Jump to content

Skytestillinger for jakt


banan

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid nå savnet en tråd for skytestillinger her på kammeret, da tenker jeg ikke på de tre basisstillingene som brukes på banen i foreksempel DFS- skyting (ligg, kne og stå). Men det jeg er ute etter er stillinger som er relevante til jakt.

Det er jo som kjent oftest ikke mulig å skyte fra basisstillinger man som regel trener med på banen, så det jeg er ute etter er alternative stillinger og gjennomførelsen av disse.

Det er en stor fordel å trene på stillinger man vet er relevante for jakt, i stedet for å kun skyte ligg som gir bra samlinger men som skjelden blir brukt i skogen.

 

Jeg begynner her med en video av en stilling som er veldig relevant mener jeg, og som jeg som regel alltid trener et par serier med når jeg er på banen. Stillingen jeg tenker på er den med spredte ben.

 

 

Så kom med stillinger, tips og triks til resten av kammerfolket! Så stiller vi forhåpentligvis med flere mestrede stillinger til høstens jakt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg skyter stort sett sittende fra sekken min. Veldig sjelden liggende. Noen få ganger stående med anlegg mot ett tre eller lignende hvis annet ikke er mulig. Har og skutt både rådyr og elg i ren ståendestilling. Men det der ikke og anbefale hvis du ikke er vant med og skyte stående. Jeg bruker stående mye på løpende elg og jaktfelt. Så tening det hjelper :D

Link to comment
Share on other sites

Skytestillinger brukt i DFS m.fl. er ikke funnet på for at det skal være lettest mulig å treffe.

 

Gode regler er:

Hvis du kan komme nærmere, så gjør det.

Hvis du kan komme lavere (sitt i stedet for å stå, ligg heller enn sitt), gjør det.

Hvis du kan bruke støtte så gjør det.

 

Hvis ingen gjør det før meg kan jeg legge ut tittelen på et par gode bøker om emnet i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å trene variert.

Grunnstillingane ein bruka på bana er greie til mengdetrening, men ein bør og trene i litt andre stillingar, og ikkje minst trene på å skyte med diverse hjelpemiddel (skytestokk, anlegg, stolsekk osv).

Når ein blir drilla og trena på det her, so finn ein automatisk gode stillingar utan at ein treng å tenke på det.

 

Ellers er no ulike typar sittande og kneståande dei mest vanlege og relevante for skogsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Trener litt på noe som jeg mener ofte blir glemt: få avgårde et brukbart skudd eller to fort! Jeg og antageligvis mange flere bruker normalt altfor lang tid på å få opp riflen, etablere siktebildet og få avgårde et j%¤#"¤&la skudd!

Ett sittende+ reise seg samtidig som man lader om+et oppfølgingskudd!

Eller som man ser på banen ofte: ett skudd+demontere tofot+operere bolt+skru kikkert ned fra 24x til 4x+reise seg uten å snuble i dragbag'en+heve det justerbare kinnstykket+etablere siktebildet+ få avgårde et nytt skudd = samlet tid 21 min.

 

Fart er ikke det viktigste, men er man først uheldig med ett skudd (eller tror man var det) så begynner ting å skje fryktelig fort!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Før man begynner med all verdens ulike stillinger er det viktig at man har oppnådd et godt avtrekk. Jeg har hatt nytte av å starte sesongen med skyting fra sandsekk hvor jeg kun konsentrere meg om avtrekk (og siktebilde). Når avtrekket sitter er det på tide å gå til den mest brukte skytestillingen man bruker på jakt.

 

For min del skyter jeg nesten alt av vilt liggende med reim. Det er svært kjapt å komme seg ned i liggende om man likevel sniker seg innpå dyr, og reima tas på underveis uten at det krever ekstra tid. Svært ofte er det mulig å skyte med improvisert støtte av ett eller annet slag og da er det jo kjekt at man har trent litt på å holde hånden imellom harde overflater som steiner og trær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...