Jump to content

Kalibervalg til "Plains Game" jakt ?


flanged

Recommended Posts

Hvilken kaliber er å anbefale til Plains Game jakt i Afrika ? Jeg har lest at skuddavtandene kan bli forholdsvis drøye (150-250m) i forhold til norske forhold. Enkelte jaktreisebyrå annonserer også at skyteavstandene blir normalt rundt 200m og at riflene bør skytes inn på dette holdet i forkant.

Kan mann ikke komme seg nærmere viltet slik at mann slipper magnumkalibere, men kan bruke standardkalibere i stedet ?

Er Plains Game blitt en magnumjakt ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte av en onkel til en som kjenner en som gikk på elgjakt for mange år siden at det var en elgkalv som ikke døde av 6,5x55 på 298 meter.

Han skulle vist blitt så forskrekket av det så han kjøpte seg en 460 weatherbyMAGNUM og skjøt ett skudd før han sluttet helt å dra på jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vært flere turer til Afrika, skutt alt fra klipspringer til giraff. Dyrene her er mye mer hardskutt enn norsk vilt, og det blir fort dyrt om man undervurderer hva de tåler. Har brukt 9.3x62 med stort hell, men har gått over til .375H&H. Fruen bruker 300 WinMag, som også har vist seg å fungere bra. Bruker da mantel på de aller minste antilopene.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg og andre har nevnt flere ganger, dette er vilt en betaler tildels dyrt for.

En blodråpe er lik full pris.

Når en samtidig vet at det ofte kan bli skudd i tildels tett kratt og ugunstige vinkler, er det bedre med et kaliber som har litt å gå på, enn det som vi kan definere som "tilstrekkelig" (etter min mening).

 

Som grønnskolling med kun to turer skal jeg ikke påberope meg å vite så veldig mye om dette, men jeg har brukt både 375 H&H og 338 Winmag og ikke ett øyeblikk følt meg "overgunned".

Så langt med 14 afrikanske dyr på samvittigheten har jeg heldigvis tilgode å bruke mer enn ett skudd på hvert av de.

Kunne sikkert tatt de samme dyra med min 308 Win og 150 grn Nosler PT, men ville nok ha holdt igjen mange flere skudd med den.

Når det gjelder skyteavstand vil det på samme måte som her hjemme, variere fra tett kratt til åpne sletter, alt avhengig hvor en reiser.

 

I April blir det Namibia og PG igjen, men denne gangen i "dangerous game" område med store muligheter å gå seg på både elefant og løve. Da vil nok ikke .375 føles spesiellt grovt, tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ned til Sør Afrika på plainsgamejakt i 2009, og jeg tok med elgrifla, en 375H&H. Men, når det er sagt er jeg 100% trygg på at en 30-06 hadde gjort jobben like godt på de jeg skjøt. De største jeg skjøt var blue wildbeest og zebra. Sitter skuddet der det skal er det ikke en plainsgame på denne jord som overlever en 30-06 kule av god kvalitet. Jeg ser ingen grunn til å reise ned med en 6,5x55 om du har noe litt større, men det er på ingen måte behov for en svær magnumrifle. At valget falt på en magnum for min egen del er ganske enkelt fordi jeg er veldig glad i den rifla. :D Det viktigste er at du reiser med ei rifle som ikke er kraftigere enn at du faktisk TREFFER riktig på litt lengre hold. Ang skuddhold var mitt lengste hold ganske nøyaktig 150m, resten lå mellom 100 og 150m. Jeg hadde skutt inn på 150m. Plainsgamejakt er IKKE en ren magnumjakt!

Link to comment
Share on other sites

:thumbup:

 

Se der ja ! Nå begynner det å dukke frem noen gode innlegg :) 375 H&H er jo en flott patron. Regner med det er boltrifler som blir brukt ? Ellers er vell kanskje 9,3x74R en god Plains Game patron ? Den faller liksom midt mellom 9,3x62 og 375 H&H.

En kompis var for første gang i Sør-Afrika påsken i fjor. Han skjøt et vortesvin og 2xImpala med sin Blaser i 9,3 og var igrunnen fornøyd, men guiden ville hele tiden at han skulle avfyre på hold over 200m. (noe han avsto) Han leter nå etter et magnumkaliber til børsa, (trur det blir 300wm) fordi han mener disse kalibrene har mere/bedre anslag i dyret på lengre hold !!

 

Jeg har ikke jaktet i Afrika, men planlegger tur i 2012.

Link to comment
Share on other sites

Siden du som kjent betaler for påskutt dyr, ( i alle fall der det finnes blod), er det viktig at du som kunde og skytter bestemmer når skuddet skal gå. Er du ikke komfortabel med skuddsjansen, så ikke skyt. Guiden din har nok ikke alltid dine opplevelser som førsteprioritet. Selv opplevde jeg ikke noe press av dette slaget og vi sneik oss innpå som best vi kunne. Tilbake til kalibervalg. Rino har jo skrevet i en del tråder om jakt i Afrika og han har jo ofte benyttet en dobbeltrifle i nettopp 9,3x74R, med stort hell. Nå er ikke dette en patron som kan regnes som noen langholdspatron, men den er jo veldig fin innenfor 200m skulle jeg mene. En 9,3x62 har ørlitegrann bedre kulebane enn 9,3x74R, men den er heller ingen langholdspatron å snakke om. En 30-06 med ei kule på 200grs tror jeg er en medisin som de fleste skyttere vil håndtere greit, samtidig som det er tilstrekkelig med kraft i andre enden. Dette er også en svært vanlig patron her hjemme.

 

Ikke gjør ting for avansert, bruk ei rifle du kjenner og skyter bra med. Om du planlegger å jakte elan ville jeg nok tatt med noe kraftigere enn 6,5x55, men den fungerer helt sikkert i et knipetak den også!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen erfaring med plains game, men på generelt grunnlag tipper jeg at dersom man skal skyte på noe på 300 meter er en avstandsmåler og en klikktabell en bedre investering enn noe hyperdupermagnumgreier dersom man har et kaliber som har grei energi derute. En 30-06 med en kule med høy BC burde lage hull i det meste om man bare treffer. Roe sine tråder om langhold er supre for å få litt innsikt i dette.

Link to comment
Share on other sites

Afrika er alt fra tett bush med noen få meters sikt til åpne sletter og fjellandskap.

 

Plainsgame er dyr hvor de minste veier 5-6 kg. til eland som kan veie rundt et tonn.

 

For det første så trenger du ikke magnumkalibre for å skyte på 200-300 meter. Det er først og fremst dine egne skyteferdigheter som er avgjørende. Kjøp f.eks noen DFS feltfigurer C-30. Sett disse opp på 100, 200 og 300 meter og skyt fra feltmessige stillinger. Treffer du hver gang?

 

Treffer du like godt på de lengste figurene med et kaliber med mere rekyl, f.eks. 300 magnum?

 

Treffer du like godt på de lengste figurene med et kaliber med mye mer rekyl, f. eks. 375 H&H?

 

Grove kalibre har lite for seg hvis ikke skytteren klarer å beherske dem. En 375 H&H er vidunderlig effektiv, men en 30-06 gjør også jobben. Selv har jeg nok skutt de aller fleste dyrene innenfor 150 meter.

 

Finn ut hvor du skal jakte og hva slags terreng det er der. Hvilke dyr vil du skyte. Skal du jakte på dyr med impala / blesbukkstørrelse holder det med 6,5x55, men går du for gnu, sebra, kudu-størrelse ville jeg nok valgt 30-06 som minste. Denne kan du også bruke på eland med gode kuler. Gode kuler bør forresten være en selvfølge på all jakt.

 

Rådet mitt er at du blir kjent med dine egne skyteferdigheter og bruker et kaliber som du behersker. Kjøp eller lag deg en Shooting-stick med 2 eller 3 bein og tren med denne. Da er det lettere å vite hvilke skuddsjangser du vil utnytte og hvilke du vil takke nei til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...