Jump to content

Gebyr for innvilget søknad


Tjukken

Recommended Posts

Stusser litt når jeg leser hjemmesiden til politiet.

Der står følgende:

 

Gebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr. Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr (100 %), neste gong halvt gebyr (50 %). For søknad om ein våpendel betalar du kvart gebyr (25 %). Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.

 

Nå har jeg kjøpt 5 våpen og 1 våpendel de siste 5 måneder, men har betalt 430,- for alle søknadene.

Noe jeg har misforstått eller oversett?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, riktig. :wink:

Ved første gangs søknad (uansett om du søker 1 eller 5 våpen) betaler du ett rettsgebyr (860,-)

De neste gangene betaler du ett halvt rettsgebyr uansett hvor mange søknader du leverer.

For våpendel betaler du 1/4 rettsgebyr uansett antall deler.

Ett gebyr betaler altså for flere samtidig leverte blanketter / søknader.

Da er det smart å søke om det du kan få behov for å kjøpe i løpet av ett år av våpen og våpendeler.. (Blanketten gjelder 1 år med mulighet for fornyelse..)

Link to comment
Share on other sites

Må bare spør

 

Gebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr. Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr (100 %), neste gong halvt gebyr (50 %). For søknad om ein våpendel betalar du kvart gebyr (25 %). Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.

 

Vil det si at dersom jeg får avslag på våpensøknaden så skal jeg få refundert pengene ?

Link to comment
Share on other sites

Man betaler nå kun etter at søknaden er innvilget,man får tillsent giro med beløpet som skal betales ,etter man har betalt får man søknaden i retur med godkjent stempel på :wink:

 

 

Det varierer fra våpenkontor til våpenkontor.

Ved noen må man betale nå man leverer søknaden og andre etter den er behandlet

Link to comment
Share on other sites

Som Cardinal sier, er dette helt opp til det enkelte våpenkontor å bestemme.

 

På Sunnmøre var det før kun forskuddsbetaling og vedlagt kvitering som gjaldt, nå er det giro/nettbank som gjelder. Men betaler man ikke inn innen en fornuftig tid etter at en har søkt, går søknaden i søpla. Tanta vår har ikke/tar seg ikke normalt tid til å mase på betaling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...