Jump to content

Tabeller og Kruttvalg for 30.06


fme

Recommended Posts

Jeg bruker Viht. N150 for lading til min 30.06. Jeg prøver å finne påliteligelige sammenligningstabeller til andre krutt for dette kruttet. Jeg finner H380(står ikke i ladeboken) og IMR 4350 som ligger på samme "linje" i følge en tabell. Der er derimot IMR 4064 på linje med Viht. 133 mens den i vår hjemlige bibel, Ladeboken ser ut til også være nær Viht. N150.

Ser også at Barnes operer med et krutt kalt Big Game. Hvor liger den i forhold til mitt kjære N150? Den har jeg ikke sett andre steder enda.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok som Villreinjegeren sier at du skaffer deg ladeboka - om du ikke har den. Men Norma 204 har jeg brukt en del, og fungerer fint for min del gjennom hele spekteret av kuler. Norma MRP er også et bra krutt på tyngre kuler. Ellers så har jeg prøvd litt N 150 og Norma 202 på "lette" kuler - under 11 gram.

 

Du kan jo sjekke denne linken her: http://www.nb.no/utlevering/nb/c1f57d1a3d9493ccd6ef91d346a16353#&struct=DIV378 mens du venter på boka di - om du ikke har den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må visst forklare meg tydeligere. Jeg har ingen problemer med å lese tabeller og jeg har ladeboken utg. 6 . 8) Hvis dere sammenligner ladeboken med Viht. og andre sine tabeller vil dere finne at de samme krutt ikke står på samme linje, altså i følge dem ikke har samme egenskaper. Vet ikke hvordan de forskjellige tabeller lages men undres over ganske stor forskjell. Ladeboken og Viht. er også ganske langt fra hverandre på noen krutt.(har ikke sjekket alle tabeller i verden, men noen få).

Ellers er N150 ett utmerket krutt for 30.06 så langt jeg har kunnet bedømme det. Har brukt opp 1,5 kilo på kuler fra 110gr. sp. opp til Lapua Mega 185gr. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...