Jump to content

Hjelp til kjettingtalje


sako75

Recommended Posts

Kunne tenke meg noen innspill på hva folket vil anbefale av kjettingtaljer til oppheng av elg. Hvor dere handler, om dere vet om noen med ekstremt bra priser, eller ekstra god service, eller hvor jeg i det hele tatt burde begynne å lete.

 

Vi kunne godt trenge et par ekstra til jaktlaget (har kun en). Tenker da på en enkel, manuelt betjent type.

Link to comment
Share on other sites

Får veldig billige elektriske taljer også på biltema og clas olsen. Bare søk. De koster ikke mye og er hendige. Jeg bruker en sånn på hjort , og den har plenty løftehøyde. Skal du ha en med mere kjetting må du nok kanskje betale litt mere en de 5-600 kr , men se deg litt rundt ...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte stor og billig kjettingtalje på postordre fra et Bergensfirma som gjerne annonserte på baksiden av Motor og andre lignende blader.

Bortsett fra litt treghet fungerte taljen relativt den, men kjettingen ruster og det gir ikke så pene slakt som jeg helst ville hatt...

Løsningen ble midlertidig å sause inn kjettingene med smeltet Delfia fett og billig matsmult, noe som også bidro til at den gled litt lettere.

 

Redningen for min del ble en kompis som er nesten like mye "skrotnisse" som meg, men med betydlig mindre lagringskapasitet.

Han kom en dag med to fullt fungerende taljer som var blitt kassert fra en mekanisk bedrift på grunn av strekk i kroken på den ene og bruddanvisning i kjettingen på den andre.

Da holdt de ikke lenger sikkerhetskravene i arbeidsmiljøloven, men de holdt i lange baner til å løfte elg! :D

 

Enten har disse rustfri kjetting, eller de har en betydlig bedre stålkvalitet, jeg har ihvertfall ingen problemer med rust lenger. :)

Link to comment
Share on other sites

Alt av slike billig-taljer, er stort sett greit, selv om det er "kina-vare". Pass bare på at du kjøper deg ei CE-merket talje, samt at det ligger ved et sertifikat, som dokumenterer at det er ihht arbeidstilsynets regelverk.

Ikke kjøp under 3 mtr. løftehøyde.

 

Men - tenk også på innfestingen av taljen i taket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...