Jump to content

Valg av Katana


Litago

Recommended Posts

jeg har siste måneden lest masse om forskjellige typer Katana osv

og selv vet jeg at en god katana vil koste 10k+

men jeg har sett etter en "nybegynner" katana til en 2-3k

og siden jeg er extremt skeptisk til en billig katana så spør jeg om noen som vet hvordan

denne typen holder seg i bruk? http://gammeltognytt.web.surftown.nu/sh ... ts_id=1226

 

hvordan funker stål typen og bladet generelt? osv

Link to comment
Share on other sites

Katana....du mener sånn type japansk sverd som stort sett er egnet til enten å henge på veggen eller hakke hodet av folk med?

 

Sånn kjapt og generellt kan man si at stålkvaliteten til det meste under 4 høvdinger her på berget er på linje med koreanske småbiler.

Altså søppel laget av resirkulerte hermetikkbokser.

God kvalitet koster, og særlig på det området.

 

For å være riktig ekkel kan jeg si at du er aaaaaltfor sent ute, for rundt 20 år siden solgte Aaserud i Drammen ut en haug med Imperial Japanese Army issue Katana's for mellom 700-1500 kr. stykket.

Topp stålkvalitet, kjedelig utseende og grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Detaljene forteller at bladet er håndslipt, men ikke håndsmidd. Med andre ord er det stor sjanse for at bladet er utskjært av stålplate eller støpt og så slipt. I likhet med mange andre reproduksjoner av middelaldersverd og katanaer.

Forteller ikke noe om hvem som er produsent av sverdet.

At de har oppført 58 rockwell som hardhet på egg er misledende, da det er flere forskjellige skalaer innen rockwell. La oss si de måler etter skala C(HRC), som er mest brukt sammen med B(HRB), vil 58 HRC være på linje med gode knivblader. Til tross for godt gjennomført herding og temperering vil dette bladet, etter min erfaring og begrensede kunskap, fort kunne bli for "sprøtt" og skjørt for å kunne brukes til annet enn luft og vann(flytende). Litt som rustfritt stål.

 

Personlig ville jeg holdt meg unna nettopp dette sverdet. Og butikken generelt når det kommer til sverd

Link to comment
Share on other sites

er det slik at man helst skal gå for foldet stål?

eller er carbostål greit vist man går opp i pris

 

Folded steel betyr rett og slett at de har tatt seg bryet med faktisk å brette stålet i en smiprosess. Så godt som alle blad, være det katana eller en kniv, blir brettet.

Skal du ha sverd til bruk er nesten folded steel et must. Jeg vet om folk som har lekt med stålplate og platesaks for sverd til reenacment med hell, men det passer ikke til kutting.

 

karbonstål er et litt rart uttrykk da jern må inneholde opptil 2.1% karbon/kull for å kunne kalles stål. så karbonstål er det nok uansett.

Link to comment
Share on other sites

Detaljene forteller at bladet er håndslipt, men ikke håndsmidd. Med andre ord er det stor sjanse for at bladet er utskjært av stålplate eller støpt og så slipt. I likhet med mange andre reproduksjoner av middelaldersverd og katanaer.

Forteller ikke noe om hvem som er produsent av sverdet.

At de har oppført 58 rockwell som hardhet på egg er misledende, da det er flere forskjellige skalaer innen rockwell. La oss si de måler etter skala C(HRC), som er mest brukt sammen med B(HRB), vil 58 HRC være på linje med gode knivblader. Til tross for godt gjennomført herding og temperering vil dette bladet, etter min erfaring og begrensede kunskap, fort kunne bli for "sprøtt" og skjørt for å kunne brukes til annet enn luft og vann(flytende). Litt som rustfritt stål.

 

Personlig ville jeg holdt meg unna nettopp dette sverdet. Og butikken generelt når det kommer til sverd

 

Takker for tipset sitter og ser på Bugei sine exclusive sverd

men jeg ser det er pris forskjeller her også som er litt "store"

man får jo alt fra ca 1200$ til 3390$

men har den forskjellen i pris noe og si på bladet eller er det mest i detaljer?

Link to comment
Share on other sites

Foldet stål...om du mener damascert stål/flerlags så vil det som oftest være bedre enn en klinge i helstål, selv om spenningen kan være litt så som så på et såpass langt stykke, så vil det gjerne være seigere.

Helstål klinger blir gjerne herdet opp mot grensen til "sprø som knekkebrød" for å kompensere for manglende seighet og likevel ha stabilitet.

 

En annen årsak til det er at det er komplett umulig å lage en damascert klinge (eller flerlags/laminert) uten å smi arbeidsstykkene sammen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.mamut.net/bujutsu/prodlist.htm" target="_blank" target="_blank

Håndlaget i Tyskland av god kvalitet.. (har jeg blitt fortalt) Har et selv, men det henger bare på veggen, har ikke planer om å hugge hodet av noen.

Tusen hjertelig takk dette skal jeg virkelig se på om jeg måtte få spørre

hvilken er det du har? og hva bør man satse på vist man skal bruke den til kutting?

Link to comment
Share on other sites

forskjellen i pris kan ha mange grunner.

 

personlig har jeg ikke noe stort forhold til katanaer da jeg driver med reenacment, wma(western martial arts) og hema(historical european martial arts).

men at en smednisse har tatt seg bryet med å bruke femti timer på å hamre ut et blad med 10000lag fremfor fem timer på et med 250 har endel å si. både på pris og kvalitet.

detaljer og materialer på grepet spiller selvfølgelig også en stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder: "men har den forskjellen i pris noe og si på bladet eller er det mest i detaljer" så har jeg den følelsen at i den geskjeften er det mye likheter med våpenproduksjon i Belgia fra 1850-1900...

Stålkvaliteten var jevnt over den samme på de fleste modeller og prisleier (fra dårlig til middels) og graden av finish og gravyre var det som trakk prisen oppover.

 

En dårlig helstålklinge til en Katana blir ikke bedre i kvalitet av at den får sølvinnlegg og gravyre, men prisen stiger garantert!

 

Kanskje en tanke å google litt rundt etter en gammel Katana isteden?

Det finnes plenty "surplus" og krigsbytte, utfordringen er å finne dem.

Der får man som regel brukbar kvalitet, men et kjedelig utseende.

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer til og google rundt og se osv

virker som dette med Katana er litt vanskelig grunnet mye søppel på markedet

og en høy pris ikke nødvendigvis tilsier en god stål kvalitet

men jeg skal se litt rundt ble litt nyskjerrig på disse fra Bujutsu

ble litt interesert i Golden Dragonfly katana

http://www.mamut.net/bujutsu/subdet2.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Neida, "brettet" stål er som regel mye bedre enn helstål.

Det som ble poengtert her var at kvaliteten på "brettet" stål øker med antall ganger det er brettet.

 

På nyproduserte Katana-klinger vil "brettet" stål indikere at de er smidd, mens helstål rett og slett kan være støpt eller skåret ut av plate.

 

Hvis du ikke har råd til en gammel Katana av smidd helstål, så gå for en nyprodusert i "brettet" stål, da vet du ihvertfall at den ikke er laget av gamle blikkbokser og krummer seg i feil retning så snart du prøver å dele en løk med den.

Link to comment
Share on other sites

takker for tipset men jeg ble litt interesert i disse tyske katana sverdene

jeg ser at den dyreste helsmidde (Golden Dragonfly katana) til 4595kr blir omtalt som god

mens prisen øker faktisk til 8995Kr for en brettet (Heart of the Dragon katana)

er det noen forskjeller ut over brettet vs non-brett? med tanke på dobbel pris?

4595 er jo en del penger for et ikke brettet sverd

Link to comment
Share on other sites

personlig vil jeg anbefale brettet om du skal ha katana. dette er sverd som skal ha knallhard egg, og brettet holder seg klart bedre med tanke på skarphet og hvor lenge de holder seg skarpe.

 

helsmidd betyr enkelt og greit at du får et sverd som er formet direkte fra et enkelt stykke stål. altså 1 lag.

mens brettet betyr at man f.eks. starter med 17 tynnere lister med stål. sveisebanker dem. bretter dem over hverandre X antall ganger og ender opp på f.eks 17408 lag etter 10 brett(om man kun bretter dobbelt).

En sammenligning kan være at du tar en kvist på en tommes tykkelse og prøver å brekke den. Så tar du 17tusen tynnere kvister som utgjør en tomme i diameter og prøver det samme.

Resultatet blir ikke helt det samme med et sverd, men prinsippet er likt. En mye sterkere klinge.

Link to comment
Share on other sites

har en kompis som er inne på det der, trener å driver å kutter bambusmatter eller hva enn det kalles, han hadde meget gode erfaringer med cheness sine katana.

http://www.chenessinc.com/" target="_blank hovedsida men du finner nok andre levranører ..

 

min mening om coldsteel er at de lager ikke gode greier, men det får være min sak..

 

i forhold til Cold Steel hva tenker du på da?

sitter og ser på en av disse Chenessinc med folded steel som koster 230$

var merkverdig lav pris for en folded steel

Link to comment
Share on other sites

jeg syns det er litt skummelt å anbefale noe jeg ikke driver med siden det kan bli meget stygt om et sånn blad skulle komme til å brekke..

det jeg tør å si er at han som driver med kutting bruker cheness sine med "Silicon Alloy Spring Steel"

men igjen dette er ikke noe jeg har tatt i, mine kvasse saker er en del mindre ;)

 

edit: typo

Link to comment
Share on other sites

morro og kunne se alle de forskjellige typene av katana med tanke på forskjellige stål typer og produksjons måter osv

med tanke på denne loven som er nevnt over her så gjelder dette vel en liste av andre ting enn katana?

# Elektrosjokkvåpen

# Springkniver

# Batangakniver (Triksekniver/Butterflykniver)

# Stiletter

# Slåsshansker

# Batonger

# Karatepinner

# Kastestjerner

håper noen ønsker og rette meg om jeg er helt på jorde her nå

Link to comment
Share on other sites

med tanke på denne loven som er nevnt over her så gjelder dette vel en liste av andre ting enn katana?

# Elektrosjokkvåpen

# Springkniver

# Batangakniver (Triksekniver/Butterflykniver)

# Stiletter

# Slåsshansker

# Batonger

# Karatepinner

# Kastestjerner

håper noen ønsker og rette meg om jeg er helt på jorde her nå

 

Ja, dette er hva som var omfattet av den gamle forskriften.

I den nye forskriften er det i tillegg lagt til formuleringen: "...eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."

 

Jeg synes det er litt uklart hva som omfattes av denne regelen.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mye misforståelser ute.

 

Når det kommer til moderne stål vil helstål være like godt som folda/bretta stål, så sant man bruker et fornuftig stål og god herding. (Sverd i rustfritt stål er garantert søpel og kun til pynt.)

Et folda/bretta sverd blir ikke sterkere eller seigere, men det er mer krevende å lage og dermed mer spennende (og dyrere).

Og folda/bretta svard er ingen garanti for at stålet eller herdinga er bra.

 

Har flere "billige" praktiske katanaer som jeg har brukt til demonstrasjoner.

Merker som CAS Hanwei og Cold Steel er smidd og god kvalitet for pengene.

Cas Hanwei soneherder de fleste katanaene (mer autentisk), mens CS gjennomherder.

Diverse no-name er greit å stryre unna da det er vanskelig å bedømme kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takker for svaret jeg har funnet en modell fra både Cold steel og Paul Chen (Cas Hanwei)

jeg kan legge til linker så kan folk fortelle meg hva dem synes?

hva er forskjellen mellom Elite og vanelig Paul Chen? og hvorfor koster Imperial katana fra CS 12k hos Pentagon?

 

Paul Chen Shinto Katana

http://www.walhalla.no/product_info.php ... 93fd243689" target="_blank" target="_blank

 

Shinto Elite Katana

http://gammeltognytt.web.surftown.nu/sh ... cts_id=453" target="_blank" target="_blank

 

Cold Steel Imperial Katana

http://walhalla.no/product_info.php?man ... 178f14fcb2" target="_blank" target="_blank

 

Cold Steel Imperial Katana til 12K

http://pentagon.mediadogs.net/index.cfm ... roduct=227" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Pentagon legger på mer i pris. Sverdet er det samme.

 

Warrior-serien fra CS er billigere enn Imperial-serien, men kvaliteten er den samme, om pris er viktig for deg.

 

Elite-serien fra PC skal ha litt mer optimalisert bladgeometri for kutting. Antagelig ikke så viktig i første sverdet.

 

PC Shinto katana er et ganske lett sverd, mens CS-katanaene er relativt tunge sverd.

Tunge sverd er gode til hugging, lette sverd er gode til vifting.

Link to comment
Share on other sites

hvordan vil en PC elite shinto matche seg opp mot Imperial Katana fra CS

jeg forstår tyngde er bra for og kutte men en liten regel med Katanaer er vel at dem skal være

både sterke,skarpe og lette men sett i forhold til tyngde og blad kvalitet vil bladet på PC

tåle mindre enn bladet til CS?

Link to comment
Share on other sites

Tyngde og geometri velger du ut ifra bruksområde.

Skal du bruke det i forbindelse med noen kampsportutøvning, eller er det for utstilling og kutteøvelser?

 

Et soneherda blad skal om det er laga riktig være seigere og ikke knekke så lett som et gjennomherda blad, men det vil også kunne bøye seg lettere om du hugger feil.

Tykkere blad vil også knekke lettere enn tynne blad, men vil ikke kunne bøye seg like lett.

Link to comment
Share on other sites

takker for den hjelpen jeg har fått til nå den har vært til stor hjelp!

jeg har funnet et sverd jeg liker veldig mye om er prismessig grei

hva synes du/dere om denne?

 

http://www.oriental-weaponry.co.uk/acat ... murai.html" target="_blank

 

ser den har foldet stål osv hvor mye har det og si kontra de andre modelene til PC som ikke er foldet?

vil en foldet tåle treverk osv?

Link to comment
Share on other sites

Folda sverd bør heller ikke brukes på treverk. Med moderne stål gir ikke foldinga noen gevinst, bortsett ifra at man risikerer sveisefeil.

Sverdet blir mer spennende med mønsteret da.

 

K120C pulverstål som de påstår er brukt i sverdet finnes forøvrig ikke, men er sikkert et greit stål som er brukt i sverdet.

Link to comment
Share on other sites

hvilket PC katana er det beste med tanke på stål kvalitet?

leser forøverig at Bushido modelen skal kunne vare livet ut

men at K120C kan ruste som et problem

 

De påstår værtfall selv at Paper Crane modelen er den beste

 

"Our Paper Crane Daisho is without doubt the greatest achievement in sword making artistry yet available from Hanwei."

 

http://www.paul-chen-swords.com/swords-a-z/" target="_blank" target="_blank

 

Paper Crane

http://www.paul-chen-swords.com/paper-crane/

 

Hva vil denne kunne tåle?

Link to comment
Share on other sites

Alle funksjonelle sverd er i karbonstål/lavlegert stål, så rust vil alltid være et mulig problem. Et sverd i rustfritt stål av det som blir brukt i eggverktøy vil bli altfor sprøtt.

 

Som jeg nevnte er det ikke K120C i noen av sverda PC påstår det er. Stålet de omtaler finnes ikke. Jeg har vært i kontakt med produsenten de henviser til som aldri har hørt om det.

 

Paper Crane er i Tamahagane stål. Dette er det mest autentiske i forhold til et ekte japansk katana, men er ikke mekanisk sett det beste.

 

De som skal tåle mest er de i bainittisk L6:

http://www.paul-chen-swords.com/oni/

http://www.paul-chen-swords.com/praying-mantis/

 

Etter det kan du se på sverda i "1065 High Carbon Steel".

Hva som er i sverda merket kun med "High Carbon Steel" er vanskelig å si, siden dette dekker hele kategorien. T10 er derimot et bestemt stål med ca 1% karbon. Dette er relativt mye i et sverd.

 

Hugge ved er uaktuelt med alle sverd, men en høy sikkerhetsfaktor er en fordel når man svinger store skarpe ting.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor omtale noe som ikke finnes?

som du snakker om sikkerhetsfaktoren er veldig viktig og dermed er det veldig viktig med

en stål type som jeg aldri kommer i nærheten av grensene den tåler

dermed satser jeg mer penger i kvalitet når man først er i gang her

skal man hugge ved så er jeg enig det skal ikke skje med sverd

helst en øks

men jeg begynner og finne mer og mer ut av dette

l6 virker som det stålet ja som er tryggest men jeg trodde at Tamahagane var det beste?

men jeg har lest mye bra om Pc sin Busido selv om jeg er veldig skeptisk til stålet som står oppført

men vil ikke en Oni tåler mer enn Mantis med tanke på at oni har Elite blad?

 

Btw: fikk min Bokken i posten idag

den er rimelig bra og er et godt supplemang til en skarp katana

Link to comment
Share on other sites

hvorfor omtale noe som ikke finnes?

Godt sprøsmål.

l6 virker som det stålet ja som er tryggest men jeg trodde at Tamahagane var det beste?

Nei, det er bare mer autentisk. De bruker den gamle framstillingsmetoden av stål, og den lager ikke like bra stål som en moderne prosess.

men jeg har lest mye bra om Pc sin Busido selv om jeg er veldig skeptisk til stålet som står oppført

men vil ikke en Oni tåler mer enn Mantis med tanke på at oni har Elite blad?

Etter det jeg har forstått skal elite-bladene kutte bedre, men det trenger ikke gjøre bladet sterkere.

 

Jeg har flere Paul Chen. Helt grei kvalitet til prisen.

I det siste har jeg sett noen blad som ikke er slipt helt skarpe hele veien inn. Det er ikke helt bra, men nødvendigvis ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...