Jump to content

.22 LR antente under kamring.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg opplevde i dag at en .22LR ( CCI standard ) patron antente under kamring.

Våpenet er en ruger mk2 halvautomat.

Det har ikke skjedd meg før, og verken våpen eller noen andre ble skadd.

2 - 3 mm av hylsa har revna rett foran randen, så der har brettet seg ut to "fliker".

Det ser ut som om når en tar en rørbit, kutter ett kutt i den langsetter, samt to kutt i vinkel på dette så en får en "H" de to indre flikene i "H" en har da rettet seg ut, denne "H" en ligger da rett foran randen på hylsa.

Kula har iallefall tatt veien ut i gjennom løpet.

 

Er dette vanlig ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det ei gang, men det var i ei boltrifle da jeg trakk av.

Hylsa fikk en bitteliten sprekk på tvers av randa, og jeg fikk en varm pust i ansiktet. Kula fløy avgårde.

Rifla var ei Weihrauch HW60, ammunisjonen var noe gammel IVI eller Imperial jeg fikk av pappa.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden mekanismen/sluttstykket er pusset ?

Grunnen til at jeg spør, er at det samme hendte med børsa til en kammerat, også dette en

halvauto. Børsa hadde ikke vært pusset på år og dag, og masse slam og olje etc. hadde størknet. Noe som igjen

gjorde at sluttstykket ikke kom helt i lås, og fikk kammret patronen tilstrekkelig i det skudded gikk av.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde akkurat det samme med en Marlin mod 60.

 

Hadde nettopp tørket støv av den, etter omtrent 10 års oppbevaring i våpenskapet. Rifla fungerte 99.9% feilfritt sist den ble brukt, var svært godt fornøyd med funksjonaliteten. Men så skjedde dette som du beskriver etter ca 5 skudd.

Ett høyt smell, litt knistføyk og en forskremt skytter. Tror ikke den var veldig skitten, men det som var hadde sansynligvis størket.

 

Edit; I mitt tilfelle suste også kula ut gjennom løpet. Men fant ikke veien fram til skiva jeg skjøt på.

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd det samme med en ANSCHÜTZ model 525 halvautomat. Det skjedde akkurat under kamring av nytt skudd. Det smalt godt og små deler av tom hylsa føk ut samt litt knistføyk. Resten av tom hylsa sto på skrå i kammeret. Hvor kula tok veien ja det aner jeg ikke. Ingen trivelig opplevelse men det gikk bra her også. Rifla er solgt for mange år siden. Så nå bruker jeg en CZ 452 til morro skyting.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden mekanismen/sluttstykket er pusset ?

Grunnen til at jeg spør, er at det samme hendte med børsa til en kammerat, også dette en

halvauto. Børsa hadde ikke vært pusset på år og dag, og masse slam og olje etc. hadde størknet. Noe som igjen

gjorde at sluttstykket ikke kom helt i lås, og fikk kammret patronen tilstrekkelig i det skudded gikk av.

 

Ja, den er en smule møkkete så en skal få seg en skikkelig puss.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd dette på halvauto slong engang, det skyldtes da at ejektorn var satt i feil vei, og randen på patronen traff denne ved kamring av det første skuddet, det smeller ganske godt kan du tryggt si, kula forlot løpet i trygg retning, men øresusen hang i en stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...