ideelt for den bruken, med spiss skandinavisk slip, men nå er ikke O1 helt optimalt heller. Den er relativt sprø i forhold til de andre lavlegerte ståla.

 

Morten Håkonsen burde klare å lage et fulltangeblad på bestilling i AEB-L, 15N20 eller lamminert, uten at det kosta det hvite i øyet...

Link to comment
Share on other sites

O1 er sikkert ikke optimalt som du sier, men O1 med skandinavisk egg er på en måte blitt standarden for disse engelske woodlore/bushcraft greiene. Kanskje fordi det er billig og forholdsvis enkelt å bearbeide og herde? Vet at mange av dere som har greie på stål mener at A2 er bedre til formålet, og jeg ser at noen til og med bruker D2 i slike kniver, men det ville nok ikke jeg hatt.

 

Kjøper meg et par EnZo Trapper O1 blader jeg, så får vi se hvordan de funker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har utvilsomt blitt standarden. O1 er lett tilgjengelig, har et godt rykte blant smeder og dyrere treskjæreverktøy. Den største greia er nok at det skal være "karbonstål" og ikke rustfritt, noe som er fornuftig. Men man har noen litt mer fornuftige karbonstål som ikke kommer til. Et lavlegert kulelagerstål, et fjærstål eller L6, skulle vært interessant å sett i en bushcraft.

 

A2 er litt sprøere og krever et par grader større eggvinkel. D2 i en "bushcraft" er bare idioti, men ser at Enzo lager det. :lol:

 

Trapper'n i O1 er nok grei den. Og når du bryner den med 8000 eller i nærheten stein blir eggen noe sterkere enn som levert. :)

Link to comment
Share on other sites

Da var kniven til "zeissoem2" ferdig. Jeg er fornøyd selv ihvertfall :)

 

28sy7mb.jpg

 

33xalnb.jpg

 

Blad:

110mmm RWL-34 med filarbeider av Ingmar Nordell

 

Skaft:

Elghorn front holk, filt tinn og vulkanfiber mellomlegg, oljet valbjørk, bøffelhorn avslutning, mosaikkpin til fangsnorhull og fangsnor i tvinnet 2mm lær med strammer i elghorn.

 

Slire:

Stort farget shaftlær med dekor og std oppheng.

 

Knivmaker:

Ja, det blir meg det da....

 

Spec etter kundens ønske:-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven, du er rask! Enda en særdeles flott kniv, selv om den etter min oppfatning ikke er helt i tråd med "bushcraft"-konseptet.

 

Jeg skjønner at dette er en kniv som kommer til å bli flittig brukt, og jeg er interessert i å høre mer etterhvert fra zeissoem2 om hvor godt RWL-34 stålet klarer seg!

Link to comment
Share on other sites

Selve kniven synes jeg vel ikke er helt ulik de knivene som Ray Mears har i nettbutikken sin, men slira er ganske så ulik. Jeg lager "nettere" slirer. Jeg tynner bla sømkanten omtrent ned til det halve. Ser ingen hensikt å sy ei slire som er dobbelt så stor som den må være.

Men dette er nå min "Bush" kniv, tror den virker ihvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

Joda -den virker.

Etter 2 dager i skogen går det strålende.

Fangsnor ble for mye i veien til min hånd og er fjernet. Ellers så er skaft 2 hakk bedre enn på woodloren når det gjelder tilpassning til MIN hånd.

Blad gjennstår å se når hardere bruk tiltar.

 

Går det alt for bra så havner woodloren på qxl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...