Jump to content

Hvor viktig er frittliggende pipe i 22LR?


ThomasS

Recommended Posts

Ref min tidligere tråd om presisjon i ruger 10/22. Jeg legger merke til at pipa ikke er fri fra skjeftet. Får ikke inn en kvittering fra biltema mellom der engang. Og den kvitteringa er tynn. Med en tykk og tung pipe, hvor vesentlig er egentlig den frittliggende teorien? Vil en 22LR påvirke en slik pipe så dette blir et tema?

Link to comment
Share on other sites

Ehh - ikke si at .22LR på generelt grunnlag går dårligere med frittflytende pipe, det gjelder 10/22en spesielt - ikke .22LR generelt. :wink:

 

Og det har antagelig mer å gjøre med en skrues innfestingen til 10/22 kassen, som i tillegg til alt mulig annet bøss i forbindelse med en skrues innfestingen også har en låskasse i en eller annen aluminumslegering...

Link to comment
Share on other sites

Det er såppas mange kasser i likhet med 10/22 sin som ikke er designet m.t.p frittliggende pipe, at jeg vil driste meg til å si at det gjelder "generelt" ;)

Om an trikser til frittliggende pipe ved å fjerne litt av stokken så fører det det til en økt belastning på kassen. Uten å da bedde skikkelig i tillegg, så oppnår man fint lite med å gjøre løpet frittliggende.

 

..mener jeg da:)

Link to comment
Share on other sites

det er jo varm gang i pipa som får tret i stokken til å bevege seg,tror ikke det er det store problemet i 22lr,så sant du ikke skyter veeeeeeldig intenst med hard ammo.

men det er jo greit å få bedda riflaførst og fåpipa frittliggende bare for å vere sikker på at alt er riktig.

hadde ei brno 22lr det heile pipa var pressa ned i stokken,i fint ver gjikk rifla meget bra,men i typisk jakt vær så vart det stort sett bomm på alt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke vibrasjonene i pipa som følge av avfyringen av skuddet som påvirker presisjonen? Hvor mye vil en 22LR pipe som er 25mm tykk og 50 cm lang vibrere? Nok til at presisjonen påvirkes med/uten frittliggende pipe? Her er det snakk om targetutgaven av 10/22.

Link to comment
Share on other sites

@ skattebo

 

Den teorien din med at treet beveger seg, gjelder det dersom det er syntstokk også?

Tror ikke du at det har med å gjøre at stålet utvider seg når det der varmt og at pipesvingningene da endrer seg pga at trykket på forskjeftet da vil forandre seg?

Bare en liten tanke.

Link to comment
Share on other sites

stålet utvider seg neppe,med veden i stokken kan jo bevege seg vist den blir påvirket av varme,syntsokker er nok ikke like ømtålige på dette,uansett er det ikke bra at stokken ligger innpå pipa.

Uansett så skal du skyte fort og lenge vist du skal få ei salong pipe til å bli så varm slik at stålet utvider seg.

Link to comment
Share on other sites

klart at vibrasoner under skuddet er med på påvirke negativi i skuddøyeblikket,spesielt om pipa ligger på stokken,men jeg tviler på ei tjukk pipe på 50 cm vibrerer så mye.

har hatt flere remington rifler i full ksaliber som pipa har ligget på som går godt dei først 3 skudda,men når dei blir varme kastar dei hit å dit.

Link to comment
Share on other sites

Vibrasjoner eller løpssvingninger er noe du ikke slipper unna uansett og det påvirker ikke presisjonen verken negativt eller positivt så lenge de er like fra gang til gang, noe som er lettere å få til med en frittliggende pipe enn med en som ligge ann mot forskjefte. Hadde en gang en Weatherby lazermark cal 257 wby mag. som gikk høl i høl (tre skudd uten papp i mellom) det var en børse med langt tynt løp som var frittliggende bortsett fra ett fem cm. langt punkt nesten ved enden av forskjeftet hvor løpet lå klint fast i skjefte, men varmskyting var ikke noe sjakktrekk dersom man skulle ha tette grupper.

Link to comment
Share on other sites

hadde ei brno 22lr det heile pipa var pressa ned i stokken,i fint ver gjikk rifla meget bra,men i typisk jakt vær så vart det stort sett bomm på alt.

Det problemet mistenker jeg at har mer med fuktighet å gjøre enn med varme. Treverk sveller ut hvis det trekker fuktighet. Brno sine .22-rifler er forøvrig blant de som absolutt kan ha noe igjen for frittliggende pipe siden de har en innfesting som uten problemer bærer vekten av pipen. Pipen er skrudd inn i en låskasse av stål.

 

Ref min tidligere tråd om presisjon i ruger 10/22. Jeg legger merke til at pipa ikke er fri fra skjeftet. Får ikke inn en kvittering fra biltema mellom der engang. Og den kvitteringa er tynn. Med en tykk og tung pipe, hvor vesentlig er egentlig den frittliggende teorien? Vil en 22LR påvirke en slik pipe så dette blir et tema?

10/22 er konstruert på en slik måte at den bør ha et støttepunkt fremme i stokken hvis du ikke skal gjøre omfattende modifikasjoner. Pipen på en 10/22 har et sylindrisk parti i kammerenden som er satt inn i et motsvarende hull i låskassen, ofte med god klaring, dvs. slik at den glir glatt ut/inn. Den holdes på plass av en støpt aluminiumsblokk (v-blokken) som griper inn i et utfrest spor på undersiden og er festet til låskassen med to unbrakoskruer. Dette gir en svikt i overkant, og spesielt med tunge piper er ikke dette opphenget stabilt nok til å ha frittliggende pipe. Den originale v-blokken er dessuten kjent for å sprekke hvis skruene tightes for mye. Skruene går dessuten inn i et gjengeparti i aluminium, så det begrenser hvor tight de kan skrues til.

Det finnes diverse remedier for å avhjelpe dette, den jeg selv har valgt til mitt forestående 10/22-prosjekt er basert på Volquartsen-komponenter: Pipen byttes ut til en match-pipe i 0.920" profil med oversized innfesting, slik at den må tilpasses låskassen -> slarken i innfestingen elimineres. V-blokken byttes ut til en som er maskinert i stål og bygger litt lenger frem. Dette gjør at pipen får bedre støtte i underkant og at festeskruene kan tightes bedre. Kikkertskinnen byttes ut til en som er festet med to skruer i pipen og en i det bakerste hullet i låskassen. Dette gir pipen støtte i overkant. Med en slik kombinasjon av komponenter blir innfestingen stabil nok til at pipen kan frilegges.

 

Er forøvrig enig i betraktningene over at du skal skyte laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange serier før termisk ekspansjon utgjør noe presisjonsproblem på en salongrifle, spesielt med en tykt matchpipe. Pipevibrasjoner er noek av langt større betydning. Legg forresten merke til at alle miniatyrrifler har frittliggende pipe.

Link to comment
Share on other sites

Iblant må man svare,dere snakker jo om presisjons skyting med 22lr.

Tror neppe dere tester presisjon vist dere skyter pipa så varm med,heller at dere tester hvor mange skutt det går ann å tømme gjennom ei pipe på kort tid. :mrgreen:

klart at stålet utvider seg når det blir varmt,men tror at treverker rører på seg før løpet begynner å utvide seg,tror kansje dere må begynne å tenke andre vegen før dete sier at folk ikke er riktig navla eller kloke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...