Jump to content

spesialfelt


aimin

Recommended Posts

Ingen problem forutsatt at pistolen du pr i dag eier i .22 ikke passer i "boksen" til spesialfelt, eller at du allerede eier et våpen som lovlig kan benyttes. Hvis du har 4 håndvåpen eller mer pr i dag så er der også et aktivitetskrav. Har du 10 starter eller mer pr år innenfor ett og samme forbunds skytegrener så kan du i prinsipp få innvilget ett våpen til hvert skytefelt. Skriver "i prinsipp", for det er ikke alltid praksis på alle våpenkontor...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 22lr. pistol som ikke passer innenfor målen (Lengde,bredde,høyde og vekt) til Spesialfelt/pistol, så kan ikke jeg skjønne hvorfor du ikke skulle få godkjent en ny 22lr. som er til og passer i "Kassa" til spesialfelt/pistol.

Men klubben du er medlem i, må vel ha Spesialfelt på "Programmet/Terminlista" si.....

Men jeg er ikke "Judge Dredd" :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

10 starter? Hvor får du dette fra?

 

Fra siste rundskrivet til politiet:

 

"Mosjonsskytteren"

 

"Et høyere aktivitetsnivå.

Deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner"

 

"Minst 2-3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold)

 

Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement."

 

"Kan erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement.

Gjelder de(t) forbund som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor vedkommende har oppfylt krav til fremmøte og

stevneaktivitet.

For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet

innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet."

Link to comment
Share on other sites

For å sitere aimin sitt innlegg eg har et lite spørsmål hvis eg har pistol kal 22 som eg bruker på øvelsen fin/standar/hurtig og felt kan eg da søke om en pistol kal 22 til spesialfelt. Ihht aktivitetskravet i våpenloven for mosjonsskyttere står der i siste avsnitt For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet.

 

Dette betyr med andre ord at hvis aimin innehar en pistol som passer i "boksen", enten den .22 vedkommende nå innehar eller en annen pistol (er jo alltid noen som søker på noe til grovpistol i kaliber .32 og kjøper seg f.eks en Beretta cheeta) så gis der ikke tillatelse til erverv av atter et våpen som kan benyttes i samme klasse. Hvis aimin ansees som hakket under mosjonsskytter, rekreasjonsskytter, så kan vedkommende erverve inntil 4 våpen innenfor hvert forbund. Våpnene (samtlige) må ha forskjellig bruksområde, med andre ord samme utfall som for mosjonnskytter.

 

Hvis man der i mot har minimum 10 starter pr år innenfor gjeldende forbund, og trener 2-3 ganger pr måned så sier loven følgende Kan erverve og inneha tilleggs-/ reservevåpen innenfor hvert av de bruksområder som vedkommende kan dokumentere aktivitet som ovenfor nevnt.

 

For å forenkle det hele, siden aimin ikke oppgir hva vedkommende innehar, så kan man si som følger Hvis du ikke faller inn under kategorien konkurranseskytter og allerede innehar et våpen, uavhengig av kaliber, som i teorien kan benyttes, så kan du bare la vær å kaste bort tid og penger på en ny søknad.

Link to comment
Share on other sites

Dersom saksbehandler er en paragrafrytter så JA da kan du vel glemme å levere en søknad med mindre du kan fylle aktivitetskravet.

Du kan dog sette din lit til at saksbehandler kan utvise et visst skjønn og skrive et lite følgebrev der du beskriver bruksomeråde for omsøkte våpen, gjorde dette selv da jeg var relativt fersk (hadde kjøpt P22 først og ønsket en 22lr mer egnet for standard) og det gikk veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Tror martinj misforstår meg litt :)

 

I og med at vi ikke vet om aimin eier andre våpen som passer i boksen til spesialfelt, så er svaret jeg har gitt det mest fornuftige jeg kan gi. Der finnes ingen begrensning på hvor mange våpen en kan eie i samme kaliber. Innehar selv flere 9mm pistoler, men til forskjellig bruk.

 

Hvis aimin har f.eks en Hammerli eller Ruger som benyttes til de skytegrenene vedkommende har opplyst om, så er der ingen grunn til å ikke få innvilget en .22 til spesialfelt. Hvis aimin der i mot innehar f.eks en Hammerli eller Ruger, og samtidig innehar f.eks en walther pp i .32 til grovfelt etc, så ansees behovet som dekket, gitt at vedkommende ikke har et aktivitetsnivå som tilsier at aimin kan ha våpen til alle klasser. :D

 

Ikke noe problem å dokumentere at f.eks p22 ikke er noe særlig egnet til standard etc. Og det martinj gjorde, å levere med en forklaring/dokumentasjon på hvorfor enda en .22, er en god løsning. Men hadde du søkt på f.eks en walther pp til spesialfelt, så hadde gjerne pipen fått en annen låt på våpenkontoret :mrgreen:

 

Beste løsningen når det gjelder våpensøknader er vel den som er mest innlysende, at man som våpeneier bruker våpnene aktiv på såvell stevner som trening, og ikke bare sitter hjemme på "gutterommet" og gnikker på pangen. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...