Jump to content

Treg kamring CZ452..


toaal

Recommended Posts

Min gamle venn CZ452Varmint har et problem; Det er tungt å lukke bolten når man kamrer et skudd. Problemet har egentlig alltid vært der, men presisjonen gjør at man tilgir den det meste. Det er antageligvis dritt i "kammeret" som gjør det, pusses det gullrent så er det bedre, men etter få skudd så er problemet der igjen. Det virker som pasningen mellom hylse/bolt/kammer er ørlite trang.

Bør jeg prøve å åpne 1/100 på klakkene, eller risikerer jeg presisjonen?

Det bør vel bemerkes at med et bolthåndtak på ca 30mm er det vel ikke det helt store momentet man har....

Link to comment
Share on other sites

Har det likt på min. Med CCI Standard, som er eneste ammoen jeg har prøvd hittil, så begynner det å gå litt trått etter noen skudd. Ikke så trått at det er noe problem, men kjenner det lugger litt ja og har måttet "ta løpefart" en par ganger for å få lukket igjen. Min har det ikke gått fælt mange skudd igjennom så antok at det var pga innkjøringsfase. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja men jeg vil ikke bytte ammo! Det er en menneskerett å bruke presis og billig ammo! Børsen går bare de skuddene antall tilgjengelige kråker i nærområde tillater... Skal jeg skyte mer må bestanden opp,-det er en selvmotsigelse siden jeg skyter ned bestanden :mrgreen:

Min bopel ligger slik til at det er noe delikat mtp predatorkontroll i nærmiljøet..... Demper og presis ammo er et must!

Link to comment
Share on other sites

Må du korte inn av en eller annen grunn, så ville jeg ikke tatt det på klakkene. Men, det er håp, du kan hone bort litt på framsida av den samme hylsa som klakkene sitter på, den flaten som støtter mot sluttstykkekroppen.

Har flere 452'er selv, og har tukla litt bortpå flere andre også (nei, ikke noe slikt... :D ), og den flaten jeg nevner er ofte litt skjev i utgangspunktet. Jeg hadde egentlig ikke behov for å korte inn denne flaten, men derimot innbilte jeg meg at det måtte bli litt rettere for at jeg skulle få leke meg litt meg på verkstedet. :D

Målte før og etter, og etter å ha rettet slik at anleggsflaten (innfarget) økte fra ca. 25-30% og til over 75%, krympet lengden bare med ca0,02mm. Som bonus fikke jeg et mye glattere hevearmsløft.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to CZ hvor dette har vært problemet.

Den første fikk seg en runde med en kammerbrosj, det hjalp.

Den jeg har nå fikk samme behandling av Dr Fossdal. Pressisjonen er helt på topp.

Jeg har og tatt noen tusen ladegrep med fin slipepasta på slutstykket.

Link to comment
Share on other sites

CCI std er ofte synderen når man får treg hevearmslukking på en 22 børse.

Har sett samme problemet i et titalls sauer 200STR, en del anchuts 64, osv med den ammoen. Bytter man ammo så er problemet borte. Virker som rimmen på enkelte av skudda er tykkere enn på andre merker.

Om man finner ut at annen ammo funker uten dette problemet, så har man jo enkelt lokalisert kilden til problemet. Trangt kammer og ammo som er litt "oversize".

Jeg ville ikke bynt brosje opp kammeret for å gjøre det mer "slarkete" for at de skal funke med den billigste ammoen som er å finne på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...