Jump to content

Jaktkort OG grunneiers tillatelse??


spetsen

Recommended Posts

Hei, på forespørsel fra en bekjent har jeg jaktet litt rev rundt ved henne da hun var så redd for kattene sine.

Hun bor mellom to småbruk som har ca 100 daa til sammen disponibelt. Hun har har snakket med grunneierne og fått tilatelse til att jeg kan jakte i skogen og på innmarka deres.

I dag ble jeg oppringt av en som sitter i Grunneierlaget på det aktuelle stedet, han forteller meg att de vil ha ett ord med i laget og att de også vil gi tillatelse til andre ivrige revejegre i grunneierlaget til og jakte på dette området i tilegg til meg.

Fortalte dette vidre til "oppdragsgiver" som sa att grunneierne der jeg skal jakte ikke ville att det skulle være så mye trafikk utenom meg (som "oppdragsgiver" har godt god får) rundt på eidomen.

Han som ringte meg sa att det var ikke sikkert jeg fikk tilatelse av grunneierlaget til og jakte der, men det måtte jeg ta opp med personen som var ansvarlig for jaktkortsalg og da også kjøpe jaktkort.

 

Opptrer grunneierlaget korrekt her? eller blander de seg med noe de i utganspunktet ikke har noe med?

 

Litt rotete forklart kanske, men sikkert noen som skjønner=)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Her hos oss er det grunneigarlager som selger jaktkort på småvilt. Det må du ha for å jakte innenfor valdet. Med småviltkort kan en jakte i all utmark i valdet. På innmark er det grunneiger som bestemmer hvem som kan jakte (Dette er lokale bestemmelser som grunneigarlaget har vedtatt, kan være forskjellig hos dere)

 

Altså, grunneiger kan si at det er bare du som skal jakte på hans innmark, alle som har kort kan jakte i utmark.

Link to comment
Share on other sites

 

Altså, grunneiger kan si at det er bare du som skal jakte på hans innmark, alle som har kort kan jakte i utmark.

 

Hvis grunneier er med i grunneierleget/utmarkslaget vel og merke?

Hvis en grunneier ikke er det, så har vel ikke utmarkslaget lov til og tildele jaktrett i hans skog?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er vedtektene til grunneigarlaget som er nøkkelen her. Kva som er vanleg andre stader, eller korleis ein eller anna i grunneigarlaget trur eller meinar det er, betyr veldig lite dersom det ikkje står i vedtektene.

 

Grunneigar har i utgangspunktet suveren jaktrett på eigen grunn, og kan dermed bestemme kven som kan jakte der. Unntaket er som sagt dersom grunneigar er med i grunneigarlag eller liknande, og vedtektene har andre reglar kring dette.

Link to comment
Share on other sites

Be grunneierlaget om to ting.

1: Kopi av deres vedtekter.

2: Kopi av medlemslisten deres.

 

Det er ikke normalt at grunneierlag er innolvert i jakt på innmark (utover storvilt), da dette ikke er noe som reguleres av andre enn den enkelte grunneier. Men man kan ha med folk som har latt seg lure til å ha godtatt vedtekter som likevel regulerer småviltjakt på innmark (i slike tilfeller burde grunneierene også ha åpnet for at grunneierlaget selger jaktkort som gjelder for innmark / soner i innmark).

 

Ser forøvrig at her hvor jeg bor, har allerede enkelte begynt å inbille seg at grunneierlag og jaktvaldstyrene kan skalte og valte inne på innmark (alt her er privat grunn med felles jaktrett i deler av utmarken).

Så jeg tviler ikke på at ledelsen i grunneierlag fort kan få for seg både det ene og det andre, uten at dette nødvendigvis er nedfelt i vedtekter. Med andre ord, det er verdt å sjekke hva som egentlig gjelder. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis grunneier er med i grunneierleget/utmarkslaget vel og merke?

Ja viss grunneiger er med i grunneigerlaget.

Hvis en grunneier ikke er det, så har vel ikke utmarkslaget lov til og tildele jaktrett i hans skog?

Nei det kan de ikke.

 

Jeg skrev forresten feil i forrige innlegg. Det er ikke krav om jaktkort på innmark, i vårt vald.

 

Det er nok lurt å gjøre som vingemutteren skriver;)

Link to comment
Share on other sites

For å sette dette litt på spissen da: -om denne dama, som ikke er med i grunneierlaget, eier 1 daa tomt, så kan man rigge til en reveåte der og skyte så mange rever man vil innenfor denne tomta, uten at jaktlaget som omringer denne tomta kan si noe på det? Såfremt man ivaretar sikkerhet og omsyn til naboer? Har det noe å si om tomta er regulert til boligformål? (ikke LNF)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...