Jump to content

Skjema fra politiet.


Woff

Recommended Posts

Kan hende det kunne vært greit med en skjemaoversikt her på kammeret?

Gudbrandsdal politidistrikt har nå nylig kommet med et nytt skjema som de sender ut til aktuell

klubb i forbindelse med våpensøknad.

Det ser sånn ut:2q4055u.jpg

Kommentarer? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg finner merkelig er at det virker som om de lokale våpenkontorene selv utformer disse dokumentene?

Vi har i mitt distrikt nå blitt pålagt et lignende dokument hvor klubben skal anbefale eller ikke om en person skal få erverve våpen

 

Vi har et oppadgående våpenkontor, og klubbens ledelse tok da kontakt med dette og ba om en utredning om på hvilke kriterier de skulle basere en slik anbefaling på, og hvilke juridiske konsekvenser for klubben som ligger i en slik anbefaling? Dette punktet ble da fjernet fra skjemaet.

 

Personlig så forstår jeg ikke hva formålet med disse skjemaene er overhode, det meste er vel allerede dekket av den vanlige våpensøknaden?

Link to comment
Share on other sites

For å beskytte den uskyldige søkeren har jeg plassert nick'et mitt over navnet h*ns!

Grunnen til at jeg la ut skjemaet er at det er nytt for oss i Lillehammer, det forrige (Som jeg også har postet på kammeret) var jo direkte feilaktig. Dette viser jo at politiet benytter seg av den muligheten de har til å sjekke aktivitet, noe som selvsagt er meget fornuftig. :)

Link to comment
Share on other sites

8) Legg nøye merke til avsnittet: Vi har mottatt bekreftelse osv.. De har mottatt bekreftelse på aktivitet og alikevel sendes det ut et skjema som forespør aktivitet.. Hmmmmm!

Virker egentlig som om de stiller spørsmål med noe allerede er dokumentert, noe de faktisk skriver selv også.

Visst det blir sagt at xxx har nok aktivitet 1 gang så er ikke dette nok lengre, nå må de forvisse seg om at klubben faktisk vet hva den har svart/skrevet...

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ett tilsvarende brev ute og går på riktig side av mjøsa også, der er spørsmålet til klubben enkelt forkortet til om det søkte våpenet er godkjent i grenen det er søkt til. Forenkler nok hverdagen for våpenkontoret da det ikke nødvendig og ha greie på kravene til alle forbund.

Link to comment
Share on other sites

Dette dokumentet har de ikke hjemmel for.

Punkt 1 er så feilaktig at det gir meg frysninger nedetter ryggen. Da dette faktisk går på tvers av Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2

 

Utdrag fra nevnte punkt.

Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

I punkt 1 inviterer dette politidistriktet på det nærmeste å bruke ikke godkjente skyteprogrammer som dokumentasjon.

 

Videre er punkt 2 heller ikke helt av det gode, dette da det er søkers ansvar å dokumentere det som skal dokumenteres.

Riktignok er det naturlig at klubben gir ut aktivitetsbekreftelse for nybegynnere og rekreasjonsskyttere, når medlemmet ber om dette. Og medlemmet har oppfylt de krav som er satt for disse gruperingene.

 

For Mosjonsskyttere og konkurranseskyttere, er klubben på det nærmeste svært lite relevant som dokumentasjons giver.

Dette da disse uansett må bruke utskrifter fra stevner for å dokumentere sin aktivitet.

Hvorvidt omsøkte våpen er lovlig benyttet eller ei, har derimot klubben lite eller ingenting med å avgjøre.

 

Her står egentlig det meste av det som kreves (merk at det å ha omsøkte program på programmet, for søkerens klubb. Knappest kan leses på annen måte enn at søkerens klubb faktisk er medlem i det forbund som søker, søker å erverve våpen til skyteprogram i. Ikke at klubben arangerer skyting i nevnte program.

 

3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren etter

våpenforskriften § 13 kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt

startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Justisdepartementet/ Politidirektoratet

godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...