Jump to content

Remington Core-Lokt på storvilt?


Hjortetrekk

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte Remington express - Core Lokt (blyspiss) på XXL til berre 6,50 kr patrona i dag (veilpris 12,50) og tok videre turen på bana for å sjekke ut presisjonen. Må sei eg blei imponert over samlingane. Gjekk like bra som oryx`en. Tenkte å bruke den på revejakt i førsteomgang.

 

Lurer derfor på om denne kula også kan være egna til storviltjakt? Noken som har erfaring?

Har bestandig holdt meg til forskjellige typer normapatroner ettersom dette har fungert godt, men er alltid åpen for å teste nye ting.

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Konvensjonelle blyspisskuler som dette har vært brukt på storvilt mye lenger enn "moderne" premiumkuler, men de fleste foretrekker nok etter hvert å bruke premiumkuler på stort evt farlig vilt da både dybdevirkining og ekspansjon er bedre kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

Nei Rem corloct er ikke en loddet kule.

Jeg har ladet denne kula i 180gr og 30 cal til kompiser på jaktlaget som ønsker ei rimelig patron som de kan trene og jakte med.Jeg har funnet igjen kuler som er skutt i elg med restvekt på ca 80%.

Har skutt over 20 rådyr med 150 gr utgaven i 308Win i en HK770 halvauto,der presisjonen var hysterisk god.Denne kula kan kanskje sammenlignes med Hornady sin interlock kule som er brukt i Normas forbedrete elite serie,i allefall i cal 30.

Klart det finnes bedre kuler å jakte med,men synes corloct kula er ok hviss du ikke sprengladder og sender den ut i hastigheter over 830m/sek.(2700 fps)

Har også prøvd den i 7mm Rem mag.I de hastigheter 7mm Rem mag gir egner den seg ikke så godt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en hjortekolle med 3006 og 180 grain core lokt fabrikk ammo. Var mitt første dyr og sikta mitt i bogen. Traff selvfølgelig grove bein. Dyret datt i smelen men måtte få et i nakken etterpå. Viste seg at kula var knust mot beinet og noen få beinsplinter og kulefragment hadde landa i ryggen, derav knall og fall. Var såvidt fragmenter i lungen på en side så den ville løpt langt dersom ryggen var uskadd. Etter denne hendelsen har jeg kun brukt hjemmelada ammo med premium kuler.

Mange av di jeg jakter sammen med bruker denne uten problemer på hjort da skytterlaget selger denne billig her, og det går stort sett bra, men jeg føler meg mye bedre på jakt når jeg vet at kulen tåler litt juling.

Ved skudd bak bogen burde denne kula fungere, noe haugen med hjort som skytes med core lokt her hvert år vitner om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...