Jump to content

Halvauto vs OU/SBS ?


tufte

Recommended Posts

Halla!

Jeg lurer på om noen har noen formeninger om halvautomatisk hagle isteden for OU/SBS?

jeg har siktet meg inn på Weatherby SA-08 Synthetic 12/76 66cm og lurer på om dette er et godt valg? Jeg jakter alt fra fugl, rådyr og mår. Håper på respons,

 

mvh Tufte

Link to comment
Share on other sites

Har en nevø som sikler på hagle for tida, mens han tar jegerprøven. Han er 15, og det er auto han har lyst på. Greit nok, men jeg kan ikke finne en eneste praktisk grunn til å ha en auto i Norge. Kun 2 skudd,som et brekkvåpen. Dårligere sikringsløsning, som er tregere å håndtere. Når to skudd er avfyrt, lader jeg om mine O/U kjappere. Tilgang til to typer choker. Brekkvåpen krever litt mindre stell og puss, og sist men ikke minst. Når du brekker våpenet, er det lettere å se for andre at ditt våpen er uladd.

Men skal man på død og liv ha en 'slåmaskin' ,så gå for kvalitet. Hadde nok kjøpt Bennelli da :wink:

 

Men det er vel for mye COD på playstation som har gjort inntrykk :lol: 'Tøft med svart auto'..

 

Mitt råd er: Kjøp en god O/U! Det er sikkert noen som blir fornærma nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

En O/U vil være mer driftsikker, som oftest.

Halv auto hagler er ofte kresne på ammo, spesielt di som ikke er di dyreste.

Til jakt i norge vil en O/U være ett bedre enn halv auto med 2 skudd.

Både sikrere, eter alt av ammo, mer driftsikker(som oftest) og du har 2 choker.

 

Alt i alt bedre våpen.

 

Dette er min personlig mening, er det noen invendinger er det bare til å komme med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en halvauto og vil aldri bytte den ut mot en o/u.

Sikringen er bare en vanesak, etter noen skudd så betjener man den like raskt som på en o/u.

Det at man må pusse en halvauto mere er også bare tull, ihvertfall på de litt dyrere. Jeg pusser bare hagla mi når den har vært fuktig.

Jeg har aldri opplevd at min halvauto har fusket, tar alt av ammo.

En halvauto passer også oftere til skytteren enn en o/u, om man ikke tilpasser denne. En halvauto kan ofte justeres noe.

Raskere 2.skudd, pga lavere følt rekyl.

Men skal du kjøpe halvauto, kjøp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Nja er det det??

 

Om en kaller det følt rekyl eller mindre munningsvipp går det jo ut på det samme. er jo liten tvil om at det er lettere å følge banen til ett mål, når det er mindre vipp i børsa.

 

At en O&U er mer fleksible er det jo ingen tvil om - men til jakt over lokkefugl, jakt på trekkende fugl og på rådyr og rev med skikkelig tunge ladninger og for hund vil jeg heller ha 1/2 auto'n enn en O&U. Til generell støkkjakt og jekt med stående hund er vekt og balanse ofte viktigere enn raske oppfølgingsskudd....

Link to comment
Share on other sites

Det var vel dagens tynneste argument :thumbup::lol:

Tynnere enn at sikringen på en halvauto er tregere å håndtere?

 

Jeg har begynt å skyte litt figurjakt også, er det noen spesiell grunn til at det er så mange som bruke de funksjonsvake halvautoene der?

Tviler på at det ikke er cod som er inspirasjonen der, da mange de skytterene jeg har sett er rundt 60 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, så mener jeg en sikring som sitter på tangen er overlegen en kryss bolt i avtrekkebøylen.

 

Ja, har skutt 6-7 figurstevner hvert år siden -89.Den gang slapp de ofte dobbelfigur sammen på lina, og det kunne bli dårlig tid, og da var vel teorien at den rekylsvake auto'n hadde en fordel. Kan ikke se at underløpet,som alltid skal avfyres først,gir særlig munningsvipp, bare en puff bakover.

Skytesporten der andreskuddet avgis raskt idag, er vel skeet, og jeg har vel tilgode enda, og se en skeetskytter med auto.

 

Forresten, det går jo fort på harrapressen da :D

 

Når alt det er sagt, så vet jeg egentlig hvorfor folk vil ha auto'r... Bang.bang,bang,bang,bang 8) ...men det ærnte lov serru :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det med sikring er bare vanesak, jeg var også veldig bekymret for den i starten, men gikk seg fort til.

Om man tar en helt uerfaren skytter og gir han en o/u og en halvauto, så vil jeg tro han skyter best med halvautoen.

Nei det er ikke lov til å ha flere enn 2 skudd i børsa, og det er det vel heller ingen som har nevnt heller.

Jeg tror også man har et raskere 3 skudd med halvauto enn en med en o/u.

Man er også klar til skudd når man lader opp etter å ha skutt ett skutt. det syns jeg er en fordel på posteringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det folk mener med at sikringen er raskere på en o/u enn en halvauto?

Hagla mi har sikringen på avtrekkerbøylen, rett bak avtrekkeren. Jeg skrur den av med midten av avtrekkerfingeren mens fingeravtrykket er rett ved avtrekkeren.

 

Er det noe som tar lang tid for meg så er det sikring på kolbehalsen. Jeg har små hender og må bytte grep for å få tatt av sikringen.

 

Jeg skyter tre-fire serier et par ganger i uka på lerduer, og nyter den lave rekylen. :D Skulle jeg kun ha nøyd meg med å slenge et par skudd etter rypa i nye og ne så ville jeg ha valgt en o/u av hensyn til utseendet.

 

Det er rart hvordan halvautoer er uglesett i Norge, enda det er over 120 år siden den første av dem kom på markedet. I USA er dem anerkjent både som jakt- og konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan sikkert venne seg til en dårlig sikring :wink:

 

Men til alle ferskinger, spar penger, og gjør dere selv en tjeneste. Kjøp en skikkelig O/U (eks Beretta,Browning,Miroku,Rizzini etc). Da får dere et skikkelig bruksvåpen dere ikke vil angre på :wink:

 

Så om den sikrigen er så dårlig, så kan du vel fortelle meg hvorfor den er så dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Du skrev jo selv at du måtte venne deg til den :wink: . Når du skal avsikre i en fart, når f.eks tiur'n drar ut, vil jeg hevde en skyvebevegelse med tommelen er langt mer naturlig bevegelse for jegeren, enn noe 'fikkelfakkel' under ved bøylen, spesiellt med hansker på.

Men du blir nok ikke enig i det, kos deg med børsa di du :wave:

Link to comment
Share on other sites

Vanlig o/u har "tommelsikring" som jeg kaller det og enkeltløpere som halv auto har "pekefingersikring"

 

Har jaktet både med tommelsikring og pekefingersikring.

Gikk først med den pekefingersikringen som var MYE værre med hansker.

Dette var på enkelløp hagle, 2 gamle som jeg startet med å gå med. Selfølgeli går det fort når du venner deg til den men det er mye bedre med tommelsikring. Har jaktet 2 år med pekefingersikring og 1 år med tommelsikring. Uten tvil ville jeg valgt tommelsikring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler. Og jakter med begge deler. Har enda til gode å huske at jeg avsikrer i en situasjon der jeg støkker fugl. Det foregår i det halve sekundet før du registrerer i hvilken retning hagla skal opp. Med stående fuglehund er sikringstype ihvertfall ikke noe tema. Noen pumper og halvautoer har sikringsknappen foran avtrekkeren. DET vil jeg ikke ha.

 

Så dette med rekyl. Jeg merker ikke mye til rekylen hverken med benellien eller berettaen. Så dette tror jeg er mere teori enn realiteter. Ihvertfall på jakt. Det er klart at med raske doubleer på bane, så har det sikkert noe for seg. De aller beste bruker jo også portede choker for å dempe rekyl/munningsvipp. Vi som skyter noen få tusen skudd i året tror jeg ikke skal henge seg opp i dette så mye.

 

Tilpassing og balanse. Vel... jeg har sett Tore Brovold skyte skeetduer med hagla opp/ned. Tviler på at hagla hans er tilpasset for dette. Tror det handler mere om å "knekke koden" for hagleskyting. Dette gjør man kun på en måte: Skyte mye. Men det er selfølgelig bedre å skyte med en hagle som passer. Halvautoer er ofte noen hundre gram lettere enn en o/u. Det finnes også lettvekts o/u-hagler. Lett vekt kan gi en litt mere vinglete hagle. En halvauto på 3 kg er ofte lengre enn en o/u på 3 kg, og tar igjen litt på grunn av det.

 

Det er 2 ulemper med halvauto. Den ene er at den slenger tomhylsene til helvete når du skyter ute i naturen. Den andre er at du kun har en trangboring. Dette er ikke noe stort problem. Halv trangboring går til det meste av jakt i åpent terreng. I skogen velger jeg åpnere. Dessuten kan du variere spredning med patrontyper.

 

På jakt velger jeg hagle etter vær og føre. På bane prøver jeg å lære meg å skyte med Berettaen. Jeg har enda til gode å skyte like bra med den som med benellien. Dette gjelder både på trap og skeet.

 

Kjøp det du har lyst på, men går du for halvauto, så ville jeg ikke valgt en av de billigste.

Link to comment
Share on other sites

På støkkjakt sent på sesongen hvor rypene ikke lenger trykker så godt så synes jeg det er kjekt med to trangboring. Det øverste løpet for en patron som går tett og det nederste for en som sprer mer. På den måten er man klar for både lange skudd på sittende fugl og korte skudd på fugl som trykker hardt.

Link to comment
Share on other sites

har skutt en del med s/s o/u enkeltløper og halvauto.

 

mitt valg er etter hva jeg skal jakte på. men halvautoen er den jeg trives best med skyter best med.

men jeg har til kval at jeg skyter nesten like godt med s/s og o/u.

 

hvis du skal ha noe. ta det du føler for å ikke andre føler for...

 

noe som vømmøl er innpå er dette med at den kaster hylser til pers. og det er jeg enig i. er ikke nødvendig å måtte stå 2 m unna han som skyter opp leirduene å enda kunne klare å treffe ham. samt dette i skog da.

 

men dog jeg har begrenset med erfaring og noe jeg lar meg resten av folket få ta seg av :wink:

 

minuset jeg ofte hører er: å får så mye klikk med halvautoen og den veksler ikke om vinteren i 20 spek. neivell det har ikke jeg opplevd i 30- enda så jeg lurer på hva folk smører med da. enten så smører jeg ikke ellers bruker jeg en spray for pistol som jeg er godt fornøyd med :wink: lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

God tråd:)

 

Det er rett og slett for mange hagle varianter der ute. Både type og merke. Når beretta selger silver pigeon 1 2 3 4 5 6 7 8 9 /gold/silver/platinum/titanium/radium, må man jo begynne å spørre seg selv hva man har gitt seg ut på.

 

Tror også det er som dere sier, smak og behag. Man skyter nok best med den hagla man bruker mest. Selv bruker jeg gammel s/s og kommer hjem med alt av småvilt og greit resultat fra bane. Men har lyst på både o/u og halvauto selv om det (egentlig) ikke er behov;P irriterer meg litt..

Link to comment
Share on other sites

Fiffig liten tråd dette ja, men må si jeg føler meg som et lite utskudd her nå da jeg nylig kjøpte/bestilte en halvauto hagle (Franchi fast black for de av dere som lurte) av den enkle grunn at akkurat den haglen falt meg i smak.

jeg har kikket på over under, pumpe og side-by-side også men det var ikke helt sånn jeg ville ha det rett og slett. Jeg fulgte min hjertes lyst, er da det så galt?

 

Jeg gjorde iallefall en ting riktig, jeg kjøpte ikke det billigste halvautoen jeg fant bare for å ha en halvauto, da burde jeg heller ha kjøpt en o/u til tilsvarende pris tenker jeg nå.

 

Heldigvis lever vi i et fritt land, og vi kan selv velge hva slags hagle vi vil kjøpe, og er det ikke slik at det er den som gjør kjøpet som må være fornøyd? Så kan alle andre ha sin mening og respektere den som kjøpte det våpenet h*n hadde lyst på.

 

Hva skal jeg jakte med dette våpenet lurer du på? Rev, fugl, hare, rådyr, gaupe eller leirduer? hvem vet, vi får se etter som tiden går, men brukt skal det bli. Jeg må bare vente til de får den inn slik at jeg kan hente den.

 

 

Eller...

 

Kanskje vi alle må kaste goretex tøyet, knuse gps og jaktradioen og aldri nevne at vi har en avstandsmåler. Her må vi holde oss til det som var bra før, frem med vadmelstøy og den gamle enkeltløperhagla med utvendig hane som oldefar brukte, kart kan gå men bare så vidt.

 

Litt ironisk ment... men bare litt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen liker mora, noen liker dattera.

 

Prøv så mange hagler du kan til du finner noe som passer. Hva du ender opp med er en svært subjektiv sak.

 

Kjenner ikke børsa du ser på, men sånn generelt er det lettere å finne en bra, billig dobbeltløper enn halvauto. Mekanismen har flere arbeidsoperasjoner og dermed mer som kan gå galt.

Hvis du har litt sansen for mekanikk, så er halvauto veien å gå. Hvis ikke, finn en dobbeltløper du liker og kos deg.

 

Når det er sagt, Winchester 1400 Mk I er grombørsa mi. "Feil" sikring (men når den er på, er den bedre enn uhyggelig mange dobbeltløpere), 60-talls plast i kritiske områder (hva var det de gikk på, ingenørene til Winchester?), krever regn og dårlig lys for å se bra ut, verktøy og "boing" ved demontering, blank lakk på låsekassa, men den spiser all ammo og treffer om jeg gjør jobben.

 

Det siste punktet er kanskje det eneste viktige: når du får nyhagle i hus, så begynner treningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har selv jakta med OU i 25-30 år (pluss ei enkeltløpa Beretta 412 i min ungdom) og har fortsatt hagla jeg kjøpte i 1985, ei Beretta 686S md 1/2 og 1/1. Har blitt brukt intensivt på andejakt til sjøs og rypejakt til fjells i alle år, samt endel leirduer. Aldri noe kødd med den og aldri noen servicer. I dag er det selvsagt en litt klønete boringskombinasjon mtp at jeg hovedsaklig jakter rype og skogsfugl - men før var det noe som het sprederpatroner....kommer de tilbake med vismut eller wolfram matrix tro??

 

Fredag var jeg å kikka på og testa flere ulike hagler med min sønn som tok prøven i vår. I utgangspunktet var det OU som gjaldt. Men så fikk vi et par halvauto Beretta A400 Xplor i std og light-versjon i hendene. .....og jeg ble nesten "frelst". Har aldri tenkt på halvutohagle som noe alternativt. Men disse haglene var smekre, lette, god balanse, falt som er skudd. Standardutgaven på 3 kg (også ganske lett) var nok best balnsert ift Lighten på 2,8 kg. Men må si det virker tiltalende med ei 2,8 kg hagle på lange turer i høyfjellet etter enten fjellrype eller lirype, eller transking i kupert skogsterreng hele dagen. Skal jeg kjøpe ny hagle, kommer definitivt A400en i en av versjonene å bli seriøst vurdert fra min side!!

 

MEN så er et dette med sikkerheten da og halvauto og evt andre ulemper. Jeg har INGEN erfaring her, men kontra brekking av en dobbeltløper som jo er kjapt og enkelt, hvordan håndterer man en halvauto. Tar ut paroner? Drar tilbake sluttstykke? Hva med sikringen? Er det ikke bare avtrekkeren som er sikret? Utkast av patroner i naturen. Kun en boring og låst til å skyte den første patronen først (med mindre man har tid til å bytte?). I praksis betyr kanskje ikke dette med bare en boring allverdens, det kan kompenseres litt med valg av patroner. Service og vedlikehold?

 

Men jeg likte som sagt A400en meget godt. Har ikke prøveskutt den, men leser jo også at rekylen er vesentlig mer behagelig på gassdrevne halvautoer (de A400 jeg kikka på var uten Berettas Kick-off støtdemperkolbe). Hagla skrytes jo stort sett opp i skyene av internasjonal og nasjonale foraer på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har jaktet småvilt i 30 år nå og har s/s-o/u og halvauto. alt fra 1963 mod til 2005 i forskjellige merker. Noen er arvet andre kjøpt selv.Jeg skyter for å si det rett ut like bra/dårlig med alle sammen. Hagle skyting er etter mitt syn trening og atter trening for å bli en god skytter.Kun ett av mine våpen er tilpasset meg men ser ikke ut som det har så veldig stor betydning,da jeg skyter like godt/dårlig med alt.Noen er lang og noen er kort men jeg skytter ikke mange skudd før jeg vet hvordan hagla oppfører seg.Kvaliteten har jeg heller ikke noe å utsette på da alle virker utmerket fremdeles.Ingen er hagler til mange tusen,den dyreste kostet vel ca 7000 kr.Så pris er i allefall ikke avgjørende for om det blir fangs eller ikke.Har lånt hagler av kompiser for å test skyte og min påstand er at du skal ikke skyte mye før du lærer deg å skyte med en ukjent hagle.Velg etter eget hodet for noen liker o/u andre s/s og andre igjen sverger til automater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...