Jump to content

Valg av 9mm (mulig å prøve?)


Andis

Recommended Posts

Hallo igjen folkens og beklager topic navnet. Virker veldig noobish. men jeg har søkt etter beste evne.

 

Sitter her og lurer litt på å skaffe meg en 1911/2011 i 9mm. Har funnet noen alternativer jeg liker godt på papiret(dog ikke testet noen av de). Vil aller helst ha 6" løp (for å kompensere... for brukerens elendige skyting. :D ).

 

De jeg har funnet så langt er:

STI Trojan 6.0

STI Target Master

STI Eagle 6.0 (finner ikke i Norske nettbutikker, muligens ikke lett godt nok, sikkert ikke rimelig)

SPS Falcon Master

Les Baer Permier II 6 (dog kun i 45 og 38 super, frykter også at den blir ganske dyr.)

 

SVIs nettsider finner jeg ikke noe fornuftig ut av, Kimber ser det ikke ut som om de har 6" løp. Har jeg glemt noen så si ifra.

Uansett så har jeg søkt litt her og funnet litt om STI Trojan og Target Master, men her virker det nesten som om folk har varierende erfaringer, dog synes jeg det var litt for mange "litt" negative (mateproblemer, magasiner, utkast etc.). Mulig at det sitter flere brukere rundt om og har helt topp opplevelser, men ikke delt de her.

Eaglen var det ikke så lett å finne noe på da det dukker opp mye desert eagle og american eagle tråder. 8)

SPSen fant jeg ingenting fornuftig på. Les Baer er også litt tricky å finne, men det virker som solide saker, men er muligens litt over min prisklasse.

En annen ting er om jeg kanskje burde droppe 9mm og heller ha de i 45, da det er det som er originalt. Mistenker også at en 9mm er noe slapp med en 6" sleide.

Blir vel mest sannsynlig brukt i felt. Mulig jeg vil prøve meg på PPC senere, så ta gjerne det med i beregningen dersom dere vil anbefale noe (noe jeg håper dere vil). :wink:

 

Skal nevnes at jeg også vurderer disse:

CZ 75 Tactical Sports

Pardini GT9-6 (usikker da jeg har lest at det er litt "sær" rekyl på denne, men får mye skryt og det er vel en grunn for det)

Tanfoglio Gold Match

Sig P226

 

Det store 1000kr spørsmålet er om det er noen her inne (og på østlandet, helst) som har noen av disse og er villig til å la en stakkars padawan prøve noen av disse før han bruker sine hardt opptjente penger. :)

 

På forhånd takker jeg for respons.

(Redigert for å unngå missforståelser og lagt til ett ekstra våpen på lista)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel Sandnes Arms som har best utvalg av STI nå.

http://www.mamut.net/nettbutikksandnesarms/

 

Vedrørende Targetmaster, så har jeg skutt med det i mange år og

jeg har enda ikke hatt noe klikk eller forkiling......presiserer "ikke en gang".

Jeg har kun skutt fabrikk ammo og har aldri prøvet en hjemmeladet patron i den.

 

Når det gjelder ymse andre man treffer som har selvladet 9mm så har jeg

observert at dem innimellom kan ha hatt forkilinger. Årsaken kan sikkert vere

så ymse, men nærliggende og tro at ladningen har vært for svak.

 

Targetmaster og Trojan har relativt tung sleide som skal drives og med original

rekyl fjær, så kreves det nok riktig ladning vil jeg tro. Det er iallefall ikke noe

problem med fabrikk ammo.

 

Jeg vet ikke hva du mener med at 9mm kan bli slapp i et 6" løp. Du får mere fart på

kula i et 6" løp en du får i noe annet løp. Vist du derimot har noen ideer om at kula

ikke skal komme gjennom løpet, så er du over på at det er noe totalt feil med ammo'n

i form av at det ikke har havnet krutt i hylsa, eller for lite krutt. Da spiller det ikke noe rolle hva løpslende du har. Heller ikke forstår jeg at du har ideer om 9mm kan vere så

slakk at du må velge 45. Da tror jeg det er best du prøver ting og ikke leser mere.

 

Av 6" varianter, så er jo Pardini et bra våpen, og man har Sig Sauer. Tror også

Para har en 6" variant, men er ikke helt sikker. Pedersen våpenlager i kristandsand har Para.

 

At pardini er sær på rekyl er igjen en "lest misforståelse". Den har ikke noe mere rekyl en noen andre pistoler, men skjeftevinkelen er slik at du får trøkket rett bakover i armen, og tas ikke så mye opp i håndleddet som på andre pistoler. Skyter du mange tusen skudd på relativt kort tid, kan resultatet bli senebetendelse.

 

Siden du nevner PPC, så er Targetmasteren laget for PPC med dem siktene som er valgt.

Link to comment
Share on other sites

likte godt at du kalte deg "padawan" :D

 

Jeg regner med at du er medlem i eller en annen slags klubb siden du har kommet så langt at du vurderer kjøp av våpen. Er det ingen av medlemene som har 9mm du får prøvd? De er sikkert som på andre klubber og mer en villig til og la nye medlemer få prøve våpene sine for og gjøre opp sin mening om hva man skal kjøpe. Vi har alle vært "der" :P

Kan hende du vurderer helt andre merker en dem du har lest deg frem til når du får prøve noe annet?

Når det er sagt så har jeg vært borti en del forskjellige 9mm, og de som skiller seg mest ut, er bla.

CZ (husker ikke modell nå, en eldre en med tunet avtrekk, fantastisk godt våpen)

ymse mod. av Glock 9mm (glock kan virke litt "vanskelig" for enkelte, jeg brukte godt over ett år før jeg følte meg komfortabel med den)

som S.O.N nevnte SigSauer, 226 (tror til dags dato at det er den beste 9mm jeg har vært borti!! :D )

Link to comment
Share on other sites

S.O.N, med at 9mm kunne være slapp med ett 6" løp var vel egentlig en liten feil formulering fra min side. Mente vel egentlig med en 6" sleide. Tenker da spesifikt på den ekstra vekta en slik sleide har. Men som du sier så går den greit med fabrikkammo så da regner jeg med at det går fint. Må vel si at jeg er litt fan av Magtech's 124gr. FMJ ammo og den ser ut som om går fint igjennom en Targetmaster.

 

Joda, Darth jeg har skutt litt 9mm. Mest med en CZ75 SP-01 Shadow, som jeg synes er ett veldig godt våpen (derav havnet Tactical Sport på lista). Har også vært borti noen andre (Tanfoglio, Glock). I klubben min (Oslo Skytterklubb) virker det ikke som om det er så mange konkurranse våpen (korriger meg her dersom jeg tar feil, folkens).

Ang. 226 så er det også en mulighet (legger den inn på lista nå), men jeg er egentlig ute etter en 1911/2011 sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er iallefall ufattelig fornøyd med Targetmasteren. Ikkenoe tull.

 

Har gjort noen små tilpasninger som SVI avtrekker med utskiftbare innsatser, lavere frontsikte, pachmayer grep og buet fjærhus, så den blir jeg bare mere og mere tilhenger av. Har ikke blitt enig med meg selv enda om jeg har hjerte til å frese brevsprekker i sleiden og gjøre den lettere og sette på tungsten carbide rod. Det skal tenkes lenge på.

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg for svar. Regner med at de som har vært innom her og klaget har vel da fått mandags utgaver. Regner da med at en Target Master er ett relativt safe bet.

 

Bare sånn for å mase mer, har noen her noen erfaring med SPS Target Master?

http://www.pvas.no/?PageID=1220&ItemID=899

Kan ikke si noe annet enn at jeg falt veldig for two-tone setupet på den.

Link to comment
Share on other sites

Ja sikter som løsner osv er brukerfeil? Ikke klarer og mate fabrikkammo i 45 osv for rampen er feilkonstruert. Brukerfeil? Kan bare le av meg selv og lære av mine feil. Aldri mere STI. Men det er da ikke noe hemmelighet sti har slitt masse oppigjennom med kvaliteten. Men unner så klart de som er fornøyd med sine all den skyttergleden disse våpnene gir.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er løse sikter brukerfeil, burde da ikke være noe som helst tvil om det. Brukergeil av dusten som opererer fresen. :lol::lol::lol: Har ved selvsyn sett justerte sikter montert i et spor med oppsveisa høydejusteringshull, Sveisehærda. Har et fint bilde av sveise-rosetten hvis noen er interessert. Ikke god STI reklame nei. Men ikke vrak hele eplehøsten for ett råttent eller fem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...