Jump to content

Jegerprøvebok


hjortejeger

Recommended Posts

Det blir kanskje NJFF si bok "Jegerprøven" jeg kommer til å anbefale på neste kurs. Regner med at det kommer synspunkter på de ulike bøkene i bruk før jeg skal holde kurs igjen. Har nettopp avsluttet siste kurset med den gamle jegerprøveboka der jeg måtte legge til nytt stoff om både våpenforskrift, naturmangfoldslov og viltlov, for ikke å forglemme konklusjoner og hva vi kan lære av "Bedre jakt".

Alle tre bøkene har vel sine sterke og svakere sider, men håper at den som overlever i konkurransen blir jevnlig oppdatert både i forhold til ting som er direkte feil og faglig innhold. Det er greit at de som har tatt på seg å skrive lærebok ikke selv har sovet/duppet av i timen slik vi kan se eksempler på. Det tenkes her på formel for utregning av anslagsenergi/benevning etter SI-systemet, jakt i mørke/måneskinn (se"Bedre jakt), utvikling innen diverse utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte å bruke NJFF sin bok "jegerprøven". Grunnen til det er at jeg synest boka var best etter å ha lest gjennom alle tre bøkene. Men man skal jo ta høyde for at alle instruktører ikke er like. Har brukt den gamle boka på kurs inntil i fjor høst, og synest det egentlig var greit med ei ny "oppdatert" bok. Holder på med kurs nå, og det er ingen som har sagt noe negativt om det enda - eller at elevene synest den er tunglest. Har spurt om det på kurskveldene.

 

Om bøkene så synest jeg boka fra NJFF var pedagogisk riktig - lettfattelig og grundig. Den har med litt mer enn de andre og har et potensiale som et oppslagsverk.

Boka fra Tun forlag synest jeg var for "enkel" og litt grunn. Enkelte tegninger var dårlig. Men den har med det som skal være der. "Forenkling" og "mer kjøtt på beinet" er noe jeg anmerket.

Høyskoleforlaget sin bok er også ei ok bok, men ble ikke helt fortrolig med den. Hvorfor den ikke nådde opp kan ha sammenheng med "forenkling" og at jeg ikke synest den var nok grundig.

 

Når det gjelder de gamle bøkene - ABC boka og den gamle jegerprøveboka, så er de fortsatt brukanes - men...... tidens tann og en nyere tid gir bedre bøker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...