Jump to content

Slipe av die for å lade lettere?Noen med erfaring med dette?


StianSH

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Noen her som har erfaring med å slipe av "jævelen" som presser ut hylse-halsen etter at hylsa er halspressa? (der nåla er festet for å ta ut hetta) altså etter at du har tatt ut den gammle hetta.. når du da tar hylsa ned fra dien vil det lugge litt, olje funker greit til dette men om jeg har mulighet til å komme meg unna det ville vet gått nye fortere! Og lettere...

Har Hornady NC, 6,5X55.

 

Mener ikke at jeg skal slipe den så den ikke har noe funskjon, men ta av litt så det går lettere/fortere å lade.

Det jeg mener er at det ikke er behov for denne brytingen fordi kulen vil presse ut hylsehalsen når denne settes inn.

 

Noen luringer som har prøvd dette eller kjenner til dette?

 

Stian Haugen

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har slipt ned expanderknappen på et par riflesizedier- og trives med det! 8)

Fordelen er at det går lenger mellom hver gang hylsene må trimmes, og så slipper en å smøre hylsehalsen innvendig. Ulempa er at det i blant blir merker i kula etter kuleisetteren pga øket friksjon. Men dette ser ikke ut til å ha noen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, sånne snarveier kan fort koste mer enn de smaker, men så lenge du bruker boattailkuler går det sikkert knirkefritt. Du er ikke alene om å synes at messingen blir strukket, skviset og presset for mye i vanlige Full- og Necksizedier. Men det er ikke expanderen (jævelen) som er problemet, det er halspressediameteren i dia som er mindre enn nødvendig. Man merker det spesielt på hylser med tykt gods i halsen.

Det er enklere å kjøpe seg en Lee Collet die, da slipper du både smøring og unødvendig hylsestrekk. Link: Neck-sizing - Lee Collett

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke at jeg skal slipe den så den ikke har noe funskjon, men ta av litt så det går lettere/fortere å lade.

Det jeg mener er at det ikke er behov for denne brytingen fordi kulen vil presse ut hylsehalsen når denne settes inn.

 

Noen luringer som har prøvd dette eller kjenner til dette?

 

Stian Haugen

Noen tar den av, noen sliper den ned. I begg tilfeller kan kylsehalsen bli for tight så du kan få avskavinger på kula når den settes i, eller du kan få merker foran på kula av seateren.

 

Kan og gå knirkefritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...