Jump to content

Vedovn til lavvu


runningman

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg en god vedovn til lavvuen, men er usikker på om hvilken en skal velge. Har en Tentipi 9 manns bummuls og polyester lavvu. Ser at Tentipi har flere modeller, blant annet noen i rustfritt stå, men de er sinnsykt dyre (over 7000,-).

 

Er det slik at en lavvuovn helst bør være i rustfritt stål, eller kan en godt kjøpe i stål, uten å måtte kjøpe ny om noen år på grunn av rust?

 

Noen som har erfaring med en ovn og kan anbefale meg?

 

Takker så mye for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Aner ikke hva slags ovner du har sett på, høres ut som gull..... En rundbrenner klarer seg lenge - som denne f.eks.: http://www.abcfritid.no/produkt/abc-lavvo-ovn-rundbrenner?c=kokeutstyr Det finnes flere typer, bare søk på nettet...Du finner sikkert en som passer for deg om du synes den jeg fant er for liten - noe jeg personlig ikke mener den er - har en i en 12 manns lavvo.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe en god lavvu ovn, vil jeg anbefale deg Tentipi sin lavvo ovn.

Jeg har brukt min i tre sesonger nå og kjøper helt klart en ny Tentipiovn den dagen ovnen er utslitt.

 

Kjøp skikkelig utstyr til hobbyen din, livet er for kort til å bruke tid billig ræl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nemne at hellsport lavu ovnen fungerer fint,har hatt min i 4 år nå fungerer godt nok.

Men det er viktig å få ut all sot inne i ovnen og piper,slik at ikke fukt får satt seg.

Enkel er den å ta med seg siden pipa ligger innei øvnen og ovnel ligger i en bag.

ikke at jeg har brukt ovnen hver dag,men er jo i bruk kansje 3 uker om sommeren og i elg jakta pluss noen sene høst dager,men kanje ein pollets ovn kunne vært noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker forsvarets vedovn for lagstelt i lavvuen. Dette er samme ovn som endel sportsbutikker selger for rundt 2500,-. Hvis du finner en hos et forsvarsutslag så ligger gjerne prisene på 250,- for en brukt en, eller 500,- for en helt ny.

Litt ståltrsåd er alt som skal til for å sikre pipa imot stanga i luavvuen, slik at ovn og pipe ikke velter.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe en god lavvu ovn, vil jeg anbefale deg Tentipi sin lavvo ovn.

Jeg har brukt min i tre sesonger nå og kjøper helt klart en ny Tentipiovn den dagen ovnen er utslitt.

 

Kjøp skikkelig utstyr til hobbyen din, livet er for kort til å bruke tid billig ræl :wink:

 

Har du den varianten i rustfritt eller har du den i stål? Evt har du problemer med rust?

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg runningman!

Jeg kjøpte den i rustfritt utgave da jeg skulle bruke den mye og lagre den i skogen ved behov.

Det medfølger også transportkasse til denne utgaven, som jeg synes er praktisk.

Ingen rust på min, ei heller noen antydninger til at den er oppbrukt. Den andre utgaven kan jeg ikke uttale meg om...

 

Nå er det ingen timeteller på vedovnen :lol:, men bruker den ca 30 - 40 dager i året i forbindelse med jakt i Sverige og den har fått kjørt seg skikkelig.

+ Varmer godt og lenge.

+ Tar mye ved.

+ Meget stabil.

+ Lett å montere.

+ Alle rør og varme skydd pakkes i ovnen

+ Solid transportkasse

+ Lang holdbarhet.

- Pris.

- Vekt.

 

Mvh

Korslund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...