Jump to content

Kjønnsbestemme rev på avstand


paapeder375

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen kan fortelle meg hvordan skille mellom han rev å tispe på avstand, uten å se kjønnsorganer?

 

Mener å ha lest en plass en gang, at hanreven har mere breiere ansikt å tispa er mer spiss i ansiktet. Stemmer d?

Kan nemlig ikke finne tilbake til hvor jeg leste d.

 

På forhånd takk for goe svar =)

Link to comment
Share on other sites

Som regel vil en han rev være litt er maskulin i fjeset enn en hun rev..men du ska

være meget nært,eller ha en meget bra kikkert skal du kunne bestemme dette på avstand.

Tror INGEN kan kjønnsbestemme en rev på avstand uten å se under buken på den..men ingen regel uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har innført retta avskyting på rev her på gården. 60 % ungrev/kvalp og 20 % voksen hann og 20 % voksen tispe. Dette er et ledd i å få en sunn og balansert stamme i området. Jeg har dog innført at jeg kan ha en liten overvekt av hanndyr, opp til 55 % av totalen.

 

For meg er det et must å se hva som er hva før jeg skyter. Det er lettere under innmarks/åtejakt enn i utmarka. Sålangt ligger jeg godt innenfor måltallene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har innført retta avskyting på rev her på gården. 60 % ungrev/kvalp og 20 % voksen hann og 20 % voksen tispe. Dette er et ledd i å få en sunn og balansert stamme i området. Jeg har dog innført at jeg kan ha en liten overvekt av hanndyr, opp til 55 % av totalen.

 

For meg er det et must å se hva som er hva før jeg skyter. Det er lettere under innmarks/åtejakt enn i utmarka. Sålangt ligger jeg godt innenfor måltallene. :wink:

 

Da er du ett stort unntak i dette landet, sikkert spennende, men reven er vel en art som bør beskattes hardt med tanke på den skaden den beviselig gjør på Småvilt og rådyrbestanden.

Men all respekt for at du vil forvalte reven

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg helt ser poenget med målet ditt, men etter erfaring vil du omtrent nå målet ditt med å skyte de revene du får mulighet til på åta. Vanligvis er årsunger overrepresentert blant revene som felles på åte. Av årsungene som blir felt, er flesteparten av disse hanner. I de eldre årsklassene er det jevnere fordeling på hann/tispe, men fortsatt en overvekt av hanner.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller brukt tiden i en skuddsituasjon til å få et perfekt skudd, enn å kaste bort tid på se etter kjønnet. Du vil sannsynligvis ikke kunne bestemme dette uansett, bortsett fra om du tilfeldigvis skulle se om reven setter seg eller løfter på beinet når den pisser.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Er vel ganske vanskelig å bedømme på avstand, men tror du kan få en viss peilepinn hvis det er voksne rever, så tror jeg du ser forskjell på trynet dems, hannene vil nok ofte være mye breiere i ansiktet enn tispene. Vet ikke hvordan det er på ungrever men. Men er vel nærmest umulig vil jeg tro å se om det er hue eller hanne som kommer.

 

Men dette er noe jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Vi nærmer vel oss tiden hvor man kan se en begynnende mage på drektige tisper?

 

Jaktgal95: Alle på kammeret vet om Tor Ola, og hva han driver med. Du slipper å drive misjonsarbeid for han på samtlige tråder her inne selv om du kommer fra bygda hans;)

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

selv om reven kommer rett mot kikkerten din, å du synes den virker "brei" i fjeset, så kan du bli kraftig lurt av dette. Kommer alt ann på lengden på pelsen på reven. En liten tispe kan ha lang pels, derfor se veldig bred ut i ansiktet. Vil si det nesten 100 % umulig å se forsjell.

Men er bare å skyte det, kan ikke bli vanskeligere enn 50 % sjanse for at du får rett :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Jon Martin

 

Jeg vet at han er på kammeret og at han har inlegg i nesten alle emner her.. og jeg skal ikke prøve å skryte om at jeg kjenner han om det er det du tror ;) men jeg bare sier ifra om at han har peiling om sånt i tilfelle han som spurte om kjønn på rev, ikke visste om det :mrgreen:

 

Men vis jeg hadde "skrytt" om det, skader det deg på noen måte eller? eller er det sånn at du bare må kommentere samtlige ting som jeg skriver her, fordi jeg er helt fersk? og det beste er jo at vis jeg svarer dere voksne når dere skriver sånt dritt til meg her på kammeret så for jeg en PM hver jævla gang om at jeg ikke er noe bedre selv og er frekk i nebbet Osv...

 

jeg trudde at jeg hadde funnet et forum som jeg kunne spørre om ting og hjelpe andre med ting de lurer på, men hver gang jeg skriver noe som folk tydelig visste så er det vel en sjanse til å angripe meg!! kanskje jeg bare skulle slette hele profilen her!

Link to comment
Share on other sites

Jon Martin, synes slike kommentarer kan du heller ta på PM.....

vi har da såpass takhøyde her inne at det er lov for en å anbefale en annen. Synes det er helt flott av Jaktgal 95 å informere om slikt. Selv om du har sett det før Jon Martin, så er det ikke sikkert andre har det.

Så tusen takk for tipset jaktgal95 å stå på :D

Link to comment
Share on other sites

Vi nærmer vel oss tiden hvor man kan se en begynnende mage på drektige tisper?

 

Jaktgal95: Alle på kammeret vet om Tor Ola, og hva han driver med. Du slipper å drive misjonsarbeid for han på samtlige tråder her inne selv om du kommer fra bygda hans;)

 

Jon Martin

 

Alle på kammeret vet også at du heter Jon martin, så du trenger ikke skrive om det i hvert innlegg

Link to comment
Share on other sites

Nei... jeg mener jo ikke at han er jakt guden heller da, jeg sier bare at det ikke vil skade å spørre han om det.. det var jo tross alt han som stort sett starta hele rævjakta i norge(lokking på rev ihvertfall) så jeg tror nok at en som har jaktet på rev i mange år og har veldig mye erfaring med dette kan litt mer enn det vi gjør! det var alt. det finnes sikkert mange flere som har mer peiling på jakt enn det han gjør, men det er "han" jeg kjenner .

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var da ingen spesiell grunn til og vite kjønn før. Men hadde vært kjekt å vite om d hadde vært. Har ennu ikke funnet den plassen æ leste det med bredt tryne. =) Har alltid bare skutt rev å ikke tenkt på det, men her om dagen spurte en kar om det var mye tisper æ skaut. Da måtte æ svare at d visst æ ikke. Da var dem også nedfrosset så æ gidda ikke sjekke. Men tidligere har æ brukt å få en email fra universitet i tromsø, på hva dem har registrert på revene æ har sendt dem. Husker ett år hadde æ skutt 7 tisper i ett område, å dem hadde hatt 37 valper tilsammen.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg at en moderator skal stenge denne tråden. Det er forlengst konkludert med at trådstarters s.mål ikke lar seg gjennomføre,å det er umulig å se forskjell på tispe/hannrev..så hvorfor kværne mer på det? Slike tråder har en lei tendens å utvikle seg til å bli O.T,med det resultat at det bruker bli litt/endel skittkasting brukere imellom. Så mitt tips er at tråden stenges samtidig som en moderator informerer om hvorfor? Å gjærne før tråden når side 2..

Link to comment
Share on other sites

@Jon Martin

 

Jeg vet at han er på kammeret og at han har inlegg i nesten alle emner her.. og jeg skal ikke prøve å skryte om at jeg kjenner han om det er det du tror ;) men jeg bare sier ifra om at han har peiling om sånt i tilfelle han som spurte om kjønn på rev, ikke visste om det :mrgreen:

 

Men vis jeg hadde "skrytt" om det, skader det deg på noen måte eller? eller er det sånn at du bare må kommentere samtlige ting som jeg skriver her, fordi jeg er helt fersk? og det beste er jo at vis jeg svarer dere voksne når dere skriver sånt dritt til meg her på kammeret så for jeg en PM hver jævla gang om at jeg ikke er noe bedre selv og er frekk i nebbet Osv...

 

jeg trudde at jeg hadde funnet et forum som jeg kunne spørre om ting og hjelpe andre med ting de lurer på, men hver gang jeg skriver noe som folk tydelig visste så er det vel en sjanse til å angripe meg!! kanskje jeg bare skulle slette hele profilen her!

Må bare beklage om du tok det slik du gir uttrykk for her, det var da aldri meningen. Fortsett å vær ivrig både på kammeret og på jakt du. Nå har jeg vel aldri hverken snakket eller kommentert noe til deg innpå her, så den uthevede setningen er litt urettmessig.

 

En liten detail, tror John. S. Oppdal skal ha æren for å innføre lokkejakt på rev og rovdyr til Norge, men at Dehli og Clausen har fått fart på sakene de siste par årene er det ingen tvil om :D

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...