Jump to content

Vortex Crossfire 2.5-10x50 med opplyst dot


jvagkhi

Recommended Posts

Lavbudsjett kikkert som sikkert duger i dagslys på ei salongrifle el. Men forvent ikke noe skumrings egenskaper utover det du ser med blott øyet i skumringen.

 

Personlig ville jeg heller brukt de kronene på en brukt Leupold, Meopta uten lys el. på Finn.no.

Men det kommer jo helt an på hva su skal bruke det til. .....

Link to comment
Share on other sites

Ja,,,,men tatt i betrakning Vortex sin garant (livstid) ,,,synes jeg det nå er verdt å prøve,,,,,er man ikke fornøyd kan man alltid bare levere dette tilbake,,,,personlig tror jeg ofte at skumringsegenskaper på kikkerter til 15-20 tusen er bra,, men er de verdt forskjellen?....har selv en Swaroviski med 42 lysåpning,,,,,den sammenlignet jeg med en sightron(44 lysåpning) til 2 lapper,,,,,,vel swar var bedre på kontrast mot skogkanten (i skumring),,,men bare marginale forskjell...tipper at i en reel jaktsituasjon vil denne forskjellen vere så liten at det i praksis ikke betyr noe fra eller til... så tusenkroner spørsmålet blir da igjen er det verdt det????

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener tjaaa,ja,egentlig :)

Jeg hadde en Meopta R1, og byttet til Zeiss Varipoint. Samme forstørrelse og lysåpning, kompisen LEK hadde en R1 og vi la oss ut på vår private lille skytebane en kveld. Der hadde jeg satt opp et finèr rådyr på 130m. Jeg kunne skyte ganske mye lenger og sikrere enn han.

Han har også kjøpt seg Zeiss....

Det er ikke bare lys, og klarhet, men også hvor mye lettere det er å få riktig siktebilde og øyeavstand du merker når 1000 lappene flyr.

Før dette har jeg hatt div kikkerter, Simmons, Leupold, Fontane,Weaver osv. Har ikke de lenger....

Var på hjortejakt med R1, hjorten gikk av før jeg så klart nok. De som hadde Zeiss sattt lenger. Har skutt rådyr etter at andre har gått av pga dårlig lys(S&B).

 

Så "all" min erfaring ila 20 år som storviltjeger tilsier at kvalitets optikk er verdt pengene. Det gir deg den lille forskjellen mellom vellykket og ikke vellykket jakt.Såfremt du jakter mye i skumring da.....

Link to comment
Share on other sites

Først av alt - ikke begynn å sammenligne disse billige Vortex-modellene med dyrere Meopta og Zeiss. Den ligger ikke i det sjiktet.

 

Selv kjøpte jeg en Viper, som jeg måtte levere inn, da treffpunkt endret seg ved zooming. Fikk ny tilsendt etter en stund, og den ser grei ut. Forholdsvis lys og klar optikk, lett å nulstille, tilsynelatende solid mekanisk, og har ingen problemer med å ta ut treffpunkt av et 22 høl på papp @100 mtr, men igjen, det er et rimelig sikte, så ikke forvent alt. Grei garanti da.

 

Viper, og sansynligvis Crossfire, er laget på Filipinene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenligner ikke disse to, men spørsmålet var om dyr optikk er verdt de ekstra tusenlappene. Det mener jeg de er, til sitt bruk.

Selv har jeg en kikkert på salongen som jeg ikke husker navnet på engang, 500kr på XXL. Den duger til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo nevne at sist jeg var på Hengsvann med MØR sammenlignet jeg Hensoldt`n med Conquest`n 6,5-20x50 som jeg hadde på min egen "SK rigg".Jeg fulgte greit Hensoldt`n i skumring, men det var inntil vi skrudde på lyset på Hensoldt`n. Men optisk sett opplevde jeg som Conqest`n like god. Nå er jo forsvarets kikkerter "gamle" alt og de har laserfilter som stjeler litt lys.....

Link to comment
Share on other sites

Leste en stor kikkert test (langholdsikter)..tror det var i svergie.....der var "alle" kjente dyre kikkerter med,,pluss noen litt billigere ,,,,,,sightron,leopold.....etc.......men reagerte på at testpersonene visste hvilke merke de skjøt med.......hehe......da blir ikke en sånn test mye verdt spør du meg....

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle valt budget-Vortex skulle jag inte köpt en Crossfire utan en Diamondback

 

http://opticsthoughts.com/index.php?opt ... s&Itemid=4

 

Gerry Atric

 

@jvagkhi

Det är nog lite svårt att dölja vilket märke det är på kikarsiktet, tar man bort logon känner man igen 90% av kikarsiktena iallafall.

Jag tyckte det var en bra test - en viktig sak var att det framkom att kikarsikten är individer :shock: även bland de dyra märkena lönar det sig att jämföra side-by-side av flera exemplar.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Lavbudsjett kikkert som sikkert duger i dagslys på ei salongrifle el. Men forvent ikke noe skumrings egenskaper utover det du ser med blott øyet i skumringen.

 

Personlig ville jeg heller brukt de kronene på en brukt Leupold, Meopta uten lys el. på Finn.no.

Men det kommer jo helt an på hva su skal bruke det til. .....

 

Basert på fakta eller synsing?

Personlig tenker jeg at å anbefale noen en brukt Leupold i denne prisklassen er et dårlig råd, lavprisseriene fra Leupold er vel ikke akkurat noe stort kupp? Skumringsegenskapene på min L. rifleman (3-9X50) er ihvertfall bokstavelig talt skuffende.

Link to comment
Share on other sites

Det er basert på synsing når det gjelder akkurat denne kikkerten. men ellers relativt bred erfaring med lavpris optikk. Har prøvd litt av hvert selv, og jeg har lært at å kjøpe billig blir OFTE å kjøpe dyrt....

Det jeg mener er at for 2300kr, og kanskje legge til litt til,opp imot 3000kr kanskje. Ja da kan du få brukt kvalitetsoptikk, ala Leupold VXIII eller Euro serien, eller en brukt Meopta.

Så en Leupold Euro 2-7x33 til 1500kr her for en liten stund siden på Finn.no

Selv var jeg så heldig for et års tid siden at jeg fikk meg en dønn strøken Zeiss 1,5-6x42 her på Kammeret til 2500kr. Den var riktignok fra ca 1990 vi jeg tro. Men et skikkelig godt kjøp :-)

Derfor mener jeg at hvis man ikke har råd til å kjøpe ny kvalitetskikkert, så ha litt is i magen. Sjekk Finn.no, Kammeret, Ebay eller QXL hver dag, og plutselig så ligger det et kupp å venter på deg. I mellomtiden kan du kanskje spare noen kroner til.....

Blir ikke overrasket at skumringsegenskapene til en Rifelmann suger, det er jo nettopp det jeg skal frem til.......

 

Ps: Leupold Euro 2-7x33 med tysk nr4 ligger der til 1500kr enda....

Link to comment
Share on other sites

Ja,,,,men tatt i betrakning Vortex sin garant (livstid) ,,,synes jeg det nå er verdt å prøve,,,,,er man ikke fornøyd kan man alltid bare levere dette tilbake
Det er ikke slik garanti virker. Det er ingen garanti for at det er et dårlig produkt du ikke blir fornøyd med. Heller ikke en garanti som gir deg nytt sikte om du greier å ødelegge det.

 

Det er en garanti mot at siktet hadde materialfeil eller fabrikasjonsfeil da du fikk det.

Link to comment
Share on other sites

Ja,,,,men tatt i betrakning Vortex sin garant (livstid) ,,,synes jeg det nå er verdt å prøve,,,,,er man ikke fornøyd kan man alltid bare levere dette tilbake
Det er ikke slik garanti virker. Det er ingen garanti for at det er et dårlig produkt du ikke blir fornøyd med. Heller ikke en garanti som gir deg nytt sikte om du greier å ødelegge det.

 

Det er en garanti mot at siktet hadde materialfeil eller fabrikasjonsfeil da du fikk det.

 

 

Sikker?

Sakser fra jaktfall.no

 

 

 

Vortex sin egen VIP Garanti er unik i verden:

Garantien dreier seg nemlig om Deg, ikke om oss.

Det dreier seg om å ta vare på kunden etter et salg.

VIP står for Very Important Promise (Veldig Viktig Løfte) til deg, vår kunde.

Vi vil reparere eller erstatte ditt Vortex produkt uansett skade uten å kreve deg for fem øre!

Det har ingenting å si om du skled og slo håndkikkerten i fjellet, om du kjørte over kikkertsiktet med bil, eller hvem sin skyld det var.

Du kan stole på Vortex sin VIP garanti!

Livstidsgaranti

Fullt overførbar

Intet garantikort å fylle ut

Ingen kvittering behøver å vises

Viss du noensinne får et problem, uansett årsak, vi lover å ta vare på deg!

 

Riktignok ingen garanti for at du blir fornøyd med siktet men ellers ganske dekkende, såfremt jaktfall holder seg i buisness og kikkertene fremdeles eksisterer på markedet..

Link to comment
Share on other sites

Da var garantien mer omfattende enn det jeg trodde.

 

Hvis det er slik at de reparerer eller erstatter uansett om skaden er selvforskylt, forteller det meg bare at siktet har så liten verdi, og avansen er så stor, at det ikke betyr mye økonomisk å erstatte det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at de reparerer eller erstatter uansett om skaden er selvforskylt, forteller det meg bare at siktet har så liten verdi, og avansen er så stor, at det ikke betyr mye økonomisk å erstatte det

 

....nuvel....da er det nok mange "state fo the art-sikter" en kan mistenke for akkurat det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var garantien mer omfattende enn det jeg trodde.

 

Hvis det er slik at de reparerer eller erstatter uansett om skaden er selvforskylt, forteller det meg bare at siktet har så liten verdi, og avansen er så stor, at det ikke betyr mye økonomisk å erstatte det.

 

Alla Vortex har samma garanti, att ett Vortex Razor HD skulle ha litet värde (2000 dollars) kan jag inte hålla med om :wink: (Avansen er sansynligt stor nok)

Problemet för Vortex är att Crossfire kan ge de dyrare siktena bad-will, man har ju redan gjort misstaget att skapa enorma förväntningar på Viper PST med "halva Amerika" på väntelista.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Pakket ut mitt vortex crossfire 2,5-10x50 sikte i helga,,,,,,satte det på min cz 455,,cal. 17hmr... skutt in på 100 meter...

 

Folkens dette siktet er et RØVERKJØP,,,,,,,,brukte det på lokkejakt i går kveld,,, uten å få rev da rev da men....kom hjem i fra lokkinga så kom det jammen en mår på åta.....testa kikkerten mot denne i skogkanten,,,,supert

 

Mitt inntrykkk av kikkerten er: -Kjennes solid ut

-Skarp og klar i helt ut i kantene

-gode skumringsegenskaper,,,,ref. mot swarovski 1.5-6x42..(brukte 6x ved sammenligning)

 

på minus kommer. -litt for stor dott for "prikkskyting",,,,men super til vanlig jakt

- litt stor og klumpete,,,,

 

m /vortex sin garanti ,,,,mener jeg dette er et LØP å KJØP produkt :P:P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg kjøpte også en crossfire nettopp og syns også det kjennes bra ut.

Har ikke fått skutt den skikkelig inn enda , men det kommer.

 

Eneste jeg syns var litt merkelig er en høy nærgrense.

Hadde børsa med på miniatyrskyting her om kvelden og på 15 m er det uklart.

Stiller på kompenseringsringen og får da siktet klart, men da forsvinner kornet

 

Skal sjekke om det er samme på Bushscnellkikkerten også , men syns det virket litt rart

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har dette siktet opplever at det er litt uskarpt sammenlignet med et annet sikte i samme forstørrelse (sigthron) bemerket det for selger og fikk til svar at det måtte jeg regne med på et billig sikte.. :( Men ellers fungerer siktet greit bruker det på en 17 hmr ,dotten er litt stor på lange hold men ikke noe stort problem...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fikk montert kikkerten i dag, tok lang tid før jeg fikk i ringer som passa.. Har skutt noen serier i kveld og er veldig godt fornøyd med den! 8)

 

Synes optikken var bra jeg, klar og fin, litt grop rødprikk, men hadde ingen problemer med å sette skuddene verken på 50 eller 120 meter, så denne blir knall til neste sesongs åtejakt!!

 

Med vortex`s livs/idiot-garanti så kan ikke dette være noe dårlig kjøp ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nettopp fått det i hus. Ser kempefint ut.

Stusser litt på at det i manualen som er med benemnes det som et crossbowscope.

Men på utsiden esken er det en klistret lapp der det står crossfire riflescope.

Er dette eg til en armbrøst tru??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...