Jump to content

Haglekaliber til forskjellig fuglejakt.


ungjegern

Recommended Posts

Hei alle saman eg lurer på kva haglekaliber som gir mist rekyl av VANLIGE haglekalibere? Eg lurer på dette fordi eg er berre 14 år og skal jakte rype og skogsfugl. :moresarcasm: PS. Haglekaliberet må vere så stort at det er lov å jakte med. Eg lurer også på om rekylkappe funkar eller er det berre oppskryt og eg ser for meg at det kan bli vanskelig å skyte med den bakpå. :?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke går bra med vanlig kaliber 12 hagle? har skutt med hagle siden jeg var 6, og har alltid gått greit med rekylen. Litt for mye rekul for meg da jeg var 6 kanskje, men helt fint i 14årsalderen.

 

Kaliber 20 gir jo relativt lav rekyl, men er vel noe som heter .410, de gir veldig lav rekyl, men er veldig vanskelige å få tak i ammunisjon til.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har du tatt jegerprøven? I så fall kan det være veien å gå, da får du prøvd det meste. Det er obligatorisk med hagleskyting. Videre så vil jeg anbefale at du bruker en caliber 12 hagle. Det er det calibret som er lettest tilgjengelig med tanke på ammo. Rekylen mellom en caliber 12 og 20 er tilnærmet lik, men 20 er / kan oppleves som snillere. Du får ha lykke til i din søken på en hagle, og få prøvd flere om du kan...

Link to comment
Share on other sites

Rekylen mellom en caliber 12 og 20 er tilnærmet lik, men 20 er / kan oppleves som snillere.

Heller motsatt - jaktpatroner til trådstarters bruk i kal. 12 og 20 har samme haglmengde, samme gjelder leirduepatroner. Når da en hagle i kal. 20 normalt er lettere enn en tilsvarende i kal. 12 og utgangshastigheten normalt er litt høyere, så blir rekylen hardere. Det sagt, kal. 20 er langt ifra uhåndterlig rekylmessig for en 14-åring.

Selv har jeg valgt å kvitte meg med med kal. 12 haglene jeg hadde og kun bruke en O/U i kal. 20 fordi den er så mye mer behagelig å bære på jakt, og det er jo tross alt det du gjør mest av :wink:

OBS! Av samme vekthensyn, enkeltløper i kal. 12 sparker merkbart verre enn dobbeltløp.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale en dobbeltløper i cal 12 men styr unna såkalte lettvekts/ultalight børser med tanke på rekyl.Lette hagler sparker ofte mer.Første våpenet trenger jo ikke og være det råeste på markedet bedere og investere i ei kvalitetes hagle om noen år, ser ikke vitsen med og bruke masse penger på våpen før du er ferdig med og vokse.

På ammofronten vil du på skogsfugl og rype ikke ha behov for annet en 12/70. Eneste viltet jeg ser behovet for 76 patroner er på gås og sjøfugl.Sikkert mange som ikke er enige men jeg tror det er lettere og levere gode skudd med 70 enn 76/89 i alle fall for en som er ung og forholdsvis lett i kroppen.

Har selv skutt ca30 tiurer og minst 30 rådyr med hagle og 12/70 med 2-3 i det trangeste løpet og3-5 i det breieste,tidligere gikk det i bly men nå går det i Wingmaster HD.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ei allroundhagle til ein ung og lovande jeger, so ville eg gått for ei heilt alminneleg o/u i 12/76.

Då har du hagle som er brukandes til alt av haglejakt i Noreg.

Eg er sjølv kaliber 20 entusiast, men må innrømme at 12'ern slår 20'ern på fleksibilitet og utvalg i ammo. (det første som ei indriekte følge av det siste...)

 

Der er mange merker som leverar gode hagler i prisleiet 5-10.000. Eg ville prøvd å finne noko der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...