Jump to content

2 spørsmål om Remington 700 og Howa 1500 i cal 223


Finskstøver`n

Recommended Posts

Hei

 

Er helt fersking her på kammeret, og har 2 spørsmål da jeg har tenkt å kjøpe meg en 223 til fugl,rev og rådyrjakt, samt noe bane og feltskyting.

Presisjonen i våpnet har mye å si for meg, og har tenkt på en CZ 527 eller en T3 Hunter. Hører at presisjonen i disse skal være bra. Har dessvere ikke råd til en Sako el. :?

Ulempen med Tikka`n er den store låsekassen. Har Remington tilsvarende stor, eller er den tilpasset 223 som CZ`n?

Har også vurdert Howa 1500 siden denne er rimelig, og har lest her inne at også denne har bra presisjon. MEN får jeg denne med 1-8" eller 1-9" twist?? Ønsker nemlig å kunne stabilisere tyngre kuler til rådyrjakten.

 

Takker alle her for et fremragende flott forum og med konstruktiv og gode kunnskapsutvekslinger :P

Link to comment
Share on other sites

Remington har to låskasselengder, kort og lang.

Kort er for 223, 243, 308 osv.

 

CZ bruker vel en egen mini kasse for 223, det samme har vel zastava minimauser.

Den kassen er mindre enn remingtons korte kasse.

 

Tikka T3 bruker har kun en lengde på låskassen, lang nok til magnumpatroner som 300WM osv.

Den blir derfor unødvendig lang og tung for små patroner som 223, selv om det fungerer.

Presisjonen i tikka er meget bra.

De leveres nå med 1-8 twist, tidligere var det 1-12.

 

Howa har kopiert mye bra remingtpn sine kasser. Antar dermed at str i 223 er den samme som en kort rem kasse.

Link to comment
Share on other sites

Remington bruker kort kasse som Howa og Weatherby Vanguard, Weatherby Mark V bruker lang kasse, men kort bolt vandring i motsetning til Tikka. Hva skal du med tyngre kuler til rådyr? Barnes TSX 45 og 50grs fungerer jo flott i 1:12.

Fikk meg 223 med 1:9, og ikke en fabrikk patron eller hjemmeladd 50-55grs har gått greit enda. Hjemmeladd 69grs Nosler CC går greit.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i tikka er meget bra.

De leveres nå med 1-8 twist, tidligere var det 1-12.

Det er den enest rifla jeg har solgt i det siste som ikke leverte presisjonsmessig med fabrikkpatroner, Tikka med 1:8. Har ikke hørt noe etter at han fikk beskjed om å lade med Nosler CC 69grs, så det var nok der det lå for ham også.
Link to comment
Share on other sites

Remington bruker kort kasse som Howa og Weatherby Vanguard, Weatherby Mark V bruker lang kasse, men kort bolt vandring i motsetning til Tikka. Hva skal du med tyngre kuler til rådyr? Barnes TSX 45 og 50grs fungerer jo flott i 1:12.

Fikk meg 223 med 1:9, og ikke en fabrikk patron eller hjemmeladd 50-55grs har gått greit enda. Hjemmeladd 69grs Nosler CC går greit.

 

Hmmm :? Kanskje ikke noe stort poeg med "kjappere" twist da...... Det var mest for rådyr egentlig. Er det ikke noe stort poeng med tyngere kuler en 55grs kan jeg like gjerne bruke det. Er ingen hjemmelader enda, og da er utvalget i 45-55grs mye større, og nok å foretrekke. Går vel for 1-12" da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en 700 SPS i 308 og en M1500 i 338 WM. Begge er yppelige våpen, men jeg holder en knapp på Remington 700 som favoritt.

 

Har du kort kasse, kan du bare kjøpe en haug med løp og bytte mellom dem. Det kan du sikkert på howaen også, men markedet er mindre.

Link to comment
Share on other sites

Har du kort kasse, kan du bare kjøpe en haug med løp og bytte mellom dem. Det kan du sikkert på howaen også, men markedet er mindre.
Ikke for å ødelegge, men det florerer ikke av patroner med støtbunn som 222/223Rem, så det begrenser seg sterkt hva sluttstykket kan takle.
Link to comment
Share on other sites

Ingen problem med rem 700 m.h.t. å skifte mellom kalibre med forskjellig støtbunn; det finnes nye sluttstykker å få til 308 støtbunn, 6,8mm støtbunn, 6mm PPC med flere. man kjøper selvsagt korresponderende magboks når man kjøper ny bolt så da er man i gang. Jeg har to bolter til min Rem 700 LTR som er en kort kasse.

Til trådstarter; med bakgrunn i erfaring med to stk Brno Fox i 222 så er det ingen grunn til å sammenligne disse med min nåværende LTR i 223. Brno foxene skjøt minst dobbelt så store grupper som LTRen. Ikke forvent deg benchrest presisjon av nåværende modell Cz527 eller andre små billige låskasser som Zastava M85. Hører at importør er fornøyd med rundt 40 mm grupper med fabrikkammo i M85. Tror Sako minikasse er betydelig bedre, men jeg har Remington og er fornøyd med det så da gidder jeg ikke styre med minirifler annet enn i 22 lr.

Forresten så har Ruger predator fått god omtale av en på kammeret, husker bare ikke hvem.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for fin info i denne tråden. Har vært på vilmarksmessen, og skal dit igjen i morgen.

Tror valget faller på en Remington 700 av et eller annet slag med A-Tec Maxim demper. Får tro det kan levere presisjon opptil drøyt 200m så er jeg happy :)

Spør om presisjons garantien, er den bedre enn denne http://www.weatherby.com/product/rifles/vanguard/synthetic(trykk på "Copetetitive Advantage")?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...